Senaste nytt

SAS Amex - Numera ett kreditkort

JohnR

Medlem
Och då läggs den in med totalsumma och inte "lägsta belopp att betala"? Jag har en bank som inte erbjuder någon automatik kring e-faktura, men blir ändå nyfiken :) Man hade iallafall önskat en funktion så man slipper att själv justera till det fulla beloppet varje månad när man hanterar sina e-fakturor. Men då skulle det bli färre säsonger av Lyxfällan kanske...

Ring till Amex så kan de fixa så att fakturan alltid kommer med fulla beloppet.

Tycker det är lite bondfångeri av Amex att ha lägsta belopp som standard. Men det går som sagt att fixa med ett telefonsamtal.
 

Vic

Medlem
Och då läggs den in med totalsumma och inte "lägsta belopp att betala"? Jag har en bank som inte erbjuder någon automatik kring e-faktura, men blir ändå nyfiken :) Man hade iallafall önskat en funktion så man slipper att själv justera till det fulla beloppet varje månad när man hanterar sina e-fakturor. Men då skulle det bli färre säsonger av Lyxfällan kanske...
Yes, den tar fakturabeloppet. Har aldrig fyllt i något öht.
 

Vic

Medlem
Ring till Amex så kan de fixa så att fakturan alltid kommer med fulla beloppet.

Tycker det är lite bondfångeri av Amex att ha lägsta belopp som standard. Men det går som sagt att fixa med ett telefonsamtal.
Jag har från första början alltid fått hela beloppet från föregående period ifyllt direkt iaf. Ej ringt dem.
 

palmen

Moderator
OK, skumt. Kanske är e-faktura integrationen som är olika beroende på bank då. Eller så har Amex ändrat standard.
På mitt första SAS Amex får jag totalsumman, på det andra jag skaffade i somras så får jag minsta beloppet per automatik. Troligtvis har de ändrat något i rutinerna för detta, höll på att bli en dyr läxa vid första betalningen för mig innan jag upptäckte "felet".
 

ekf

Medlem
Är det inte så enkelt att med betalkortet så får man totalsumman ifylld direkt och med kreditkortet ”betala minst”-summan per default?
 

Delayed

Medlem
med kreditkortet ”betala minst”-summan per default?
Jag tolkar tråden som att man även med kreditkortet lätt ändrar så att fakturan på totalbeloppet automatiskt alltid betalas varje månad utan att man behöver göra någonting alls om man inte vill.

Någon med annan erfarenhet?
 
Jag tolkar tråden som att man även med kreditkortet lätt ändrar så att fakturan på totalbeloppet automatiskt alltid betalas varje månad utan att man behöver göra någonting alls om man inte vill.

Någon med annan erfarenhet?

För att förtydliga: när Amex (eller någon annan) skickar en efaktura så ingår alltid ett belopp (och betaldatum), som kunden sedan själv kan ändra i internetbanken. På kreditkorten är detta belopp som standard det lägsta beloppet att betala.

Om man kontaktar Amex kundservice kan de ändra så att standardbeloppet istället blir totalbeloppet varje månad. Detta är en inställning man gör per kort om man har flera.

Om man dessutom vill att efakturan ska betalas automatiskt på betaldatumet (dvs ungefär som autogiro), så är det en inställning man får göra på sin internetbank, det kan inte Amex påverka.

Sidospår: SEB (Sas Mastercard) skickar totalbeloppet som standard. Jag vet inte om man kan ändra till minsta belopp, aldrig provat. Bank Norwegian skickar lägsta belopp, och kan INTE ändra till totalbeloppet.
 
Toppen