Senaste nytt

SAS har ändrat avgifter och skatter på Awardbiljetter

Dr. Miles

Expert
Om en familj på fyra personer vill avboka sin resa kostar det alltså 450 kr x 4= 1800 kr? Ganska dyrt tycker jag.

Så för att summera, om man bokar en resa som man sedan behåller så blir den totala avgiften lägre? Men om man bokar och sedan avbokar så blir det väsentligt dyrare?
Vadå? I gengäld får du/ni lägre summa av bränsletillägg för interkontinentala resor, så det är fortfarande plus om man inte har avsikt att avboka bonusresan.
 

TomJ

Medlem
Dock kan man ju faktiskt inte boka upp hej vilt, man måste ju faktiskt ha valutan tillgänglig i form av poäng. Hade ju varit en sak om man kunde boka upp platser och att poängen inte drogs förrän man reser men i detta fallet tömmer man ju poängkontot hyfsat snabbt. (och för de kunder som har miljoner poäng och kan boka upp 5-10 long haul awardbiljetter kanske det kan kvitta eftersom de väl då kan anses ha försett bolaget med ansenliga inkomster)
 

Myllys35

Medlem
Ja, att det blir en kostnad för avbokade resor är riktigt dåligt och kommer verkligen kännas eftersom man så ofta avbokar resor... Själv har jag aldrig gjort det hittills :rolleyes:
 

Tonton

Medlem
American Airlines tar 150$ för att ändra eller avboka awards. Om man saknar status dvs.

Att ta ut denna avgift kan ju hindra att en och samma person bokar upp extra platser bara för att.. :)

Guilty!
Jag har ett flertal (4...) SAS Business-resor till USA bokade mellan December och Maj bara för att... Jag har ingen aning om jag tänker åka eller inte, men har bokat upp dessa då de fanns tillgängliga där och då. Hade jag inte bokat vid bokninstillfället så är risken stor att någon annan tar dessa platser, därav att jag gör på detta sättet.

Med införandet av denna avgift hoppas jag att det blir mindre sådana bokningar (För de flesta, inklusive mig själv, inser ju att detta sätt jag och många andra bokar bonusresor på inte är bra, vare sig för oss kunder eller SAS). Denna förändring skulle alla gynnas av. Med andra ord så ser jag faktiskt denna avgift som något positivt!
 

danielhog

Medlem
Ja precis! Det var ju det jag skrev. Att så länge man behåller resan så blir de totala avgifterna lägre.
Nja, service ger betalar du alltid. Den tillkommer unte vid avbokning utan betalas vid bokning, sen får du inte tillbaka den vid avbokning.

Så bokning ger tre kostnader:
Poäng
Skatter
Serviceavgift (450/person)

Avbokning ger tillbaka
Poäng
Skatter

Avbokning ger ej tillbaka
Serviceavgift (450/person)

Edit: ser att jag kanske också fattade dig fel. Låter inlägget stå kvar ändå...
 
Vet inte vilken av alla dessa nya trådar jag ska posta i så jag provar denna. Gäller denna service fee a 450kr på vanliga sas awards också? Eller är det business as usual där? Jag kan boka och sen avboka 2 månader senare avgiftsfritt?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

taxvalp

Medlem
Vet inte vilken av alla dessa nya trådar jag ska posta i så jag provar denna. Gäller denna service fee a 450kr på vanliga sas awards också? Eller är det business as usual där? Jag kan boka och sen avboka 2 månader senare avgiftsfritt?

Om man söker efter vanliga SAS Awards kommer inte den extra avgiften. Däremot dyker den upp om man söker i Stra Alliance Award och väljer en ren SAS-flygning, noterade jag i går.
 
Toppen