Senaste nytt

Fredagstråden™

Senator

Moderator
AHO, tack.. Funkar på Expedia.com men inte Expedia.se :cool: Roligaste var när jag ringde deras svenska kundtjänst igår och upptäckte att hon satt typ med exakt samma interface, och kan bara boka billigaste. Kan inte ens boka en affärsklassresa åt mig :confused:
 

sungtae

Medlem
Det har hänt för mig också. Jag använder sällan online resebyrå numera förutom Wideroe.

Jag har funderat lite på det där med Wideroe. Eftersom dom har en trevlig sökmotor mm så har jag bokat en del genom dom utan att jag nånsin gjort en enda flygning med Wideroe.
Dock har jag börjat fundera på vad som skulle hända om dom går i konkurs eftersom biljettering sker med WF # dvs. 701-xxx. Dår är man väl körd även om alla flygningar är med exempelvis LH som det var för mig i vintras efter 11/11-rean?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har funderat lite på det där med Wideroe. Eftersom dom har en trevlig sökmotor mm så har jag bokat en del genom dom utan att jag nånsin gjort en enda flygning med Wideroe.
Dock har jag börjat fundera på vad som skulle hända om dom går i konkurs eftersom biljettering sker med WF # dvs. 701-xxx. Dår är man väl körd även om alla flygningar är med exempelvis LH som det var för mig i vintras efter 11/11-rean?

Ja, det är riktigt.
Om plate carrier(i detta fall Wideroe 701-) går i konkurs blir biljetten värdelös och operating carrier har ingen skyldighet att transportera passageraren med biljetten som är utfärdad av konkade flygbolag.
 

Gnopps

Medlem
Tack AHO, problemet nu är att AY inte har plats mitt utresedatum till det billiga priset och att flighten från BKK går 08:55 hem som gör det svårt att få ihop på ett bra sätt (sova på flygplatsen).

En fråga du kanske vet; jag har hittat ett bra IATA (YY) pris i C mellan PVG-HKG som kan ha stopover (TPE i mitt fall) som kostar strax över 4,000kr. När jag vill boka detta kan Expedia och MrJet bara prissätta detta med Southern China (OP. China Airlines) på PVG-TPE, men funkar rätt bra med alla alternativ mellan TPE-HKG. Jag vill åka Air China och Cathay för M&M och BAEC då jag inte åker längre med ScaryTeam. Skall jag bara boka, sedan be om "Endorsement" på PVG över till Air China? Någon erfarenhet med detta?
Jag lekte lite med det här och jag lyckas inte heller få IATA-priset med CA-flyget, så det är inte Expedia som krånglar. Undrar om det kan vara att CA har valt att stå utanför YY-priser på den här sträckan likt Lufthansa?
 

sungtae

Medlem
Ja, det är riktigt.
Om plate carrier(i detta fall Wideroe 701-) går i konkurs blir biljetten värdelös och operating carrier har ingen skyldighet att transportera passageraren med biljetten som är utfärdad av konkade flygbolag.

Tack, det kan ju vara bra att tänka på om man bokar genom mindre bolag då. Det har ju strukit med några stycken i vår närhet under året...:(
 

Dr. Miles

Expert
Tack, det kan ju vara bra att tänka på om man bokar genom mindre bolag då. Det har ju strukit med några stycken i vår närhet under året...:(

Ja, det är värt att tänka på.

Wideroes webbsida(speciellt den gamla) har varit användbar och deras online chat teamet har varit trevliga och hjälpsamma.
Jag gillar också ett fält vid bokning "Message to helpdesk". Där brukar jag skriva vårt SAS Credits nummer när jag har bokat t ex Lufthansa flygningar och det har fungerat bra.
 
Jag hade egentligen redan fredag igår då jag tog ledigt idag. Det visade sig ju vara en bra idé då solen skiner (som vanligt över Råsunda, men ändå ;)). Försöker ta ut lite semesterdagar och arbetstidsförkortning och allt vad det nu heter inför jobbyte vid månadsskiftet :)
 

Perra

Medlem
Sitter på kontoret och försöker få det sista gjort innan det är dax för helg. Sitter just nu mer och funderar på varför de landar på banan som går parallelt med Östersundsbron på Kastrup (vet inte vad den heter). Har jag aldrig sett eller varit med om förut.
 
Toppen