Senaste nytt

SAS-AmEx Hur lång tid från ansökan till kort-i-hand?

sbbn017

Medlem
Ansökte fredag kväll, fick kortet onsdagen efter och onsdagen efter det så ramlade det in 20000 statusgrundande poäng. Ansökan, kort och poäng på under 2 veckor, det är bra jobbat av Amex tycker jag.

Undrar lite hur Amex räknar ut hur mycket kredit man ska få, fick kredit på alldeles för mycket tycker jag o_O . Jag tjänar ganska lite :(, jag har dock inga lån och jag har aldrig betalat en räkning försent, antar att det är det dom kollar mest på.
 

Berglund

Medlem
Undrar lite hur Amex räknar ut hur mycket kredit man ska få, fick kredit på alldeles för mycket tycker jag o_O . Jag tjänar ganska lite :(, jag har dock inga lån och jag har aldrig betalat en räkning försent, antar att det är det dom kollar mest på.
Exakt hur Amex riskbedömer dig och bestämmer hur stor kredit de är beredda att erbjuda dig, är det förstås bara de själva som vet. Men det baseras förstås på ditt kreditbetyg, hur mycket andra lån man har och om det finns betalningsanmärkning registrerad och så vidare.

Vill du sänka din erbjudna kreditnivå så går det alldeles utmärkt, vänd på ditt kort, hitta numret till kundtjänst och ring in till dem och be dem sätta ned din beviljade kredit till ett belopp du känner dig mer bekväm med. Finns ingen anledning att ha en kreditnivå som ligger långt långt över vad du har råd med eller kan tänka dig att handla för.
 

sbbn017

Medlem
Exakt hur Amex riskbedömer dig och bestämmer hur stor kredit de är beredda att erbjuda dig, är det förstås bara de själva som vet. Men det baseras förstås på ditt kreditbetyg, hur mycket andra lån man har och om det finns betalningsanmärkning registrerad och så vidare.

Vill du sänka din erbjudna kreditnivå så går det alldeles utmärkt, vänd på ditt kort, hitta numret till kundtjänst och ring in till dem och be dem sätta ned din beviljade kredit till ett belopp du känner dig mer bekväm med. Finns ingen anledning att ha en kreditnivå som ligger långt långt över vad du har råd med eller kan tänka dig att handla för.

En sänkning är inte nödvändig, jag kan hantera gränsen och ibland är det skönt att ha ordentlig med kredit om man ska köpa något dyrare eller köper resor åt sig själv och några kompiser t.ex. Jag blev lite förvånad bara.

Men tack för tipset.
 

Berlinkid

Medlem
Ni som beställt helt nytt kort på sistone, hur lång tid tog det att få kortet?

Har inte fått nåt välkomstmail heller, bara screenbilden "din ansökan är godkänt, hör av dig med detta referensnummer in case of...". Lite för tidigt för detta dock, men väntar ju så otålig....
 
Ni som beställt helt nytt kort på sistone, hur lång tid tog det att få kortet?

Har inte fått nåt välkomstmail heller, bara screenbilden "din ansökan är godkänt, hör av dig med detta referensnummer in case of...". Lite för tidigt för detta dock, men väntar ju så otålig....

Upp till och med 7-8 dagar. Jag blev värvad till mitt första amex kort(sas amex premium) i juli sen i augusti blev det ett amex sas elite, insåg att jag skulle ha 300kkr i spend innan årets slut, och det kom också efter max 7 dagar (orkade inte räkna tillbaka vad dagarna blev i arbetsdagar)
 

Mikeswede

Medlem
Sökte Amex elite för ca 4 veckor sedan. tog ca 14 dagar innan jag hade kortet. Dock berodde en sel på att man sökt mig på telefon 2-3 ggr utan svar. Orsaken var att man ville kontrollera att det verkligen var jag som skickat in ansökan ! 20000 statuspoäng kom 2 dagar efter kortet.
 

lindblom

Medlem
Har ansökt om både Premium och Elite inom de senaste halvåret. Har fått båda korten på mindre än en vecka. Och när jag skaffade Elite fick jag statuspoängen innan kortet hade kommit.
 
Toppen