Senaste nytt

Ekonomi till Hong Kong, vilket bolag?

Patrik

Medlem
Hej,

jag ska till asien i tjänsten och företaget där jag arbetar är det enbart billigaste ekonomibiljetter som gäller, men vilket bolag ska man välja? Alternativen verkar vara Finnair (A340), Thai (744), Air China (A330), Lufthansa (A340) och Aeroflot (A330) För och nackdelar med de olika? Har tidigare varit trogen star alliance, så där är mina nuvarande poäng, men mitt resemönster framåt kommer vara asien.
 

Dr. Miles

Expert
Om du reser till/från/inom Asien så har Star Alliance ganska bra täckning. Detta gäller även inrikesflyg i Kina.
Om du reser väldigt mycket Kina inrikes, kan Skyteam vara ett alternativ. Då de har tre kinesiskt flygbolag i alliansen. (China Southern, China Eastern och Shanghai Airlines)


Om ditt jobb kräver att du måste boka en ombokningsbar biljett, har Air China och Turkish Airlines ofta bra priser på ombokningsbara biljetter.
 

A380*G

Medlem
Ett riktigt plus är att man kan få billiga oneway med Air China. Bokade tex ARN-PEK-SHA i våras för 4,800 CNY - strax över 5,000 SEK.

SkyTeam eller *A inom Asien (och Kina specifikt) beror väldigt mycket på vilken hubb du kommer genom. Shanghai tex är bas för SkyTeam men *A är inte alls lika starka härifrån. Tex finns det idag inget alternativ med *A för att flyga direkt PVG-HKG!

Edit: stavfel
 
Last edited:

Patrik

Medlem
Är det några för/nackdelar med själva bolagen och de plan de flyger med? Utrymme, Mat, Underhållning, det är ju ändå lite tid som ska fördrivas.
 

Dr. Miles

Expert
Är det några för/nackdelar med själva bolagen och de plan de flyger med? Utrymme, Mat, Underhållning, det är ju ändå lite tid som ska fördrivas.

Air Chinas A330 mellan Stockholm och Beijing har AVOD även i Economy class. (bild)
Seatpitchen är nog mellan 31-32".
Maten är inte speciellt god, men OK volym för att vara i Economy. De serverar dock inte Gin&Tonic eller andra spriter i Economy.

Turkish Airline(TK) Economy flög jag för många år sedan, då fanns det inga PTV alls på stolarna.
Men derar Boeing B777-300ER som används till Hong Kong har AVOD även i Economy class.
 

SvartMjolk

Medlem
Jag har själv flygit med Finnair till Hongkong och var riktigt nöjd för att vara en långflygning i ekonomi. Jag var framförallt nöjd med maten och services från personalen. Transfer i Helsingfors gick också väldigt smidigt.

Annars är försöker jag vara *A trogna.
 

Fredrik

Medlem
Air New Zealand flyger London - Hong Kong och erbjuder en bra ekonomiklass. Frågan är om man vill åka omvägen till London bara. Plus att jag är inte hundra på att det blir poängintjäning på de billigaste biljetterna.
 
Toppen