Senaste nytt

Vilken söksida för flygbiljetter tycker du är bäst?

mha321

Medlem
Men då kan man ju inte välja bokningsklass på dom flesta bolag?, återstår väl att ringa antar jag.

Om man behöver det. Det beror ju på hur redan ser ut. Ofta får man upp samma som i matrix. Men visst kan det ofta gå på pumpen med codeshare och liknande och då kan det vara värt att prova att ringa.

Jag provade BookWithMatrix på kul, en enkel svensk inrikesresa som skulle kosta SEK3600, kostade SEK35.000 enligt alternativen på den sidan :(

Det är nog ett dåligt exempel, om du inte hittade en med olika bolag på samma resa (och då var nog skillnaden separata biljetter). Enkla sträckor med ett enda bolag är väl i princip alltid bättre direkt med bolaget. Särskilt inom Sverige där de motorer som bwm använder säkert har sämre täckning (än tex inrikes I USA).
 

aldrighemma

Medlem
Det är nog ett dåligt exempel, om du inte hittade en med olika bolag på samma resa (och då var nog skillnaden separata biljetter). Enkla sträckor med ett enda bolag är väl i princip alltid bättre direkt med bolaget

Självklart är jag med på att flybolagets egna kanaler alltid är bäst, jag bokar själv 99% den vägen.

Att prova BookWithMatrix var bara ett expriment, jag trodde kanske att sidan använde "Fare Construction" för att kunna boka exakt samma resultat som det man hittat ITA Matrix. Men BookWithMatrix verkar ju bara göra en enkel sökning på samma datum och rutt som den man valt i Matrix. Det lät lite för bra för att vara sant...
 

mha321

Medlem
Självklart är jag med på att flybolagets egna kanaler alltid är bäst, jag bokar själv 99% den vägen.

Att prova BookWithMatrix var bara ett expriment, jag trodde kanske att sidan använde "Fare Construction" för att kunna boka exakt samma resultat som det man hittat ITA Matrix. Men BookWithMatrix verkar ju bara göra en enkel sökning på samma datum och rutt som den man valt i Matrix. Det lät lite för bra för att vara sant...
Jag har uppfattat det som att den gör lite olika där beroende på förutsättningarna. Därav kommentaren att det var ett dåligt exempel.
 

intuition

Medlem
Google har (med flit?) försämrat ITA matrix. Det värsta är att man inte längre kan söka resor med utresa i olika länder (tex söka en resa som startar antingen i CPH, ARN eller OSL.) Det gör att min tidigare metod att börja brett med matrix och sedan gå till resp flygbolag inte riktigt fungerar längre och jag experimenterar ganska mycket med olika bokningssidor utan att ha hittat någon riktigt bra.
flygresor.se har fungerat hyfsat för mig, lika så expedia, speciellt när det gäller att boka rutter som flygbolagets egen hemsida inte klarar.
 

agehall

Medlem
Men då kan man ju inte välja bokningsklass på dom flesta bolag?, återstår väl att ringa antar jag.
Jag har aldrig dragit mig för att ringa när jag ska boka komplicerade resor - det sparar oftast massor med tid. Att insistera på att boka allt online är bara dumt.

Google har (med flit?) försämrat ITA matrix. Det värsta är att man inte längre kan söka resor med utresa i olika länder (tex söka en resa som startar antingen i CPH, ARN eller OSL.) Det gör att min tidigare metod att börja brett med matrix och sedan gå till resp flygbolag inte riktigt fungerar längre och jag experimenterar ganska mycket med olika bokningssidor utan att ha hittat någon riktigt bra.
Ja se på fan - det måste vara ganska nytt. Det var ju helt klart en trist försämring.
 

intuition

Medlem
Jag har aldrig dragit mig för att ringa när jag ska boka komplicerade resor - det sparar oftast massor med tid. Att insistera på att boka allt online är bara dumt.
...
Du har rätt, men i många fall är det inte speciellt avancerade bokningar.
Det känns principiellt fel att jag ska behöva betala för att själv-serviceverktygen inte håller måttet. När ett flygbolag bygger en bokningssida som inte klarar sina egna biljettregler (tex minsta vistelse eller enkla open-jaw) så är det inte mer än rätt att den resebyrå som byggt en vettig bokningssida får provisionen.
 

agehall

Medlem
Det känns principiellt fel att jag ska behöva betala för att själv-serviceverktygen inte håller måttet. När ett flygbolag bygger en bokningssida som inte klarar sina egna biljettregler (tex minsta vistelse eller enkla open-jaw) så är det inte mer än rätt att den resebyrå som byggt en vettig bokningssida får provisionen.
Priset man får betala för att boka mer komplicerade resor än svensson. Dock är det många som stryker avgifter ifall det inte går att boka saker online men jag värderar oftast min tid mycket mer än dessa avgifter så jag tycker inte det är någon big deal.
 

Frigidus

Medlem
Är tvingad att boka med en affärsresebyrå som ägs av expedia utan att nämna några namn. Helt värdelös sökmotor.
Söker alltid först via ITA och sedan letar jag upp samma routing via resebyråns sida. Dock kommer den sällan upp som förslag även om den är billigast. Brukar scrolla mig ner förbi dom där 20-30k kr orimliga ekonomibiljetterna och hittar routing som kräver att jag klickar för prisinfo. Ofta poppar det då upp billigare alternativ än vad som rekommenderades.

Anar det ligger en del provision för resebyrån i bakgrunden....
 
Toppen