Senaste nytt

Stopover i Doha med Qatar Airways

segra

Medlem
Hej alla!

Hoppas jag postade detta i rätt forum tråd, annars får ngn flytta det.

Behöver lite tips & råd om en 20 h stopover i Doha. Vi (2 vuxna & 2 tonåringar) landar vid 11 tiden på förmiddagen och flyger vidare från DOH till CPH 08.35 dagen efter. När vi nu ändå är här så finns det kanske ngt att se? Vi tänker boka övernattning på ngt hotell nära flygplatsen, frukost inget tvång då det finns i Loungen. Tips? Vad gör man en eftermiddag/kväll i Doha?

Edit. Hittade en tråd med samma fråga.http://www.businessclass.se/flygplatser/5294-layover-i-doha-erfarenheter.html

Fyll gärna på med svar...
 
Last edited:

Franco

Medlem
Jag stannade tre dagar i Doha i våras och kan varmt rekommendera ett besök på Museet för islamisk konst, ett av de bästa museer som jag besökt. Förutom att byggnaden är en attraktion i sig och ligger vid stadens corniche är samlingarna av absolut högsta kvalitet. De innehåller konstskatter från den muslimska världen från tiden för islams födelse och framåt, föremål som har köpts in under de senaste decennierna av en fond med till synes obegränsade resurser. Utställningen är tematiskt uppbyggd (och inte kronologiskt), själva utställningsmontrarna och presentationen förstklassiga och luftkonditioneringen välfungerande. Fri entré.

Efter besöket kan man promenera till Souq Waqif, det atmosfärrika marknadskvarteret av traditionellt snitt, dock i huvudsak nybyggt, där det finns bra arabiska restauranger, förutom försäljning av souvenirer, kryddor, fåglar med mera...
 

rvarttinen

Medlem
Har också en resa via Doha på lut, kanske inte i närtid. Passade i alla fall på att ta reda på lite mer om platsen och fann, till min stora glädje, att det finns ett W. Det underlättar, i alla för mig, valet av hotell;

W Doha Hotel & Residences | Luxury Hotel Rooms Doha | Official Website

... kanske en liten behandling på Bliss Spa? Hotellet kan också säkerligen ordna (Whatever Whenver service) med transport och inträde till sevärdheterna, de man hinner med om det är kort om tid.
 
Last edited:

cmj

Medlem
Håller med Franco, det mest sevärda enligt min mening är nog museet för Islamisk konst. Väldigt intressant och vacker byggnad.

Vill ni bo ute vid flygplatsen så rekommenderar jag Oryx Rotana.
Oryx Rotana - Doha - Qatar - Rotana Hotel & Resorts

(Kanske kan ni få specialpris här, vet att Qatar Airways samarbetar med detta hotell (antar att ni flyger med dom)

Annars är W Doha också att rekommendera, men detta ligger inne i stan.
 

segra

Medlem
Ja vi flyger med QR. Tyvärr kunde vi inte få varken "gratis" stopover natt eller dealen 150 Usd/pers som QR har. Fanns ju tidigare flyg att tillgå men då ökade priset på flyget med 1v i Doha:cool: Tack för tipset om museet som vi besöker när vi nu är där. Hotell biten får jag nog jobba på ett tag tIll.
 
Last edited:

segra

Medlem
Bokade Oryx Rotana. Verkade smidigast eftersom vårt flyg går 08.25 på morgonen. Lär inte ta allt för många minuter från hotellet till flygplatsen.
 

AlexS

Medlem
Ska själv övernatta I Qatar inom kort. Lever ju den svenska "synden" som sambo, alltså inte gift med min rese-partner. Noterade följande :
"Please be advised that couples checking in to the same room must present a marriage certificate upon check-in as per Qatari law."
Här ges ju flera alternative: gifta sig omgående, boka 2 st enkelrum, osv. Någon som har erfarenheter eller tips?
 
Ska själv övernatta I Qatar inom kort. Lever ju den svenska "synden" som sambo, alltså inte gift med min rese-partner. Noterade följande :
"Please be advised that couples checking in to the same room must present a marriage certificate upon check-in as per Qatari law."
Här ges ju flera alternative: gifta sig omgående, boka 2 st enkelrum, osv. Någon som har erfarenheter eller tips?

Vårt första BC bröllop!!
Vigsel | Stockholm Arlanda Airport
 

Dr. Miles

Expert
Ska själv övernatta I Qatar inom kort. Lever ju den svenska "synden" som sambo, alltså inte gift med min rese-partner. Noterade följande :
"Please be advised that couples checking in to the same room must present a marriage certificate upon check-in as per Qatari law."
Här ges ju flera alternative: gifta sig omgående, boka 2 st enkelrum, osv. Någon som har erfarenheter eller tips?
Ja, mina vänner noterade också om detta. De är i och för sig gifta så det var inget problem för dem.
Frågan är hur noggrant följer hotellet detta regler. Det verkar som det kan variera mellan hotell och hotell.

Cohabitation laws in Qatar cause confusion for hotel guests - Doha News
In Qatar, it is illegal for unmarried men and women to live together or share a hotel room because of the Islamic prohibition of sex outside of marriage. But inquiries at a cross section of Doha’s hotels suggest that this law is unevenly applied.

Of the 10 establishments contacted by Doha News, which include a mix of three, four and five-star hotels, only three – Liberty Suites, Ezdan Hotel and Suites and Century Hotel – said they required proof of marriage for guests of all nationalities.

Staff at the remaining seven – the W Doha, the Four Seasons, The Torch, K108, the Radisson Blu, the Kempinski and the Kingsgate Hotel – said that they only ask Qataris to prove that they are married before allowing them to share a room with a member of the opposite gender.

When it comes to enforcement, there appears to be a correlation with price and star rating. None of the five-star hotels contacted required proof of marriage from non-Qatari guests, whereas the three that did all had-lower star ratings.
No marriage certificate No room. - Review of Merwebhotel Al Sadd Doha, Doha, Qatar - TripAdvisor
 
Toppen