Senaste nytt

Vända i Tallin på 35 minuter?

Mr Phil

Medlem
En fråga för min frus räkning. Hon reser generellt inte mycket och har aldrig ens nått EBS. I år har hon flugit 4 st SAS ToR, dvs 8 enkelresor och har alltså 2 kvar till EBS. Poängen är hon inte i närheten av, utan det är antal enkelresor som hon måste sikta in sig på. Hon har på sig till 31/12.

Vi har precis köpt lägenhet i Spanien och räknar med att åka en del framöver, och då är dubbla bagage (som EBS ger) välkommet, så kan döttrarna flyga Ungdom GoLight. Hon har inga resor inbokade innan 31/12, men jag har hittat Tallin ToR i November för 657 kr i GoLight.

Ingen av oss har varit i Tallin så nu till själva frågan:

Landa i Tallin 10.10. Returresa till Stockholm 10.45. Fixar man returresan på 35 minuter i Tallin, under förutsättning att flyget är på tid? Måste hon ut genom tullen, eller kan hon bara gå till returgaten direkt?
 

Timotey

Medlem
Det är inga konstigheter alls, med största sannolikhet är det samma plan som tar henne tillbaka och hon måste inte ut genom något tullfilter.
 

Jensik

Medlem
En fråga för min frus räkning. Hon reser generellt inte mycket och har aldrig ens nått EBS. I år har hon flugit 4 st SAS ToR, dvs 8 enkelresor och har alltså 2 kvar till EBS. Poängen är hon inte i närheten av, utan det är antal enkelresor som hon måste sikta in sig på. Hon har på sig till 31/12.

Vi har precis köpt lägenhet i Spanien och räknar med att åka en del framöver, och då är dubbla bagage (som EBS ger) välkommet, så kan döttrarna flyga Ungdom GoLight. Hon har inga resor inbokade innan 31/12, men jag har hittat Tallin ToR i November för 657 kr i GoLight.

Ingen av oss har varit i Tallin så nu till själva frågan:

Landa i Tallin 10.10. Returresa till Stockholm 10.45. Fixar man returresan på 35 minuter i Tallin, under förutsättning att flyget är på tid? Måste hon ut genom tullen, eller kan hon bara gå till returgaten direkt?

Tänk på att SAS Go Light inte ger något bagage alls, inte ens med status (varken silver/guld eller diamantstatus)
 

Mr Phil

Medlem
Tror tanken var att då tar frugan två väskor och dottern ingen. Så den ena väskan är dotterns men åker på frugan.
Helt korrekt!
Jo jag kan ge bort ett Silver från frugans konto. Pm:a om det är av intresse.
Är absolut intresserad av EBS till frun. Tack för erbjudandet. Jag PM:ar. Tror faktiskt att hon blir gladast, som då slipper kasta bort några timmar på Tallinresa utan innehåll. Själv jobbar jag för att nå EBG, så har ingen egen gåva att ge bort än.

Är inte så insatt i detta, så vad är rätt taktik? Som jag nämnde går hennes år ut 31/12. Gäller gåvan i 12 månader från det att hon får den eller synkar det med hennes "vanliga" intjänandeår? Dvs om hon får gåvan redan nu, gäller den då sista 2 månaderna under innevarande år + under hela nästa intjänandeår eller tar den slut om 12 månader? Eller (hujedamej) tar den slut redan nu till årsskiftet när hennes innevarande år tar slut? Låter kanske inte så troligt, men vill ändå fråga... Om hon får gåvan efter årskiftet 18/19, hur länge gäller den då?
 

Canadien

Medlem
hon får gåvan redan nu, gäller den då sista 2 månaderna under innevarande år + under hela nästa intjänandeår

Så blir det.

Annars bästa tid att få kort är 3 mån efter periodens början, i hennes fall 1 April, gäller då 9 mån plus ett år plus 3 månader graceperiod. Men jag kan inte ge silvret efter årsskiftet så då får du fråga nån annan.
 
Har gjort snarlikt fast i Sverige då.
Frågade då en flygvärdinna om jag kunde stanna kvar på samma maskin då den skulle tillbaka och det var inga problem, hon ringde gaten och "boardade" mig.

Fick ett fint tillfälle att surra med både cabin crew och first officer, som förövrigt undrade vad jag höll på med.
Helt paff min på de första som boardade planet då jag redan satt på min plats!
 
Toppen