Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Jag körde Holidayphone på en USA-resa för en månad sedan. Beställde och angav mitt avresedatum, allt kom i god tid före, tydliga instruktioner hur man satte igång vidarekoppling, fixade med mobilt internet osv. Fick påminnelse via SMS dagen före avresa att inte glömma slå igång vidarekoppling. Väl i USA fungerade allt klockrent och precis som förväntat.

Kan meddela att jag många ggr i olika länder gett mig på projektet att köpa lokalt SIM på plats, kladda med pass, leta butiker osv och det är absolut inte värt det tidsmässigt för den lilla mellanskillnaden du får betala extra till Holidayphone. Dessutom kan du förstås använda SIM-kortet på nästa resa igen till samma land om du "håller igång det" (laddar upp det med x månaders intervall, oftast 2-12 mån eller försätter det i "karantän" som jag kunde göra med mitt USA SIM efter samtal med supporten).

En riktigt välkommen tjänst som jag många gånger förut önskar skulle existerat!

Tackar! Det får bli en beställning. :)
 

lnixon

Medlem
Ska nu åka några veckor till USA/Canada och jag har en USB sticka men skulle nu vilja ha tips på var/hur jag kan skaffa mig ett kontantkort för 3G i USA.

Jag gick häromsistens till en T-mobile-affär och sa att jag skulle vara i USA en vecka och ville ha ett SIM-kort som gav mig nät under den tiden, och jag fick ett prepaid-pay-as-you-go-kort som kostade $3 varje dag man använde det.
 

agehall

Medlem
0 SMS låter inte så bekymmersamt tycker jag... ;)

De kallas väl egentligen class 0. Det är alltså SMS som bara dyker upp på skärmen (med tillhörande "Pling!") och man måste trycka OK alt Save. Vissa taxibolag skickar sådana när de meddelar att de är på väg här hemma också.
 

Dr. Miles

Expert
Hong Kong:

Hutchison 3

3G Int'l Roaming Rechargeable SIM Card (ord pris. 98 HKD, i Sham Shui Po kostar det ca 55 HKD)
Det är bra SIM kort för surfning både i Hong Kong och i Kina. (Lite dyrt i Kina dock)

  • SIM kortet kostar 98 HKD och ingår 52 HKD för samtal
  • obegränsad 3G data inom Hong Kong: 28 HKD per dag
  • Data roaming day pass: 98 HKD per dag i Kina och i Macau (obegränsad 3G data)

De som använder Hutchison 3(Three.com.hk):s prepaid SIM kort går det att använda Hutchison:s Wifi spots för 18 HKD per månad.
  • Skicka ett tomt SMS till "503106" för att starta tjänsten.
  • SSID av Hutchison:s Wifi spots: 3HKWi-FiService
De flesta McDonald's och Starbucks har Hutchison:s Wifi spot.
Mer info om tjänsten kan ni läsa här.
 

Henry

Medlem
Hong Kong

Onetwofree

  • Pris: 100 HKD, då ingår ett saldo på motsvarande värde
  • Data plan: 1 vecka för 78 HKD, minns inte hur mycket/lite det kostade för övriga tidsperioder
  • Använde Google maps/surfade på mobilen oavbrutet, nådde inte upp till någon datagräns
  • Bra täckning där jag befann mig (Hong Kong (city/Stanley), Kowloon, Lantau
  • Köpte det på någon liten kiosk och de klippte till SIM-kortet till ett nano utan extra kostnad
  • Finns Hotspots, oklart hur dessa fungerar


one2free

Malaysia

Celcom
  • SIM-kortet kostade 18 MYR (motsvarande saldo), klippning till nano 2 MYR
  • Data plan (500 MB/dag) kostade 20 MYR för en vecka
  • Behövde toppa upp med 10 MYR för att ha råd med data plan
  • Varierande 3G-täckning även i de centrala delarna av KL, dock tillfredsställande överlag
Celcom
 

Henry

Medlem
De som använder Hutchison 3(Three.com.hk):s prepaid SIM kort går det att använda Hutchison:s Wifi spots för 18 HKD per månad.
  • Skicka ett tomt SMS till "503106" för att starta tjänsten.
  • SSID av Hutchison:s Wifi spots: 3HKWi-FiService
De flesta McDonald's och Starbucks har Hutchison:s Wifi spot.
Mer info om tjänsten kan ni läsa här.

Skulle du kunna sammanställa all information i det första inlägget? Med lite mer research så skulle detta till och med kanske kunna vara artikelmaterial ("Surfa billigt på resan")? Har under min nuvarande resa upptäckt hur ovärderligt det är med Google Maps i mobilen.
 

Dr. Miles

Expert
Har under min nuvarande resa upptäckt hur ovärderligt det är med Google Maps i mobilen.
Det håller jag med helt. I Thailand, Hong Kong, Malaysia är så enkelt och billigt att skaffa lokalt SIM kort och surfa.
I Kina använder jag SIM kort från Hong Kong då det är både billigare och enklare.

Det är jobbigt att skaffa prepaid SIM kort i Japan, Singapore, Sydkorea och Taiwan. Dessa länder kräver att man registrerar sig med passet.
(Jag tror att i Singapore finns det begränsning att man kan köpa max 3 st SIM kort per pass/legitimation.)
 
Toppen