Senaste nytt

Nya Boeing 777X Business Kabinen (2020)

Lufthansa Provides a Sneak Peek of Upcoming Boeing 777X Business Cabin

2020 sure sounds like the future, but in airline years, that’s just around the bend. Last year, Lufthansa teased AvGeeks far and wide with a glimpse inside of its upcoming Boeing 777X. Now, we’re being treated to a revised set of images, which detail a fair amount of refinement in the business cabin.

6514d501c1301a7a34e7c4e8387324a9.jpg


In addition to an onboard bar, the new photos showcase a mixed 1-1-1 and 1-2-1 business cabin, with seats that extend up to 86.8″ when converted to lie-flat mode.

c2f2e4be5ee708c706ff826dae7f8e5d.jpg


Direct aisle access will be possible from front to rear, and it appears that Android-based tablets will be included to control the in-flight entertainment system, one’s seating position and lighting/ventilation.

2ccfd3521fa79751d49a6306155a106f.jpg


Good news for those with smartphones that support the Qi wireless charging standard: Much like the center console in newer vehicles, each seat onboard will rejuvenate your phone just by making contact.

cdcc193c0726c9a14c0de45acd083d9c.jpg


The 777X is said to also feature “the lower cabin pressurization and high humidity of the 787,” which should provide for a healthier, more comfortable ride. Sadly, the treatment shown here won’t be retrofitted into other planes; rather, it’ll be exclusive to the carrier’s 777X.

7aff79f0434e27674389fa96b7bd1af6.jpg


Lufthansa’s first-class seats are already legendary, but once this aircraft enters service, we suspect points and miles aficionados will bump its business-class seats up in priority on the must-fly list.

Featured image courtesy of Lufthansa.

Källa: Lufthansa Provides a Sneak Peek into Upcoming Boeing 777X Business Cabin
 
Blir att hänga på låset när Tallinn öppnar och ser bokningsbara biljetter på den här skönheten! Någon som vet vilka rutter den börjar trafikera?

Det man vet är att dessa flighter inte kommer ha Firstclass, så man kanske kan tänka sig att de ersätter de rutter som idag kör enbart business men tidigare hade First, tex nedgraderas linjen MUC-ICN?

# Edit
”The next major longhaul aircraft that Lufthansa will take delivery of is the 777X, which will be the largest twin engine plane in the world. Lufthansa is actually the launch customer for the plane. Lufthansa has 34 of these planes on order, and they should take delivery of them between 2020 and 2025.

From a passenger standpoint, the exciting thing about these planes is that they’ll finally feature a new business class product, as I first reported a bit over a year ago. However, unfortunately that’s where the good news ends as far as premium cabins go. As reported by @e_russell from Flightglobal, Lufthansa’s 777X planes won’t feature a first class cabin.”

Källa: Lufthansa's Grim First Class Prospects - One Mile at a Time
 
Last edited:
the new photos showcase a mixed 1-1-1 and 1-2-1 business cabin

Det här förstår jag inte riktigt, jag ser ingenstans där det är tre säten i bredd på någon rad? Menar man mixed 1-1-1-1 and 1-2-1 kanske? Och är det någon fundamental skillnad på det här upplägget kontra t.ex. SAS 1-2-1 där man på varannan rad sitter närmare varandra i mitten, och på varannan rad ut mot gångerna?

Finns det något nytt här, eller är det bara jag som inte talar "marknadsföringsengelska"? ;-)
 
Det här förstår jag inte riktigt, jag ser ingenstans där det är tre säten i bredd på någon rad? Menar man mixed 1-1-1-1 and 1-2-1 kanske? Och är det någon fundamental skillnad på det här upplägget kontra t.ex. SAS 1-2-1 där man på varannan rad sitter närmare varandra i mitten, och på varannan rad ut mot gångerna?

Finns det något nytt här, eller är det bara jag som inte talar "marknadsföringsengelska"? ;-)

”The former sees two passengers seated side by side, although both seats are angled away from one another. A privacy screen between the seats which can be lowered for some travelling tête-à-tête, although you'll still need to swivel towards your companion.

Meanwhile, the 1-1-1 rows provide a centre 'throne' seat which is likely to be highly sought-after, not only for the additional privacy it offers but the added personal space on either side of the passenger.”

f7219ee092365e0ffbf9d07a62323406.jpg


Källa: Photos of Lufthansa's Boeing 777X new business class seats revealed - Australian Business Traveller
 

Senator

Moderator
Det är möjligt att jag har missat detta i de tidigare rapporter om nya Lufthansa Business som jag har läst, men den största nyheten som kommer fram idag är att Swiss och Austrian också skall implementera samma stol i sin flotta. Annars är det samma information som har blivit presenterat tidigare.

Det är känt sedan länge att B777X kommer utan en First produkt. Det är rätt logiskt på ett sätt eftersom de skall ersätta den äldre flotta av B747-400 som finns. Det står lite mer om nuvarande flotta på Wikipedia eller på Lufthansa Groups hemsida:
Lufthansa - Wikipedia
Fleet - Corporate Facts - Lufthansa Group

Nuvarande Businessprodukt är bristfällig är vi många som tycker. Dock är inte Lufthansa särskilt snabba av sig. Nuvarande produkt tog väl mellan 3-4 år att implementera på hela flottan. Med 38 flyg i beställning och 5 år på leverans så blir det 7-8 per år, så det kommer ta lång tid innan detta blir enhetlig. Jag gissar att flygplan som skall ur flottan till 2025 inte kommer få någon uppgradering. Så jag tror varken A340-300/600 kommer se produkten ombord.

Men öppna frågan är vad händer med Lufthansa First om denna Business-produkt skall implementeras ombord B747-8i och A380? Det har tidigare funnits rapporter att Lufthansa kommer fasa ut båda till mitten av 2020-talet. B744 flottan kommer väl ha runt 25 år på nacken i snitt när den försvinner, men de jag har läst är att få tror 4-motorsplan som A380 och B747-8i kommer överleva så länge i flottan. Jag tror att Lufthansa First försvinner senast 2025 ELLER kommer tillbaka med en väsentlig mycket mer exklusiv produkt som blir svår att komma åt utan att köpa den med cash.
 

JonW

Medlem
Here we go again:
The 777X is said to also feature “the lower cabin pressurization and high humidity of the 787,” which should provide for a healthier, more comfortable ride.
Rätt otroligt att så många som på nåt sätt jobbar med flyg inte kan hålla isär enkla begrepp som högt o lågt kabintryck...
 

fcx

Medlem
Är det bara jag som inte får bilderna att passa ihop med varandra i första inlägget?

På första bilden är det tydligt omväxlande 1-2-1 och 1-1-1, men på nästa bild så är det 1-2-1 på alla raderna.

Elektroniskt styrd ventilation låter spännande.
 

Dr. Miles

Expert
Är det bara jag som inte får bilderna att passa ihop med varandra i första inlägget?

På första bilden är det tydligt omväxlande 1-2-1 och 1-1-1, men på nästa bild så är det 1-2-1 på alla raderna.
Ja, jag tyckte likadant.
Jag trodde att det var bilder från två olika modeller.
 

Canadien

Medlem
På första bilden är det tydligt omväxlande 1-2-1 och 1-1-1, men på nästa bild så är det 1-2-1 på alla raderna

borde bero på flygplanstypen om de får plats med sin 1-2-1 på alla rader eller måste göra mittraden smalare. 380 och 77x borde isåfall ha genomgående 1-2-1.
 
Toppen