Senaste nytt

Eurobonus kredit/betalkort för de med låg inkomst.

Andreas98

Medlem
Jag fick SAS EB MC efter samtal, när jag skaffade det första gången. Hade då inte fastanställning, men kunde skicka in bevis att jag hade stadigt inkomstflöde från diverse aktiviteter.

Sedan, iofs lite off-topic, men vad gör att du inte vill ha kreditkort?

Kan se om det funkar att skicka in inkomstbevis eller ev. ringa då och förklara min situation.
Sen vill jag inte riktigt ha ett kreditkort för att jag är mer bekväm med att handla med de pengar jag har, är väldigt sparsam och har extrem koll på min ekonomi så har aldrig behövt låna, ta kredit eller liknande.
 

palmen

Moderator
Kan se om det funkar att skicka in inkomstbevis eller ev. ringa då och förklara min situation.
Sen vill jag inte riktigt ha ett kreditkort för att jag är mer bekväm med att handla med de pengar jag har, är väldigt sparsam och har extrem koll på min ekonomi så har aldrig behövt låna, ta kredit eller liknande.
Nu ska jag inte försöka pracka på dig ett kreditkort, men det låter som du är rätt person för detta då du har koll på din ekonomi. Jag handlar aldrig något på kortet som jag inte kan betala vid nästa faktura.

Säg att jag har 50k sparpengar på bankkontot, då vet jag att max jag "kan" betala på mina kort tillsammans är 50k även om krediten är 100k.
Skulle jag handla för 60k finns risken att inte kunna betala nästa faktura och då handlar jag inte för så mycket. Nu finns det ju även en inkommande lön att ta hänsyn till, men tror du förstår principen.
 

MaLund13

Medlem
Är student men har själv inte försökt ansöka om några kreditkort ännu. Kan däremot tipsa om en app som heter Glase som jag använder istället.

Med den kan man antingen ladda pengar på ett Glase-konto eller låta sina transaktioner dras automatiskt från ett separat bankkonto.

Du får inget fysiskt kort, men appen stödjer kontaktlösa betalningar via NFC (med virtuellt MasterCard), så på de allra flesta ställen går det bra att betala på det sättet.

Det fina är att beroende på hur mycket man använder appen per månad får man 1-3% tillbaka på alla köp. För 2% behöver man göra 11 eller fler köp per månad, och för 3% 20 eller fler. Nackdelen är att de inte är snabba på att betala ut cashbacken (den kommer per kvartal och jag har fått Q1, men inte Q2 ännu).

Är ju dock inga EuroBonus-poäng tyvärr men iaf ett sätt att få vettig bonus på sina köp.
 

agehall

Medlem
Sen vill jag inte riktigt ha ett kreditkort för att jag är mer bekväm med att handla med de pengar jag har, är väldigt sparsam och har extrem koll på min ekonomi så har aldrig behövt låna, ta kredit eller liknande.
Och det där är, som redan påpekats, inte ett sunt argument mot kreditkort. Har man koll på sin ekonomi är det nästan dumdristigt att inte ha kreditkort och dra nytta av att man faktiskt får behålla sina pengar lite längre än annars. Det kostar visserligen en liten avgift för att ha korten, men rätt utnyttjat får man mycket mer tillbaka än så och så länge man betalar sina fakturor i tid så slipper man ju ränta.
 

palmen

Moderator
Och det där är, som redan påpekats, inte ett sunt argument mot kreditkort. Har man koll på sin ekonomi är det nästan dumdristigt att inte ha kreditkort och dra nytta av att man faktiskt får behålla sina pengar lite längre än annars. Det kostar visserligen en liten avgift för att ha korten, men rätt utnyttjat får man mycket mer tillbaka än så och så länge man betalar sina fakturor i tid så slipper man ju ränta.
De behöver inte kosta, man kan ju tex skaffa SAS Amex Classic som är gratis.
Det är ju absolut inte ett av de bättre korten för intjäning av poäng, men det faktum att en voucher för europa triggas efter 100k spend och att man får 10p/100sek på alla köp så kan det eventuellt vara ett bra första kort till trådskaparen. Detta kan vara ett första bra kort att testa för att se om detta med Amex är något som passar ens eget köpmönster, de 150-200k som planeras att spenderas kanske inte alltid kan tas på amex och då kan ju även SAS Amex Premium falla bort om man inte uppnår den vouchern.
 

Niclas.J

Medlem
Och det där är, som redan påpekats, inte ett sunt argument mot kreditkort. Har man koll på sin ekonomi är det nästan dumdristigt att inte ha kreditkort och dra nytta av att man faktiskt får behålla sina pengar lite längre än annars. Det kostar visserligen en liten avgift för att ha korten, men rätt utnyttjat får man mycket mer tillbaka än så och så länge man betalar sina fakturor i tid så slipper man ju ränta.

...och blir man utsatt för bedrägeri eller andra felaktiga transaktioner så ligger man inte ute med pengarna, det gör banken. Extra viktigt när man är utomlands.
 

Delayed

Medlem
...och blir man utsatt för bedrägeri eller andra felaktiga transaktioner så ligger man inte ute med pengarna, det gör banken. Extra viktigt när man är utomlands.
Och tvingas du reklamera ett köp kan du i princip ställa samma reklamationskrav mot kreditkortsföretaget som mot säljaren.
 

Andreas98

Medlem
Och det där är, som redan påpekats, inte ett sunt argument mot kreditkort. Har man koll på sin ekonomi är det nästan dumdristigt att inte ha kreditkort och dra nytta av att man faktiskt får behålla sina pengar lite längre än annars. Det kostar visserligen en liten avgift för att ha korten, men rätt utnyttjat får man mycket mer tillbaka än så och så länge man betalar sina fakturor i tid så slipper man ju ränta.
Nä det är ju sant i och för sig sant. Men eftersom jag aldrig varit i behov av ett så har jag aldrig övervägt ett och sen inte gillat att handla med pengar jag inte hade på kontot eller ta lån, det enda lånet jag haft var på en ny dator och betalade av det i förtid.
 

Andreas98

Medlem
De behöver inte kosta, man kan ju tex skaffa SAS Amex Classic som är gratis.
Det är ju absolut inte ett av de bättre korten för intjäning av poäng, men det faktum att en voucher för europa triggas efter 100k spend och att man får 10p/100sek på alla köp så kan det eventuellt vara ett bra första kort till trådskaparen. Detta kan vara ett första bra kort att testa för att se om detta med Amex är något som passar ens eget köpmönster, de 150-200k som planeras att spenderas kanske inte alltid kan tas på amex och då kan ju även SAS Amex Premium falla bort om man inte uppnår den vouchern.
Jag hade gärna betalat den tusen lappen som ett Amex premium kostar för 50% mer poäng. Men finns det någon minimum köp limit på det så man kanske borde ta ett classic kort istället?
 
Toppen