Senaste nytt

Uppgradering av fem (5) passagerare på en A319 inom Europa

AABack2ARN

Medlem
När jag senast reste med BA från Stockholm till London överhörde jag att de uppgraderade fem (5) passagerare om bord på flighten. Det stämde också med antalet boardingkort som låg utskrivna och väntade på sina lyckliga ägare.

Men eftersom detta var ombord på en A319 funderade jag på varför de helt enkelt inte flyttade fram gardinen ett hack då det hade gett 6 nya ekonomiplatser?

Gardinen satt mellan rad 4 och 5. Finns det något som gör det omöjligt att sätta gardinen mellan rad 3 och 4? Jag kunde inte se det men det kan ju finnas andra restriktioner.

Det fanns för övrigt mat så det räckte till alla och det var en mycket trevlig flygning.
 

Berglund

Medlem
Det är möjligt att den flyttbara gardinen inte får sitta på vissa rader. Jag vet inte hur det fungerar hos British Airways, däremot har jag flugit en hel del med KLM.

På en del av KLMs Boeing 737 plan står det på den flyttbara gardinkonstruktionen att den inte får fixeras mellan raderna X, Y och Z. Vid någon av raderna vet jag att det har att göra med huruvida luckorna till bagagehyllan ovanför då inte skulle kunna öppnas.

Vet inte om det gäller för alla de ”förbjudna” raderna eller om det finns andra anledningar också.
 
Last edited:

kristerj

Medlem
Vi var ett gäng på sex personer som reste från Göteborg till London med BA för några år sedan och vi blev alla uppgraderade. Eftersom det fanns catering till alla, måste de ha anat överbokningen redan i London. Vet inte hur lång tid det tar att flytta gardinen, men det kanske är svårt att hinna med om det tight rotation i London?
 

AABack2ARN

Medlem
Är det möjligtvis så att man inte kan flytta gardinen (eller borden) på outstations? För jag har ju svårt att tro att bönräknarna på BA hellre flyttar fram 6 passagerare än att säkerställa att gardinen kan flyttas enkelt...

Det kanske är därför de tagit beslutet att ta bort borden på B och E-sätena på de nya ännu trängre konfigurationerna (eller har jag drömt det)?
 

Senator

Moderator
Jag tror det har med inventory och revenue management att göra. Vid någon tidpunkt så "låser" man flighten ur ett kapacitetsperspektiv, och då blir det den "inventory" som är kvar som styr. Därmed uppgraderingar.
 

Homer

Medlem
De har ju numera något som heter Discretionary Upgrade Tool (DUT) som delar ut uppgraderingar enligt
mystiska regler utan att det nödvändigtvis är fullt i någon klass.
 
Toppen