Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Valley

Medlem
Lattjo
Tråden om flygskatt nu nästan en politisk miljödebatt :p

Just effekterna för en person som reser Stockholm - Göteborg med många olika transportmedel, finns gjord av Automotor...
Skall se om jag hittar fram den.

I övrigt är det tåg man skall åka om man vill vara miljövänlig.
Om man inte bor i Karlstad där någon tagit fram statistik på att enbart 61% håller tiden.
 

BAS

Medlem
Åkte tåg Stockholm - Göteborg en gång. Aldrig mer. Blev så åksjuk att jag inte kunde göra något på hela dagen och kvällen.

Efter det har jag tagit flyget eller bilen... Skulle faktsikt föredra Swebuss framför tåg.
 

Dr. Miles

Expert

Canadien

Medlem
Enligt den här sidan, impact mot miljö är väsentligt större om man inte skaffar barn. :rolleyes:

https://www.sciencealert.com/images/2017-11/FIXEDcarbon-footprint-reduction-chart.jpg

Feeling Overwhelmed by The News? Here Are Some Easy Things You Can Do Right Now to Help The Planet

Det är också så att flyga en T/R över Atlanten har mer miljöpåverkan än att åka med en bilmodell som kräver mer energi.
På det viset har flyget större miljöpåverkan per person.

Ja, även om den tabellen visar den tänkta avkommans Co2-avtryck per år räknat med nuvarande levande personers avtryck så kommer förhållandet i storlek på staplarna kvarstå även om vi lyckas minska vårat avtryck per person. Det kommer alltid vara väldigt mycket effektivare att inte sätta ett barn till världen än att dra ned ännu mer på sitt redan slimmade avtryck.
 

Canadien

Medlem
CO2 påverkan av ett barn < 37 transatlantic roundtrips. Skulle ha gissat att barns miljöpåverkan är större med medellivslängd av över 80 år...

Siffrorna är per år.
D v s 37 Transatlantic motsvarar vad en genomsnittsmänninska orsakar med genomsnittligt ätande, utandning, bussresa o s v under ett år.

Eller har jag förstått grafen fel?
 
Toppen