Senaste nytt

Första spadtaget för Danmarks största järnvägssatsning i modern tid

Palazzi

Medlem
Idag togs det första spadtaget på en ny linje mellan Köpenhamn & Ringsted, 10 mil söder om den danska huvudstaden. Ringsted har agerat knutpunkt för transporter från Köpenhamn till Fyn och fastlandet; allt sedan den danska järnvägen uppfördes.

Linjen mellan Köpenhamn och Ringsted har nästan lika länge varit en flaskhals i det danska järnvägsnätet, och därmed i stort behov av en kapacitetsutbyggnad.

Ringstedslinjen är bara den första pusselbiten i den infrastruktursatsning som ska knyta ihop alla de större danska städerna, och även ge en smidig förbindelse till Hamburg i Tyskland.

Det totala projektet inkluderar även en tunnel mellan Rödbyhavn i Danmark och halvön Fehrman i Tyskland.
Även om tunnelbygget också är till vinning för tysk transport har Danmark tagit på sig hela byggnationskostnaden. Tunneln i kombination med Ringsted-Köpenhamn tar ner transporttiden mellan Köpenhamn-Hamburg från dagens 4h40min till 2h50min (Malmö-Hamburg 3h15min).

Det danska järnvägsprojektet inkluderar varken snabbtåg eller höghastighetståg, utan kommer trafikeras av tåg med en toppfart av 180km/h.

Det ska även poängteras att satsningen även innebär nya motorvägar på flera håll i landet.

Projektet beräknas vara färdigställt 2020
 
Toppen