Senaste nytt

British Airways, Iberia eller Virgin Atlantic? Jag behöver råd...

Alx

Medlem
Jag har möjlighet att "få" ca 400.000 poäng hos en utav BA, Iberia, Singapore Airlines eller Virgin. Vilka av dessa tre flygbolagsprogram ger most bang for the buck?

Förutsättningar:

Vi reser helst i C eller F
Vi är alltid 2 personer som reser
Vi reser oftast mellan USA-Europa
Vi har ingen status hos BA (men har guldkort hos Cathay Pacific)
Vi har ingen status hos Iberia (men har guldkort hos Cathay Pacific)
Vi har ingen status hos Singapore Airlines (men har *G kort med annat flygbolag)
Vi är guldmedlemmar hos Virgin samt innehar två stycken 2-4-1 award vouchers hos Virgin.
Eftersom inget av bolagen kan erbjuda awardanslutningar från Malta så är London en bra utgångspunkt.

För- och nackdelar mellan de olika programmen? Vad är bäst för att maximera poänguttagen? t.ex. vanliga awards, cash+points, upgrades m.m.?
 

Dr. Miles

Expert
Spontant tycker jag att BAEC passar bra för dina behov.

Framförallt du flyger oftast mellan USA och Europa och då har British Airways/American Airlines/IBERIA Joint Venture har bra nätverk mellan och inom de områden.

BAEC är inget dåligt program heller. Det är relativt generös.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Spontant kände jag också först att det vore bra att ge BA ett nytt försök med tanke på allt gott som sägs om de. Men samtidigt har jag knappt hört någon som har erfarenhet utav Virgin. Deras lounger är ju oslagbara på LHR och JFK, ombord är de väl heller inte ett så mycket sämre alternativ?! Vad är nackdelarna med Virgin?

Är det någon skillnad i värde och uttagsmöjligheter mellan Iberia och BA avios, eller är det samma sak? Blir det någon skillnad i bränsletillägg och skatter om man tar ut avios från Iberia istället för BA på en BA metall?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag har inte flugit sjäv med Virgin Atlantic men jag antar att servicenivån är ganska hög.
Däremot är det en stor nackdel att de inte har feeder trafik varken på Europa sida eller på USA sida.
Att de inte tillhör någon allians är också ett minus.
 

Alx

Medlem
De är sant, fast BA feeder hjälper inte mig på Malta. Däremot är ju avsaknaden av allianstillhörighet en klar nackdel. Jag har heller ingen direkt erfarenhet utav Virgin, förutom att jag varje år får deras guldkort hemskickat och nyligen även två stycken 2-4-1 awardvouchers. Vouchers kan jag ta ut ändå genom att överföra poäng från annat håll till Virgin, så de i sig är inget hinder för att välja BA istället.

Det lutar nog åt BA trots allt. Skulle du säga att BA har bättre, likvärdig eller sämre awardtillgänglighet i C o F än t.ex. United Mileage Plus?
 
Spontant kände jag också först att det vore bra att ge BA ett nytt försök med tanke på allt gott som sägs om de. Men samtidigt har jag knappt hört någon som har erfarenhet utav Virgin. Deras lounger är ju oslagbara på LHR och JFK, ombord är de väl heller inte ett så mycket sämre alternativ?! Vad är nackdelarna med Virgin?

Jag har inte själv flugit med Virgin men har en kollega som testat Virgin. Han och hans sambo vilka jag träffade idag har flertal tillfälle rekommenderat Virgin. Jag har undrat varför och de båda har sagt framför allt service och den trevliga baren som de har i Upper Class. Enda nackdelen är ju säten som VS använder så du reser i "fiskben form" som gör det lite utmanande att prata med resesällskap under flyget.

Här hittar du mer info: The New Upper Class Suite | Business Class Flights from London | Virgin Atlantic och Upper Class suite | Virgin Atlantic
 

Alx

Medlem
Intressant! Ja, de få jag hört talas om som har testat Upper Class på Virgin har också bara haft positiva upplevelser vad gäller service. Men som du säger så är ju fiskbenskonfigurationen inte den bästa när man är flera som reser tillsammans. Samtidigt så får ju BA också mycket bra omdömen för sin C och F.

Jag tror det får bli BA och sedan Virgin för att ta ut 2-4-1 vouchers. Då vet jag ju senare om jag valde rätt eller inte... :D
 

Dr. Miles

Expert
Concorde skrev så här:
Concorde skrev:
Har sedan 2000 flugit regelbundet London - Stockholm och blev en Atlant-pendlare 2006. Basen var London och då stod det mellan Virgin eller BA. Gav Virgin en rejäl chans men fastnade för BA. Har flygit alla kabiner på BA utom Concorde, vilket han sörjer än idag.
Team BusinessClass

Det vore intressant att höra vad som avgjorde att han valde BA före Virgin.
 

gdaily

Medlem
Har flugit Virgin Upperclass två gånger (båda redemptions). UpperClass är inte FirstClass, utan mer jämförbart med Business med platta sängar. Loungen på Heathrow är dock löjligt bra.

Jag skulle välja att ta poängen till Virgin tack vare din 2-4-1 voucher, poängen räcker helt enkelt längre då. Utan voucher skulle jag inte uttala mig.
 

Alx

Medlem
Hahaha... ni gör det inte lätt för mig! Uppenbart verkar dock vara att det hela står mellan Virgin och BA.

De två 2-4-1 vouchers jag har kan jag ta ut i alla fall genom poängöverföringar från hotellprogram. Fördelen med Virgin är att jag får två nya 2-4-1 vouchers varje år. Jag har tyvärr ingen möjlighet att få något liknande från BA i dagsläget i alla fall.

Samtidigt är det genom resande lättare att fylla upp BAEC med poäng från betalt resande än Virginkontot, eftersom Virgin har så få partners jag använder mig av på övrigt resande.
 
Toppen