Senaste nytt

SAS tekniska underhåll och lokaliteter på Arlanda?

HansO

Medlem
Läste följande inlägg på ett annat forum !


Norwegian tar över SAS Jumbo hangar



SAS ger upp Jumbo hangaren på Arlanda och låter Norwegian ta över kontraktet.
SAS har inte pengar att betala hyrorna och kan utan ställa in sin krympande flotta i övriga hangarer.
Norwegian behöver större hangar då dom i nuläget har +12 maskiner nattandes på Arlanda varje dag, denna siffra ökar hela tiden och dessutom med 787 intågandes med behov av stor hangar.
Dessutom smakar det bra i Kjos mun att "hjälpa" SAS att bli av med den dyra hangaren och samtidigt få möjlighet att smälla upp en jätte ljusskylt på hangaren och därigenom visa fingret åt konkurenten!


Är det verkligen så illa ??
Eller stämmer inte detta utan är lögn ?
 

ski

Medlem
SAS sålde hangaren till Swedavia och dessutom skall man ju flytta tunga underhållet utomlands så viss sanning ligger det väl ang hangaren men isåfall kommer Norwegian att hyra av Swedavia. Norsken har ju tänkt ha sin största hub i Stockholm så de lär ju behöva hangarer.
 
Det är ju intressant att DY tar över en hangar i ARN speciellt när alla större underhålls arbetet görs i Budapest och därför har de avgångar från ARN, CPH och OSL till just denna destination. Alltså flygplanet flygs ner som vanlig avgång och kabin crew byter till ett plan som kommit ut från underhålls arbetet som retur hem igen.
 

Murre

Medlem
SAS har ingen planer om å leie ut hangar 2 på Arlanda til Norwegian. SAS trenger denne hangar til eget bruk.
Hilsen Gorm Frimannslund Senior Vice President Technical Operations SAS

Storebror ser oss :rolleyes:

Vore roligt med ett aktivt medverkande från SAS på forumet. Kunde som nu snabbt klara ut många missförstånd o rykten :cool::cool:
 
Norwegian kanske kan hyra in sig hos TUIFlyNordic? Deras hangar på Arlanda borde rymma en Boeing 787.
Jumbohangaren...1985 hade jag...5 år gammal tillfälle att se en av SAS Boeing 747-200B stå där. Farsan tog en bild som jag har kvar :)
Jag tror det går att ställa in två st Boeing 747 Classic samtidigt i jumbohangaren.
 
Toppen