Senaste nytt

Väskan till Bangalore kom aldrig fram...

Big Birger

Medlem
Onsdagen 24/10 reste jag till Bangalore i tjänsten från Arlanda via Frankfurt. Hade bokat "Premium economy" hela vägen fram och tillbaka, och checkade in i business-disken med min kollega. Vi fick båda "priority"-taggar på våra väskor. SAS till Frankfurt, och vidare med Lufthansa. Jag är EBG.

Till min stora förvåning kom min kollegas väska fram, men inte ett spår av min. Lite lagom segt att gå till "bagage service" kl. 05:00 på natten, eftersom planet också var försenat 2,5 timmar från Frankfurt. Jag fick rätt blankett ifylld, och 19500 rupies i handen som kompensation (ca: 2500 kr).

Efter några timmar fick jag sms från Lufthansa att min väska hittats på Arlanda. Den kommer att skickas via Delhi och skulle komma fram 2 dagar senare.

Eftersom jag betalat resan med Amex Premium ersätter de upp till 2000 kr om förseningen av bagaget är längre än 4 timmar.

Det visade sig senare att min väska missade sin anslutning i Delhi till Bangalore. Amex ersätter +2000 kr för utlägg som görs med Amex om väskan är mer än 48 timmar sen, så det var bara ut och shoppa en sväng till.

Efter ytterligare 2 dagar ringde telefonen, och det var Lufthansa som insåg att de inte kommer hinna få fram min väska till Bangalore innan jag skulle åka hem på måndagen 29/10. Så de skickade hem väskan till Stockholm igen via München. Suck.

Jag kom hem till Arlanda som planerat efter lunch måndagen 29/10. Min väska kom hem via Bring sent tisdag kväll 30/10. Suck igen.

Den ersättning som jag har fått totalt är:
Lufthansa - ca: 2500 kr cash på flygplatsen i Bangalore
Amex - 3700 kr (för de utlägg jag kunde redovisa som nödvändiga)
Folksam - 1000 kr (reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen)
SAS - 4000 kr (hörde av mig till dem och frågade, och de satte in 4000 kr direkt)

I slutänden rätt så bra betalt, men också en del elände att ta tid att shoppa ersättnings-prylar. Bra att jag hade flera ombyten i handbagaget, men trist att vår leverantör aldrig fick sina presenter från Sverige.
 
Snacka om max utdelning och att du även lyckats utnyttja privat hemförsäkring för tjänsteresa är nog rekord så håll tummarna för att bolagen inte pratar med varandra för då blir det väl bedrägeri.
 

Big Birger

Medlem
Snacka om max utdelning och att du även lyckats utnyttja privat hemförsäkring för tjänsteresa är nog rekord så håll tummarna för att bolagen inte pratar med varandra för då blir det väl bedrägeri.

Dubbelkollade innan, och det är fullt möjligt att få ersättning från flera håll. Så det ska inte vara bedrägligt på något sätt.

konsumenteuropa.se (Försenat bagage - Konsument Europa) kan man läsa:
"Schablonersättningar kan betalas ut från flera håll, så har du flera reseförsäkringar, till exempel i hemförsäkringen och via ditt bankkort, kan du skicka en skadeanmälan till båda bolagen.".
 

Big Birger

Medlem
Jag skulle nog ha svårt att hitta "nödvändiga" prylar i Bangalore för 3700kr på några dagar. Vad godas som nödvändiga utlägg?

Ja, det var lite av en utmaning.:)

Jag hittade ett litet shoppingcenter (Garuda mall) där det fanns möjlighet att köpa kläder och betala med Amex. Några piké-tröjor, ett par skjortor, strumpor och underkläder räcker inte för att nå 4000 kr. Men jag köpte även en liten hård resväska för att kunna ta hem saker som jag inte kan ta i handbagaget. Eftersom jag saknade väska helt, var det ingen diskussion om att det faktiskt var nödvändigt. Så då nådde jag i alla fall 3700 kr av de 4000....
 

taxvalp

Medlem
Lite OT: Måste man verkligen betala med Amex? Hade ett liknande ärende i vintras och jobbade hårt för att hitta butiker på Samoa som tog Amex. När jag talade med försäkringsbolaget sade de att det inte spelar någon roll utan att man får ersättning ändå och de godkände även andra kvitton. Någon som vet om de har blivit hårdare sedan bytet av försäkringsbolag?
 

Big Birger

Medlem
Lite OT: Måste man verkligen betala med Amex? Hade ett liknande ärende i vintras och jobbade hårt för att hitta butiker på Samoa som tog Amex. När jag talade med försäkringsbolaget sade de att det inte spelar någon roll utan att man får ersättning ändå och de godkände även andra kvitton. Någon som vet om de har blivit hårdare sedan bytet av försäkringsbolag?

Det står i Amex villkor att utlägget ska betalas med Amex, men när jag pratade med Amex fick jag intrycket att det kanske går att ordna ändå. Det smidiga nu var att jag kunde beskriva vilka affärer det var jag handlat i, så kunde de se på korttransaktionerna direkt vilka det var och ersätta utan att jag ens behövde skicka in kvittona. Ersättningen betalas ut till min bank, och krediteras inte på Amex-fakturan. Så bara det ger några extra poäng. :)
 

Taggen

Medlem
Lite OT: Måste man verkligen betala med Amex? Hade ett liknande ärende i vintras och jobbade hårt för att hitta butiker på Samoa som tog Amex. När jag talade med försäkringsbolaget sade de att det inte spelar någon roll utan att man får ersättning ändå och de godkände även andra kvitton. Någon som vet om de har blivit hårdare sedan bytet av försäkringsbolag?

Samma erfarenhet när baggage blev försenat vid resa till Italien i somras betald med SAS AMEX Elite. Betalade med mitt MC och det enda Solid var intresserade av var beloppen och vad jag köpt och att jag betalt resan med AMEX.

Har de bytt försäkringsbolag sedan dess?
 
Toppen