Senaste nytt

SAS har ändrat avgifter och skatter på Awardbiljetter

LPC123

Medlem
Guilty!
Jag har ett flertal (4...) SAS Business-resor till USA bokade mellan December och Maj bara för att... Jag har ingen aning om jag tänker åka eller inte, men har bokat upp dessa då de fanns tillgängliga där och då. Hade jag inte bokat vid bokninstillfället så är risken stor att någon annan tar dessa platser, därav att jag gör på detta sättet.

Med införandet av denna avgift hoppas jag att det blir mindre sådana bokningar (För de flesta, inklusive mig själv, inser ju att detta sätt jag och många andra bokar bonusresor på inte är bra, vare sig för oss kunder eller SAS). Denna förändring skulle alla gynnas av. Med andra ord så ser jag faktiskt denna avgift som något positivt!

Håller med om detta.
Det blir bättre och kanske lättare att hitta resor nu när det blir dyrare att bara boka för att man kan utan att veta om man ska åka eller inte.
Känns mer rättvist för alla att det blir en avgift för okynnes bokande.
 

ericwg

Medlem
Jag antar att lägga till en retur också triggar 450 kr i avgift? Räknas som en ändring menar jag.

Scenariot att man bokar en enkel (450 kr i avgift) en vecka och bokar en retur en vecka senare (450 kr i avgift). Totalt 900 kr istället för 450 kr om man skulle boka allt vid ett och samma tillfälle.

Känns som man allt som ofta kommer åka på 900 kr per person då man sällan hittar både tur och retur samtidigt. Någon som har ett knep?
 

palmen

Moderator
Jag antar att lägga till en retur också triggar 450 kr i avgift? Räknas som en ändring menar jag.

Scenariot att man bokar en enkel (450 kr i avgift) en vecka och bokar en retur en vecka senare (450 kr i avgift). Totalt 900 kr istället för 450 kr om man skulle boka allt vid ett och samma tillfälle.

Känns som man allt som ofta kommer åka på 900 kr per person då man sällan hittar både tur och retur samtidigt. Någon som har ett knep?
Finns inget du kan göra om du inte väntar och har lite is i magen tills du kan boka ut och hemresa samtidigt.
 

dala

Medlem
Har inte fått klarhet i om denna service fee betalas tillbaka om man gjort en Star Alliance award bokning via SAS nya sökfunktion för *A på webben?

Ringde Eurobonussupporten igår och frågade (ja, kundtjänst svar är inte alltid att lita på, I know) och de hävdade att vid *A award webbokningar återbetalas hela summan, även service fee. Gjorde sedan en bokning där ytterligare ben ska läggas till senare och läste villkoren, kunde inte hitta något om att service fee inte återbetalas. Men den finns definitivt med på *A award bokningar gjorda via SAS webbfunktion.

Någon som med säkerhet vet hur det ligger till?
 

dala

Medlem
Har inte fått klarhet i om denna service fee betalas tillbaka om man gjort en Star Alliance award bokning via SAS nya sökfunktion för *A på webben?

Ringde Eurobonussupporten igår och frågade (ja, kundtjänst svar är inte alltid att lita på, I know) och de hävdade att vid *A award webbokningar återbetalas hela summan, även service fee. Gjorde sedan en bokning där ytterligare ben ska läggas till senare och läste villkoren, kunde inte hitta något om att service fee inte återbetalas. Men den finns definitivt med på *A award bokningar gjorda via SAS webbfunktion.

Någon som med säkerhet vet hur det ligger till?

Frågan gäller självklart vid avbokning, inser att jag missade att skriva den inte helt oviktiga detaljen ovan
 

dala

Medlem
Svarar mig själv på frågan i inlägg #24. Serviceavgiften som för nuvarande är 450kr per pers återbetalas inte vid avbokning an *A award bokad via SAS webbfunktion. Nedanstående är klippt från SAS gällande villkor för *A Award bokningar på samma websida. Surt att inte agenten i EB-supporten hade koll på detta, men det bekräftar det vi redan vet, info från dessa agenter är inte att lita på.

2.13 Cancellations and rebooking. You can cancel your booking and receive a full refund within twenty-four (24) hours of making the booking. Rebooking and cancellation of Star Alliance award tickets is allowed up to one business day before the outward departure time. Once you have started your outbound journey, your homebound journey cannot be rebooked or cancelled. In the event of cancellation up to one business day before the outward departure, valid points will be transferred back to the EuroBonus account (expired points cannot be transferred back to the EuroBonus account). Any service fee will not be refunded at cancellation. A service fee will be charged for rebooking of Star Alliance award tickets.
 

Mr Carter

Medlem
Jag har nu bokat om en Amex 2 för 1 star alliance award bokning. Serviceavgiften på 2x450 SEK betalades inte tillbaka. På den ändrade bokningen tillkomer serviceavgiften igen 2x450 SEK samt ombokningsavgift 2x150 SEK. En ombokning kostar alltså 1050 SEK per person.

Jag har också bokat om en ”vanlig” star alliance bokning. I den ursprungliga bokningen fick jag inte betala någon serviceavgift. När jag ringde in och ändrade bokningen fick jag betala serviceavgiften på 450 SEK, dock ingen ändringsavgift. Vet inte om detta har att göra med att jag är EBD.

Alla bokningar och ombokningar har gjorts via telefon eftersom routingen inte gått att boka online.

Glasklart, eller hur :)
 

seat56f

Medlem
Jag har nu bokat om en Amex 2 för 1 star alliance award bokning. Serviceavgiften på 2x450 SEK betalades inte tillbaka. På den ändrade bokningen tillkomer serviceavgiften igen 2x450 SEK samt ombokningsavgift 2x150 SEK. En ombokning kostar alltså 1050 SEK per person.

Nja, ombokningen kostar väl ändå bara 600kr/pers - de 450kr i ursprunglig avgift hade du ju fått betala oavsett ombokning eller ej. Fortfarande en ganska rejäl fördyring så man drar ju sig för att ändra i onödan...
 

Brandten

Medlem
Liten egen reflektion när jag nu suttit och räknat på egen biljett....

Jag tycker det är dyrt att betala 25000kr /pers för business till Thailand.
Jag tyckte det var dyrt att bränna poäng OCH ca 3000kr i skatt om det bokas som Award.
Jag tycker det är dyrt med 450kr i serviceavgift per biljett när biljetten kostar 1150kr per person.

Att jag aldrig blir nöjd! :mad:





:D
 
Toppen