Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Vindpilen

Medlem
Testa kika runt i forumet, liknande/samma frpgestöllning avhandlas i princip på daglig basis.
Flera faktorer att ta hänsyn till och utan fullständig bild är det svårt rekomendera.
Tex, är du EB medlem med status eller behövs PP för fasttrack/lounge?
Vilken spend har du årligen på amex?
Reser du från ARN och kommer kunna frekventera pontus in the air för ”gratis” käk med platinum?
Har du hotellstatus redan eller behöve du ev platinum för det? Hur mycket EB poäng har du och tjänar du på ett år? Kommer du kunna nyttja två vouchers?

Absolut jag har läst runt i en mängd trådar och sitter nog fast i det är avhängt på om jag kan nyttja en extra 2-4-1 eller inte men ändå intressant att höra allas tankar. Väldigt få trådar där jag fann att just Amex Platinum togs upp ur ett Eurobonus-perspektiv (även om jag hittade exempel på det).

Är idag EBD med Amex Premium och SAS Mastercard Premium.
Har redan guld med Club Carlsson och har egentligen ingen nytta av fler bonus-relaterade program när det gäller hotell.

Gällande Pontus in the air så är det nog något jag skulle kunna nyttja 4-5 ggr per år men inte mer, däremot kan det bli ett par besök i PP-lounger runtom i Europa (får dock ofta tillgång via Star Alliance Gold och biljetter med ex. lufthansa)

EDIT: Spend på runt 300 - 400k per år
 

jonah

Medlem
Är i samma sits som @Vindpilen och letar alternativ efter att Amex börjar changsera sina kort till bottennivåer i och med införandet av deras kreditkort.

Jag har idag Amex Platinum för 6000 kr/år, Amex Premium betalkort gratis med Platinum-kortet samt SAS Eurobonus MasterCard Premium för 750 kr/år då jag är EB Diamond.

Amex tvingar mer eller mindre sina kunder nu till att byta till deras kreditkort genom att bl.a. sänka EB-kursen på Amex Premium-kortet, ta bort ”högsta kort gäller” vid försäkringsfrågor m.m. Dessutom är inte längre Amex Premium gratis för Platinum-innehavare. De påstår dessutom att det ”var ett fel som nu har rättats”. Dessutom påstår de att samma ”fel” har applicerats på den tidigare regeln om högsta kort vinner vid försäkringsfrågor. Märkligt.

Jag uppskattar PP vid de fall som *A inte fungerar.

Jag uppskattar hyrbilsförsäkringen, även om jag nu tvingas betala alla resor med Platinum utan någon vidare växlingskurs till EB.

Jag gillar även Pontus in the Air Lounge, även om även denna har tappat kvalitet på frukosten. Räkmackan och de flesta av huvudrätterna är oslagbara.

2-4-1 är trevligt, men inget måste.

Vad säger forumet? Ska jag försöka hänga kvar och acceptera de sämre växlingskurserna, eller finns det andra kort som jag bör kika på? Jag har en samlad spend på ca 700-800k per år.

Och ja, jag har försökt rota igenom forumet efter färsk information, men det mesta gäller innan Amex genomförde sina sista förändringar.
 

Tonton

Medlem
Vad säger forumet? Ska jag försöka hänga kvar och acceptera de sämre växlingskurserna, eller finns det andra kort som jag bör kika på? Jag har en samlad spend på ca 700-800k per år.

Och ja, jag har försökt rota igenom forumet efter färsk information, men det mesta gäller innan Amex genomförde sina sista förändringar.

Är du bosatt i Sverige så är Amex fortfarande bästa kortet.

En annan aspekt är att om du har mycket spend utomlands (i annan valuta än SEK) så ger Platinum bättre utväxling till Eurobonus än vad Premium/Elite gör.
 

Vindpilen

Medlem
Amex tvingar mer eller mindre sina kunder nu till att byta till deras kreditkort genom att bl.a. sänka EB-kursen på Amex Premium-kortet, ta bort ”högsta kort gäller” vid försäkringsfrågor m.m.

Jag uppskattar hyrbilsförsäkringen, även om jag nu tvingas betala alla resor med Platinum utan någon vidare växlingskurs till EB.

Bestämde mig faktiskt häromdagen och skaffade nya Amex Premium (hade betalkortet innan) samt Amex Platinum.

Dock hade jag inte uppfattat förändringen som du skriver ovan. Är det alltså så att de nu varit tydliga med att ex. hyrbilsförsäkringen inte gäller om man inte betalar med specifikt Platinum-kortet?

Hade en plan på att betala SAS-resorna med Premium (30p/100kr) och resterande med Platinum eftersom det är främst i utländsk valuta.
 

squeezen

Medlem
Bestämde mig faktiskt häromdagen och skaffade nya Amex Premium (hade betalkortet innan) samt Amex Platinum.

Dock hade jag inte uppfattat förändringen som du skriver ovan. Är det alltså så att de nu varit tydliga med att ex. hyrbilsförsäkringen inte gäller om man inte betalar med specifikt Platinum-kortet?

Hade en plan på att betala SAS-resorna med Premium (30p/100kr) och resterande med Platinum eftersom det är främst i utländsk valuta.
precis, du kan numera bara applicera försäkringsvillkor baserat på det kortet som köpet är gjort med.
Inte "den högsta försäkringen i din kortportfölj" så att säga.

Så betalar du en resa med Premium så gälle reglerna för premium kortet även om du har elite eller platinum utöver premium kortet.
 

Vindpilen

Medlem
precis, du kan numera bara applicera försäkringsvillkor baserat på det kortet som köpet är gjort med.
Inte "den högsta försäkringen i din kortportfölj" så att säga.

Så betalar du en resa med Premium så gälle reglerna för premium kortet även om du har elite eller platinum utöver premium kortet.

Tack för snabbt svar.

Krångligt detta blev helt plötsligt... Kör nog vidare på det jag nu ansökt om ett tag för att utvärdera om Platinum är värt för mig att ha, om inte annat får jag byta till ett Elite framöver.
 
Toppen