Senaste nytt

Resa till Kuba från Miami

kicki

Ny medlem
Hej!
Är sugen på att åka med SAS till Miami och sedan vidare några dagar till Havanna,Kuba.

När man åker från USA till Kuba omfattas man ju av den amerikanska lagen som förbjuder rena turistresor och som tillåter resor endast om man omfattas av de 12 kategorierna de beslutat om.

Är det någon som rest till Kuba från USA som kan dela med sig av erfarenheter och information?

Det jag specifikt undrar över är vilken kategori ni isåfall angav när ni bokade flygbiljetten och hur mkt frågor ni sedan fick på flygplatsen i Mia respektive Hav om detta? Undrar också om man är tvungen att köpa ett tourist-card på flygplatsen i USA trots att man ansökt om visum från ambassaden i Sthlm innan?

Tacksam för svar
/ Kicki
 

olo

Medlem
De amerikaner jag träffade på Kuba var antingen där för att (a) utveckla sin spanska eller (b) gå kurs i rumba/salsa (eller motsvarande). Ett av skälen är utbildning/fortbildning.
 

kicki

Ny medlem
Så man kan inte söka visum på kubanska ambassaden i Sthlm då längre om man ska flyga in via USA?
 

igelkotten

Medlem
Jag försökte nyligen boka en sådan resa. Innan jag bokade så ringde jag till United Airlines, där de sa att utan ett amerikanskt eller kubanskt pass, så släpper de inte på mig på planet. Man behöver också kunna visa/intyga för flygbolaget att man faller in under en av de tillåtna kategorierna, där turism inte är en av de tillåtna skälen till att besöka Kuba.
 

Cartman

Medlem
Hej Kicki,
Jag gjorde denna resa i Oktober-17 & du har ingenting att oroa dig för.

Reser du via USA gäller deras regler dvs. du ansöker inte om visum i Sverige utan ordnar med inresetillståndet på plats & på MIA är det AA som gäller.
AA har en special sektion, "Cuba desks", i avgångshallen. När du har printat ditt boardingkort i maskinen finns en speciell pulpet man ska gå till, fylla i personuppgifter, ange anledning till resan (vi sa att vi skulle träffa vänner) & betala ca 100 USD/pp för en rosa papperslapp och då får en stämpel på boardingkortet. Inga frågor. Bag drop, inga frågor. När du går genom gaten står beväpnad polis och "kollar" folk. Inga frågor. Ankomst HAV - stämpel i passet, ett "Happy Birthday!" & de tar inresedelen på ditt tillstånd. Summa: Noll frågor. Det är tusentals maskerade turister som reser in varje vecka och det skulle kräva en armé av kontrollanter för att hålla koll på folks "verkliga syfte". I princip kan man säga att det regeln gör är att din resa till Kuba blir mycket dyrare än till andra länder i Västindien & att det skrämmer bort folk med krångel/ovisshet.

Slutligen måste jag glida lite offtopic; Kuba är den enda resa jag frivilligt avbrutit i förtid. Om det inte är någonting mycket specifikt du vill se/göra i just Havanna så vill jag starkt rekommendera en trip till Santo Domingo eller Kingston istället som är mycket mer intressanta.
 
Toppen