Senaste nytt

Vad är hållhaken med kreditkort - hjälp mig välja rätt!

KKF

Ny medlem
Om jag inte borde startat en helt egen tråd för mina funderingar får ni gärna korrigera mig och ursäkta en nybörjare i forumet :) Jag är medveten om att det finns många trådar med funderingar om vilket kreditkort som passar vem, men då jag är helt ny med även kreditkort söker jag hjälp från er proffs för att se om det är någonting stort jag missar. Känns annars som att jag varit riktigt dum fram tills nu som endast kört med vanliga bankkort?

Tänkte hursomhelst börja med kreditkort, använder idag endast bankkort kopplade till bankkonton. Jag vill ha ett kreditkonto att dela med min partner (varsitt kort) och ett konto för mig själv. Ingen av oss är storresenärer. När det kommer till gemensamma flygresor gör vi kanske 2 inrikesresor per år, 1 Europaresa per år och 1 resa utom Europa. Därtill 1-2 resor var inom Europa eller Sverige på egen hand. Hittills inte trogna något bolag, varierar oftast mellan SAS/Norwegian/BRA.

Gemensamt har vi idag utgifter på ca 170 000 kr (exkl. räkningar), varav ca 25 000 kr i utländsk valuta. Därtill har jag egna utgifter på ca 250 000 kr (exkl räkningar).

Målet är helt enkelt att pröva kreditkort och gå från att betala för kort (avgift för bankkort) till att tjäna på dem (genom möjlig bonusresa). Jaga status och liknande känns orimligt och lounger är inget jag lider utan.

Uträkningarna nedan har jag gjort med hjälp av Mattias Holméns spreadsheets här på forumet. Stort TACK för dem!

Jag tänker såhär:
Gemensamt skaffar vi AMEX Premium och våra utgifter bör ge 18 250 eurobonuspoäng. Jag skaffar ett SAS Eurobonus Mastercard och mina utgifter bör ge 37 500 eurobonuspoäng. Genom värvning och kampanjer får vi 12 000 (AMEX) + 3 000 (MC) eurobonuspoäng. Genom att köpa mat på Coop (ca 4000 kr/månad) får vi 48 000 Coop-poäng vilket ger 4 800 eurobonuspoäng.

Totalt får vi in ca. 78 550 eurobonuspoäng på ett år. Med en 2-4-1 voucher är det värt 157 100 eurobonuspoäng. Det ger en resa för oss två till USA/Asien i SAS Go.

Kostnaden för detta blir 395 kr (årsavgift SAS MC, ingen kortavgift AMEX första året) + 500 kr (pga köp i utländsk valuta), totalt 895 kr.

I dagsläget kostar våra gemensamma bankkort 300kr + 300 kr, och mitt privata bankkort 225 kr, totalt 825 kr. Genom att säga upp de gemensamma kontona och byta bank kan jag få ner detta till 0 kr.

Även om en resa i SAS Go kanske inte är målet för de flesta så känner jag att det verkar orimligt lätt att få ihop till detta även som vanlig Svensson. Det är därför jag skapar denna tråd. Missar jag något? Vad är hållhaken? Känner ni rent spontant att jag slösar min tid och energi med att jaga eurobonuspoäng och borde hålla mig till något kort med cashback? Kanske ska jag inte alls hålla på med kreditkort?
 
Utgifter på 425000 tillsammans (exkl räkningar) känns verkligen inte som en "vanlig Svenssons" utgifter. Tar du dessutom räkningarna med Betalo och MC eller Amex så kan det bli rejält mycket mer poäng (dock till en kostnad). Tänk på att med 200000 i spend på MC så kan du också få businessbiljetter med kraftig rabatt (med SAS)

Med det sagt så är det väl bara att köra på då du verkar ha räknat igenom det ordentligt. Och att SAS Go skulle vara så dåligt håller jag inte med om, även om jag och hustrun numera nästan alltid kan kosta på oss awardresor till USA i C. Så kör på och berätta sedan hur det gick!
 

danielhog

Medlem
Utgifter på 425000 tillsammans (exkl räkningar) känns verkligen inte som en "vanlig Svenssons" utgifter. Tar du dessutom räkningarna med Betalo och MC eller Amex så kan det bli rejält mycket mer poäng (dock till en kostnad). Tänk på att med 200000 i spend på MC så kan du också få businessbiljetter med kraftig rabatt (med SAS)

Med det sagt så är det väl bara att köra på då du verkar ha räknat igenom det ordentligt. Och att SAS Go skulle vara så dåligt håller jag inte med om, även om jag och hustrun numera nästan alltid kan kosta på oss awardresor till USA i C. Så kör på och berätta sedan hur det gick!
Du menar väl om man har Mastercard premium och dragit in 200.000 eurobonuspoäng senaste året och nog högsta nivån av flypremium?

Det är stor skillnad på spendera 200.000 sek och tjäna in 200.000 eurobonuspoäng.
 

Isak21

Medlem
Hållhake 1: bonusresor i long hul måste ofta bokas ganska långt i förväg eftersom biljetterna till attraktiva destinationer ofta tar slut ca 330-325 dagar i förväg.

Hållhake 2: kreditkort med olika bonus incentiverar konsumtion som kanske eg inte är nödvändig eller budgeterad för. Det är ett smart sätt för banker att få kunder att sätta sprätt på pengar.

Men om man är driftig, påläst och medveten (och de två sistnämnda blir man om man hänger på BC) kan man få ut mycket av dessa kort och bonus-upplägg.
 

Cashback

Medlem
Ser rimligt ut förutom att du borde dra in
mer på Amex-köpen? Eller hur räknade du där?

Ett tips är att du kan ha ett extrakort till dig själv och ett annat till din partner så att du kan separera dina egna utgifter. Allt kommer till samma faktura men separerat.
 

KKF

Ny medlem
Ser rimligt ut förutom att du borde dra in
mer på Amex-köpen? Eller hur räknade du där?

Ett tips är att du kan ha ett extrakort till dig själv och ett annat till din partner så att du kan separera dina egna utgifter. Allt kommer till samma faktura men separerat.

Amex Premium = 15 poäng/100 kr = 0.15 poäng/krona.
250 000 kr * 0.15 poäng = 37 500 poäng? Har inte räknat med extra bonus för köp av flygbiljetter hos SAS.

Du menar att jag bör ha totalt tre Amex-kort kopplade till samma konto? Låter smart om jag kan ha ett ordinarie kort för mina egna utgifter, ett additional card (som jag precis upptäckte finns) för min del av de gemensamma utgifterna samt ett extrakort för min partner så att alla köp läggs samman på Amex Premium som har bättre eurobonusintjäning än MC. Sedan ha MC endast som reserv för de fall då Amex inte accepteras?


En fråga - värvningsbonusen utbetalas ju för Amex Premium efter en spendering om 15 000 kr under de första tre månader som kortmedlem. Har någon koll på om detta är 15 000 kr för var och en av de tre första månaderna, eller 15 000 kr uppdelat på de tre första månaderna?
 

Berglund

Medlem
15 000 kr totalt under dina första tre månader, gemensamt för alla dina kort som är kopplade till det kontot. Det vill säga du, sambon och ditt eget additional card räknas samman och du ska nå 15 000 kronor för att få värvningsbonusen.
 

Xpressen

Medlem
En fråga - värvningsbonusen utbetalas ju för Amex Premium efter en spendering om 15 000 kr under de första tre månader som kortmedlem. Har någon koll på om detta är 15 000 kr för var och en av de tre första månaderna, eller 15 000 kr uppdelat på de tre första månaderna?

Det räcker att spendera 15 000:- totalt under de första tre månaderna, alltså inte att du behöver spendera 15+15+15.


Edit: 2:a på bollen
 
Toppen