Senaste nytt

Tidsbegränsad USA-flytt (~1 år)

RobHK

Medlem
Med tanke på den höga skatten i Sverige, men kanske även i USA. Så är dessa flyttar väldigt fördelaktiga skattemässigt om man flyttar rätt tid på året. Jag har själv gjort två vändor av flyttar till Hongkong. Har kunnat spara mycket skatte-pengar, igenom att det blivit brutna skatte-år, åt båda hållen i båda länderna. Så om ni har lite flexibilitet att välja när man flyttar, så kan det bli rätt mycket pengar om man optimerar lite.

Något jag aldrig tänkt på innan jag flyttade ut första gången..
 

Henrik_B

Medlem
Jag bor i Minnesota här är grundskolan gratis (även för utlänningar), men kvaliten varierar så det gäller att bosätta sig i rätt school district.

Beroende på var ni kommer bo kanske ni bör förhandla in privat skola i paketet.

Bra tips, tack John! Läste även i en blogg att skolvalet ofta får styra vilket område man väljer att bosätta sig i, intressant.

Vilken nivå ligger avgifterna för privatskolorna på?
 

JohnR

Medlem
Priset på privatskola kan nog variera rejält. Mina barn går fortfarande på förskola, den äldsta börjar skola nästa år. Vi hyr idag, men ska köpa hus, skoldistrikt är en mycket viktig faktor när vi kollar på hus. Som jämförelse kostar förskola ca$1100 per barn och månad.

Ska ni båda jobba så kanske ni behöver ”before and after care” före och efter skolan. Här kostar det ca $400 per barn och månad
 

skoeld

Medlem
Med tanke på den höga skatten i Sverige, men kanske även i USA. Så är dessa flyttar väldigt fördelaktiga skattemässigt om man flyttar rätt tid på året. Jag har själv gjort två vändor av flyttar till Hongkong. Har kunnat spara mycket skatte-pengar, igenom att det blivit brutna skatte-år, åt båda hållen i båda länderna. Så om ni har lite flexibilitet att välja när man flyttar, så kan det bli rätt mycket pengar om man optimerar lite.

Något jag aldrig tänkt på innan jag flyttade ut första gången..

För New York så är det fördelaktigt att inte flytta hit förrän i Februari eller senare eftersom man då inte räknas som "tax resident" i New York det första året vad jag förstått. Finns säkert liknande regler för de andra delstaterna och definitivt något som är värt att kolla upp.
 

Glenn E

Medlem
6 månaders och 12 månaders reglerna kan vara värda att komma upp även om 6 månaders regeln borde räcka för dig.
För att inte skatta i Sverige. Minst 6 månader utomlands och max snitt på 6 dagar per månad i Sverige under perioden. Man måste inte skriva ut sig förrän man blir tvingad till det.
Händer tidigast efter 12 månader.
Sjukförsäkring från Sverige är billigt.
 
Toppen