Senaste nytt

Första klass på Öresundstågen

Agö

Medlem
Tåg-seten har ju t.o.m. ett elektroniskt system som kan visa vilka platser som är reserverade.
Har aldrig någonsin under sju års pendlande (plus några år med frekvent resande innan dess) sett detta elektroniska system användas på sträckan Köpenhamn-Malmö. Däremot vet jag vilken del av förstaklasskupén som är "oreserverad" och vilken del som går att reservera. Det händer några gånger per månad att det stiger på folk på t.ex. Kastrup som bokat en viss plats för vidare transport längre norrut i Sverige.
 

intuition

Medlem
Har aldrig någonsin under sju års pendlande (plus några år med frekvent resande innan dess) sett detta elektroniska system användas på sträckan Köpenhamn-Malmö. ...
Jag sa inte att det används...
Det finns på alla tåg, men har aldrig använts så vitt jag vet. Ett tag blinkade texten "Platsen kan vara reserverad" på displayen, tror att det är borta nu.
 

Agö

Medlem
Jag sa inte att det används...
Det finns på alla tåg, men har aldrig använts så vitt jag vet. Ett tag blinkade texten "Platsen kan vara reserverad" på displayen, tror att det är borta nu.
Nej, det är inte borta. Det finns i allra högsta grad kvar och det blinkar lika frenetiskt som alltid på "fel" sida av vagnen. Och det används på andra sträckor. På sträckan Köpenhamn-Malmö fungerar det inte däremot eftersom det är en pendlarsträcka, däremot går det utmärkt att faktiskt boka ett säte om man nu skulle vilja det. Systemet fungerar alldeles utmärkt och det finns ingen anledning att ändra det.
 

intuition

Medlem
Nej, det är inte borta. Det finns i allra högsta grad kvar och det blinkar lika frenetiskt som alltid på "fel" sida av vagnen. Och det används på andra sträckor. På sträckan Köpenhamn-Malmö fungerar det inte däremot eftersom det är en pendlarsträcka, däremot går det utmärkt att faktiskt boka ett säte om man nu skulle vilja det. Systemet fungerar alldeles utmärkt och det finns ingen anledning att ändra det.
Jag kanske missförstår dig, men hur går det att boka en sittplats?
Jag vet att SJ-resenärer har kunnat boka sittplats på inter-regional-sträckor, men det är ju så att säga "codeshare" där SJ säljer biljetterna på någon annans tåg. Hur kan en öresundstågsresenär boka?

Och menar du att det nu faktiskt står vilka platser som är reserverade i skyltarna? Det är ju en enorm förbättring.
 

Agö

Medlem
Jag kanske missförstår dig, men hur går det att boka en sittplats?
Jag vet att SJ-resenärer har kunnat boka sittplats på inter-regional-sträckor, men det är ju så att säga "codeshare" där SJ säljer biljetterna på någon annans tåg. Hur kan en öresundstågsresenär boka?

Och menar du att det nu faktiskt står vilka platser som är reserverade i skyltarna? Det är ju en enorm förbättring.
Här.

Platsreservation - Öresundståg

Vagnskiss (visar bokningsbara/ej bokningsbara säten):

https://www.oresundstag.se/globalassets/bilder/platsreservation/oresundstagvagnskiss.pdf

Bokningsdialog:

upload_2018-10-2_16-35-20.png
 

Agö

Medlem
Står det inte alltid att platsen ”kan vara reserverad”? Aldrig varit med om att det står att en plats varit reserverad även när den faktiskt varit det.
Det har jag (samma system finns för övrigt på danska inrikeståg som körs av DSB, där fungerar det utmärkt till skillnad från hos Öresundståg). Jag utgår ifrån att ett av problemen med detta system att det inte är jättevanligt att folk köper biljetter på "tillräcklig" förhand för att detta ska fungera. Och som sagt, över bron och på pendlarsträckorna funkar det inte alls. Men som sagt, som pendlare lär man sig vilken sida man ska sitta på för att undvika att bli bortföst (se vagnskissen).
 

Kris

Medlem
Åh nej! De flotta röda DSB 1' -kaffemuggarna i loungen på Köpenhamn hovedbanegård är utbytta till Starbucks dito :( Dock är kaffet det samma som förr :confused: Hoppas på nya nya first idag...

IMG_20181204_072510.jpg
 
Toppen