Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Du förbiser helt att tåg kräver en betydligt mer kostsam infrastruktur för att kunna operera. Det är inte så att SJ och andra operatörer rullar omkring gratis på spåren.

Flygplan kräver flygplatser, en tämligen kostsam infrastruktur med allt som kommer omkring...

Ja, SJ och andra operatörer betalar banavgifter, helt riktigt. Flygbolagen betalar landningsavgifter och övriga avgifter för att använda flygplatserna.

Så faktum kvarstår: Ett tåg är billigare att operera Stockholm-Göteborg jämfört med ett flygplan och "billiga biljetter" beror på marknadsmässiga orsaker snarare än att planets driftskostnader understiger tågets.
 
Jag förstår faktiskt inte vad "golfkillen" gör på BC med den argumentationen för oss som älskar att flyga. Betydligt bätte än BMW'n med rak sexa till GbG skulle jag tro.

Våra kor ger ifrån sig mer CO2 än flyget. Jag antar att han är vegan också då. :rolleyes:

Därför är kon en klimatbuse | SVT Nyheter
Man behöver ju inte ha skygglapparna på bara för att man gillar något.

Sen gillar jag verkligen din och andras argumentation att två fel ger ett rätt. Bara för att kor eller en bils förbränningsmotor har en negativ påverkan så gör det att flyget inte är något negativt alls. Det kallar jag att inte se hela bilden. Jag trodde business class var för medvetna resenärer, och för mig gäller det hela kedjan, även miljöpåverkan.

Hur skall M.K rädda världen? Okynnesflyga (dvs där alternativet är att inte transportera sig alls, såsom en MR) och äta enorma mängder antibiotikauppfött nötkött. Låter som att flashback skulle passa dig, där finns många foliehattar.
 

Jönsson

Medlem
Flygplan kräver flygplatser, en tämligen kostsam infrastruktur med allt som kommer omkring...

Ja, SJ och andra operatörer betalar banavgifter, helt riktigt. Flygbolagen betalar landningsavgifter och övriga avgifter för att använda flygplatserna.

Så faktum kvarstår: Ett tåg är billigare att operera Stockholm-Göteborg jämfört med ett flygplan och "billiga biljetter" beror på marknadsmässiga orsaker snarare än att planets driftskostnader understiger tågets.
Så du tror alltså att tex SJ har har en större vinstmarginal än ett medelstort flygbolag? Det tror inte jag.
 
Jag är alltså motståndare till icke-öronmärkta flygskatter av ideologisk modell (beteendestyrning) men för bonus-malus för flygplan samt öronmärkta flygskatter som används för miljöåtgärder (forskning, biobränslen, alternativa drivsystem, järnvägsinvesteringar etc
Nu är jag förvirrad, varför behövs pengar till miljöåtgärder? Med tanke på att du inte kunde svara på frågan vilken miljöpåverkan flyget?
 

M.K

Medlem
Jag antar att du inte läste länken. Intressant citat bifogas därför, tänk på det till helgstek:

"FN:s livsmedelsorgan FAO beskriver boskapssektorn i världen som ett större klimatproblem än alla transporter – med både bil och flyg tillsammans."

Inte dåligt samvete för flyg, tvärtom, därför jag varit aktiv här sedan starten. Lärt mig enormt mycket också från många kunniga BC folk.
 
Nu är jag förvirrad, varför behövs pengar till miljöåtgärder? Med tanke på att du inte kunde svara på frågan vilken miljöpåverkan flyget?

Jag har redan påpekat att transporter påverkar miljön negativt, därav bör skatter på dessa användas till miljöåtgärder - i fallet flyget handlar det om bonus-malus för flygplan, differentierade landningsavgifter och biobränslen samt finansiering av forskningsprojekt i syfte att minska miljöpåverkan. Även "grön transportskatteväxling" (d.v.s finansiera järnvägsutbyggnader med flygskatter) är OK.

Dagens icke-öronmärkta flygskatt är däremot en skandal.
 

palmen

Moderator
En liten påminnelse till alla. På BusinessClass forum diskuterar vi sak och inte person (läs gärna forumreglerna om det är oklart).
Det är helt OK att ha olika åsikter och framföra dessa, men det är inte OK att börja diskutera person och komma med påståenden hit och dit om det ena och andra om person och inte sak.
Med detta sagt så låter vi tidigare inlägg som trampat över gränsen vara kvar men ber er att hålla er till ämnet istället för att diskutera varandras synpunkter/åsikter mm. Om ni ändå vill göra detta, ta det i PM och inte i den öppna delen av forumet.

//Moderator
 

Agö

Medlem
Swedavia rapporterar -7% på sina tio flygplatsers inrikestrafik. Intressanta -11% på Malmös som uppvisar -7% hittills i år. Kan det vara Kastrup som tar marknadsandelar här?
Köpenhamn har idag presenterat septembertalen och det var en stark månad även om Malmös minskning till Stockholm näppeligen kan hänföras till Köpenhamns marginella ökning till Stockholm (med 1,5 % motsvarande ett par tusen personer, det har nog snarare med ökningen i transfer/transit att göra, se tabellen nedan). Flyget måste med andra ord tappa antingen till tåg och andra färdmedel eller till inget resande alls. Blir spännande att följa SJs siffror under året.

upload_2018-10-11_12-1-34.png


CPH trafiktal: Flere flyver via København og ud i verden
 
Toppen