Senaste nytt

SAS har ändrat avgifter och skatter på Awardbiljetter

Najk

Medlem
Gjorde igår en sommarbokning Visby-Florence. Bokningen är med SAS, Austrian och Swiss. Jag ringde till Tallin 16:50 så agenten var väldigt stressad, då de slutar 17:00, så jag fick som brukligt ingen bekräftelse eller presentation av bokningen innan vi lade på. När mailet med bekräftelsen kom så ser jag att han bokat utresa 12 juli istället för 22 juli. Jag ringde tillbaka direkt men tyvärr hade Tallin stängt.

Nu idag när jag ringde tillbaka så informerade agenten om att det var nya regler from idag, men att poängen för Star Alliancebiljetter inom Europa inte har ändrats. Däremot så har avgiften ändrats. Igår var skatterna 1679kr / biljett idag var skatterna 1312kr / biljett.

Förändringen man har gjort är att istället för Fuel Surcharge så har de nu istället en "Service Fee". I mitt fall var Service Fee 450SEK / person. Denna Service Fee är non-refundable 24h efter bokningstillfället. Dvs bokar jag av resan inom 24h får jag tillbaka alla poäng och skatter. Bokar jag av resan efter 24h får jag tillbaka poäng och skatter förutom Serivce Fee. Agenten sade att det gäller bokningar både med SAS och Star Alliance.
 

Attachments

  • new.JPG
    new.JPG
    21,6 KB · Visningar: 552
  • old.JPG
    old.JPG
    18,8 KB · Visningar: 535

taxvalp

Medlem
Intressant. Vad har du för status? På Eurobonus-sidorna står fortfarande att man bokar bonusresor utan avgift som Diamond.
 

jumbooze

Medlem
Frågan är om Service Fee appliceras på *A bokningar via hemsidan eller om detta är en "push" för att man ska använda den istället ( om den nu bara kunde boka utan att ringa in... och givetvis visa First )
 

Thornado

Medlem
Agenten sade att det gäller bokningar både med SAS och Star Alliance.

Än så länge så dyker det dock inte upp någon sån avgift om man försöker boka SAS-awards på hemsidan.
Det kan väl möjligtvis anses rimligt med någon form av avbokningsavgift, åtminstone på longhaul, för att undvika att folk bokar upp allt som släpps "för säkerhets skull", även om jag kan tycka att 450 kr är i högsta laget.

Skulle det komma en sådan avgift på SAS-awards, framförallt inrikes, så skulle ju dock en klar sweetspot försvinna då det avgiften då skulle vara väldigt hög i förhållande till vanligt biljettpris.
 

Gus

Medlem
Om en familj på fyra personer vill avboka sin resa kostar det alltså 450 kr x 4= 1800 kr? Ganska dyrt tycker jag.

Så för att summera, om man bokar en resa som man sedan behåller så blir den totala avgiften lägre? Men om man bokar och sedan avbokar så blir det väsentligt dyrare?
 
Toppen