Senaste nytt

Swiss Business - A333 eller B773ER - Välja plats?

Senator

Moderator
Vi har diskuterat det här förut insåg jag nu.
http://www.businessclass.se/forum/threads/stockholm-dhaka-ruttförslag.90478/

Det har väl aldrig varit problem att boka dessa säten även om det är så att det inte SKA gå att boka. Dvs Tallinn bokar och Swiss bekräftar när det skiter sig, att detta är blockade säten. :)

Av den anledningen så KAN man ju boka OCH bli bumpad, precis som jag skrev. Har man ingen aning om HON/SEN "reglerna" (vilket jag inte hade innan du lärde mig sist, tack!) så kan jag ju lika gärna ge mina rekommendationer baserat på det.

Ja mitt minne är i bästa fall som en guldfisk för tillfälle :) Jag tror att Tallinn får "false postive". Jag har sätt detta på andra bolag. Såhär borde det se ut för andra än Swiss:

ExpertFlyer.JPG


Såhär ser det ut när jag inte är inloggat:

swiss ej inloggat.JPG

Notera det är inte ARN-ZRH det gäller men den kom med. Plats 4A kostar eller alla "blå" kostar mig 1.800kr

Såhär ser det ut när jag är inloggat

swiss inloggat.JPG


4A är nu gratis samt alla "blå".
 
Bumpar denna tråden.

Har en flight bokad via united - har kunnat välja säte på alla ben förutom swiss-benet. Har testat via swiss hemsida och det är inte tillgängligt innan check-in (låter konstigt)

Står att det är en A330, men jag ser att samma ben nu i dec flugit med 777.. Någon med erfarenhet av zurich-chicago och byte av flygplanstyp ? Förväntar man sig att det är A330 som gäller?
 

palmen

Moderator
Bumpar denna tråden.

Har en flight bokad via united - har kunnat välja säte på alla ben förutom swiss-benet. Har testat via swiss hemsida och det är inte tillgängligt innan check-in (låter konstigt)

Står att det är en A330, men jag ser att samma ben nu i dec flugit med 777.. Någon med erfarenhet av zurich-chicago och byte av flygplanstyp ? Förväntar man sig att det är A330 som gäller?
Gå in och provboka aktuellt datum på din flight så ser du vad de planerar att flyga. Bara för att de flyger 777 idag betyder det inte att det alltid måste vara så.

Nu har jag inte åkt swiss longhaul på länge. Men inom Europa som EBG kan man inte välja säte innan checkin (i ekonomi). Kan säkert vara något liknande på longhaul.
 
Gå in och provboka aktuellt datum på din flight så ser du vad de planerar att flyga. Bara för att de flyger 777 idag betyder det inte att det alltid måste vara så.

Nu har jag inte åkt swiss longhaul på länge. Men inom Europa som EBG kan man inte välja säte innan checkin (i ekonomi). Kan säkert vara något liknande på longhaul.

Det är planerat A330 både enligt biljett och när jag provbokat via swiss.. som EBpågränsentillsilver i Z gäller samma sak då förmodar jag? dock helt orimligt...
 
Jag vet inte vad du skriver här men LX8 och LX 9 flygs resten av december med en B77W vad jag kan se.

Ok, ber om ursäkt för otydligheten :)

Jag flyger inte i Dec utan i Jan - och då är LX8 planerat med A330 - Hade föredragit 777 som de flyger med "nu" - och undrar därför om swiss ofta byter flygplanstyp eller om de i regel följer vad de planerar..
 
Last edited:

Senator

Moderator
Ok.. så min huvudfråga gällde platsbokning på swiss - en sidofråga gällde flygplanstyp.

Enligt swiss är LX8 planerat med A330 men jag ser att samma flight i dec går med 777. Jag föredrar 777 och undrar därför om det är vanligt med flygplansbyte på denna linjen eller om någon av erfarenhet vet att swiss planering oftast stämmer...

Nu är frågan ställt utan specifika datum, men jag har aldrig varit med att man operationellt ändrar på avresedagen. Däremot om Swiss kör en större operationell ändring över nätverket som t.ex. vid byten mellan sommar och vintertabeller så ja. Sen har Swiss under pandemin kört mer frekventa uppdateringar så det blir "hur långt är ett snöre" svar.

Om jag försöker efter bästa ämne läsa genom det som står, så har du bokat en Z-klass på United ticket stock med United code-share och kan inte boka plats varken på United.com eller Swiss.com?

I så fall skulle jag prova:
1. Lufthansa.com. Låter befängt men ibland löser det sig där.
2. Ringa Swiss och be om seating

Om du inte är SEN/HON begränsad utbudet rejält om du inte är villig att pröjsa.
 
Toppen