Senaste nytt

Motorljud vid start

Jag har flera gånger på senare tid funderat kring motorljudet vid start. Förutom det "vanliga" ljudet tillkommer även ett mer högfrekvent surrande som efter ca 5-10 minuter efter start upphör. Jag undrar om ngn kan svara på vad detta beror på? Fenomenet är lika för Boeing och Airbus och allt från 737/A320 upp till större maskiner. Jag har dock inte upplevt det i MD-80 serien.
 

Roger J

Medlem
jag tror det är en resonans som uppstår i skrovet när motorerna går för max vid start. Sedan när man drar av lite försvinner det. Helt normalt.
 

Malu

Medlem
Vet inte om det är påhitt i mitt eget huvud, men jag har fått för mig att GE/CFM-motorerna har ett lite ettrigare ljud än RR-Trent.
 
Inte helt lätt att veta var olika ljud kommer ifrån. Flygplan är oerhört komplexa konstuktioner. Min gissning är att det är vind/luft ljud beroende på flaps och flats, som används just vid start och landningen. Tror att tiden 5-10 min. kan stämma för det. Hittade en länk som förklarar de olika delarna för den teknikintresserade.
Flaps and Slats
 
jag tycker att det är relativt likt för Boeing och airbus. Jag har själv varit inne på din linjen Roger J att det är ngn form av resonans som bussningar med mera inte är gjorda för att eliminera ljudet ifrån.
 

doc

Medlem
Flyger man Avro RJ så är det väldigt tydliga turbulensljud från vingarna när man drar in flapsen efter start, så jag är precis som Peter Månsson inne på att de ljud som Oscar Larsson beskriver skulle kunna vara det.
 

Concorde

Founding Member
Nej, RR sjunger så vackert:

[video=youtube;1JlNUlhdGXo]http://www.youtube.com/watch?v=1JlNUlhdGXo[/video]

Men som alltid, alla har olika smak :)
 
Toppen