Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

moonroy

Medlem
Priority Pass Lounge Visit Fee Increase FAQ for Members who receive their membership as a benefit from American Express

"The new visit fees for Members who receive their Priority Pass membership as a benefit from American Express will be effective October 1st 2018. Any chargeable visits before this date will be processed at the previous published lounge visit fee."

Ser att någon skrev att Amex får betala mitt besök men att de inte fakturerar mig för det. Stämmer det, kan man bortse från att priset går upp för Amex eller är det slut på det roliga och att man måste betala 20 pund per besök? T.ex. att besöka BRA-loungen i Malmö för 20 pund är inte riktigt värt det, milt uttryckt.
 

Berglund

Medlem
Det är sant att Priority Pass höjer priset på ”chargeable visits”.

Då måste man börja med att förstå att det finns olika nivåer av Priority Pass och vilket man själv har.

Är ett besök på BRA lounge i Malmö (MMX) för en svensk Amex Platinuminnehavare med dennes tillhörande Priority Pass en ”chargable visit”?

Svaret är nej.
 

Berglund

Medlem
T2 är logisk då man kan åka bussen mellan T2 och T5.
Jag ser det här mer som en slags present för att gå passagerare med AirFrance/KLM, British Airways och andra som flyger från T2 möjligheten att checka in väskan på "sin" terminal, gå in via Fast Track och sedan kunna åka bussen. Nu är det ju sällan några enorma köer i security på T2 men istället för att stå i kö föreställer jag mig att flera kortinnehavare hellre sitter på Pontus. Man sparar ju trots allt ett par minuter med Fast Track på T2.
 

Gus

Medlem
Familjen och jag ska göra några resor i vinter med start den 2 november och vill inför det testa Amex Platinum. Jag vill få hem mitt kort så tätt inpå resan som möjligt (eftersom månadsavgiften är rätt saftig) men vill såklart inte missa att få hem kortet före avresa. Några frågor.

1. Ungefär hur länge tar det innan kortet dimper ner i brevlådan från det man beställt?
2. Om jag ansöker om extrakort till min fru, får man hem det samtidigt?
3. Får man automatiskt hem sitt Priority Pass eller måste man ansöka specifikt om det? Kan man i så fal ansöka om PP samtidigt som man gör kortansökan?
 

moonroy

Medlem
Familjen och jag ska göra några resor i vinter med start den 2 november och vill inför det testa Amex Platinum. Jag vill få hem mitt kort så tätt inpå resan som möjligt (eftersom månadsavgiften är rätt saftig) men vill såklart inte missa att få hem kortet före avresa. Några frågor.

1. Ungefär hur länge tar det innan kortet dimper ner i brevlådan från det man beställt?
2. Om jag ansöker om extrakort till min fru, får man hem det samtidigt?
3. Får man automatiskt hem sitt Priority Pass eller måste man ansöka specifikt om det? Kan man i så fal ansöka om PP samtidigt som man gör kortansökan?
Jag beställde en fredag eftermiddag (för några månader sen), fick det på onsdag. Extrakortet kom några dagar senare till frugan. Jag fick ett PP automatiskt efter ytterligare ca en vecka. Frugan fick inget, det måste man beställa separat.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
@Gus
1. Jag hade rekommenderat 14 kalenderdagar (10 arbetsdagar) innan, för att vara rimligt säker. Ibland går det väldigt fort i andra fall tar det uppemot två veckor.
2. Extrakortsinnehavarens kort brukar komma någon eller några dagar efteråt.
3. Huvudkortsinnehavaren får sitt Priority Pass automatiskt (numera, förr krävdes separat ansökan) men extrakortsinnehavaren kan inte ansöka om sitt Priority Pass innan denne har fått kortet! Ansökan görs numera via en webbsida och för att ens komma till själva ansökningssidan, krävs att man matar in det korrekta kortnumret på extrakortet. Det kortnumret är heller inget som Amex kundtjänst lämnar ut, man måste helt enkelt invänta att det fysiska kortet levereras i postlådan innan extrakortsinnehavaren kan ansöka om sitt tillhörande Priority Pass.
 
Last edited:

Gus

Medlem
@Gus
1. Jag hade rekommenderat 14 kalenderdagar (10 arbetsdagar) innan, för att vara rimligt säker. Ibland går det väldigt fort i andra fall tar det uppemot två veckor.
2. Extrakortsinnehavarens kort brukar komma någon eller några dagar efteråt.
3. Huvudkortsinnehavaren får sitt Priority Pass automatiskt (numera, förr krävdes separat ansökan) men extrakortsinnehavaren kan inte ansöka om sitt Priority Pass innan denne har fått kortet! Ansökan görs numera via en webbsida och för att ens komma till själva ansökningssidan, krävs att man matar in det korrekta kortnumret på extrakortet. Det kortnumret är heller inget som Amex kundtjänst lämnar ut, man måste helt enkelt invänta att det fysiska kortet levereras i postlådan innan extrakortsinnehavaren kan ansöka om sitt tillhörande Priority Pass.
Tack för bra svar! Och angående punkt 3. När extrakortsinnehavaren har ansökt om priority pass, hur snabbt kommer det då?
 
Toppen