Senaste nytt

Sov dig fram mellan Los Angels och San Fransicso

Hachans

Medlem
Knappast. Har man åkt buss någon gång så inser man att komforten knappt kan närma sig ett tåg, än mindre ett business class-säte.

De kan ha hur mycket teknik de vill som undviker hålor i vägen, men de kommer inte komma undan hur det känns när bussen svänger, trafikstockningar (start och stopp) eller motorljud från dåligt underhållna dieselmotorer.

Några kan man säkert få med sig, men de tror jag kommer från andra nattbussar, inte flyget.
 

Hachans

Medlem
Om du jämför med amerikanska business-säten på shorthaul eller amerikanska tåg så skulle jag säga att buss inte alls är ett dåligt alternativ.

Tänker du att flyget med sina 90 minuter, även med kassa business class säten, ens kommer i närheten av 8 timmar+ på en buss?

Till och med bilen är konkurrenskraftig med sina sex timmar i så fall.
 

agehall

Medlem
Tänker du att flyget med sina 90 minuter, även med kassa business class säten, ens kommer i närheten av 8 timmar+ på en buss?
Tidsmässigt kan varken buss eller tåg konkurrera med flyg. Komfortmässigt finns det dock rätt mycket utrymme för konkurrens - framförallt mellan tåg och buss där restiderna bör vara ungefär likartade.

Jag skulle nog tippa på att det finns ett priskänsligt segment av resenärer som kan tänka sig att åka nattbuss mellan LA och SF. Det är inget jag kommer ägna mig åt, men det utesluter inte att många andra tycker det är en bra idé.
 

RickardG

Medlem
Hur är prisbilden? Kan man skippa en hotellnatt i SF eller LA och ändå få en hyfsad natts sömn kanske det lockar en hel del personer...
 

Thornado

Medlem
Hur är prisbilden? Kan man skippa en hotellnatt i SF eller LA och ändå få en hyfsad natts sömn kanske det lockar en hel del personer...

Precis, det är just den potentiella besparingen på en hotellnatt som jag ser som den främsta fördelen med detta. Det lär ju inte vara lyxhotellsnivå att sova på den där bussen, men å andra sidan så har jag betalat betydligt mer än 100 USD för rätt så sunkiga hotell i San Francisco.

EDIT: Man kanske skulle ta sig en veckas semester i Kalifornien och tillbringa varannan dag i SF/LA och sova varje natt på bussen. :D
 

Hachans

Medlem
Precis, det är just den potentiella besparingen på en hotellnatt som jag ser som den främsta fördelen med detta. Det lär ju inte vara lyxhotellsnivå att sova på den där bussen, men å andra sidan så har jag betalat betydligt mer än 100 USD för rätt så sunkiga hotell i San Francisco.

EDIT: Man kanske skulle ta sig en veckas semester i Kalifornien och tillbringa varannan dag i SF/LA och sova varje natt på bussen. :D

Vad är en förstörd nattsömn värd? Vad ska man göra hela dagen när man kommer fram och har legat och funderat på varför slalom är bussförares nationalsport hela natten?
 

Thornado

Medlem
Vad är en förstörd nattsömn värd? Vad ska man göra hela dagen när man kommer fram och har legat och funderat på varför slalom är bussförares nationalsport hela natten?

Det är absolut inget som kommer att passa alla, men kan man spara ~200 USD, och dessutom potentiellt få mer tillgänglig tid i båda städerna (sen avgång, tidig ankomst, ingen transport till flygplats, väntan, osv) så kan jag definitivt se att det kan vara intressant för vissa kategorier av resenärer.
För mig finns det få platser jag har så lätt att somna i som i baksätet på en körande bil (jag är världens sämsta sällskap på en roadtrip), så jag kan tänka mig att jag borde sova rätt så gott ombord denna.
 
Toppen