Senaste nytt

Gokart på gatorna i Tokyo

Von Wiffen

Medlem
Om någon har lite oplanerad tid i Tokyo följer här ett tips.

Precis som titeln säger så kan man åka gokart på allmän väg i Tokyo.
Det är en guidad tur.
För att göra det ännu roligare så är man utklädd till sin favoritfigur i Mario kart

Kan verkligen rekommendera detta, ofantligt roligt!
Var själv utklädd till Bowser.

Torrt väglag är bra då det skvätter en del skräp från framförvarande gokart. Solbrillor är också bra.

Finns lite olika startpunkter och längder på turerna.

Vi åkte med https://maricar.com/akihabara.html

OBS!
Som svensk krävs internationellt körkort.
 

Lagerman

Medlem
Såg dessa på den senaste trippen till Tokyo. Ang internationellt körkort, räcker det med vanliga EU körkortet eller är det något annat som gäller?!
 

Hok

Medlem
Såg dessa på den senaste trippen till Tokyo. Ang internationellt körkort, räcker det med vanliga EU körkortet eller är det något annat som gäller?!
När man pratar om internationellt körkort så är det inte det vanliga EU körkortet utan en "översättning" som bland annat Motormännen utfärdar. Ska visas upp tillsammans med det vanliga. Finns två olika standarder för det. Vet inte vilken standard som gäller i Japan. Men när man ansöker får man ange vilka länder som man tänker resa till.
 

Von Wiffen

Medlem
När man pratar om internationellt körkort så är det inte det vanliga EU körkortet utan en "översättning" som bland annat Motormännen utfärdar. Ska visas upp tillsammans med det vanliga. Finns två olika standarder för det. Vet inte vilken standard som gäller i Japan. Men när man ansöker får man ange vilka länder som man tänker resa till.
Helt rätt. I Japan är det enligt 1949 års Geneve konvention. Dvs 1 årigt internationellt körkort.
Lite synd, för jag hade ett 2 årigt enligt en konvention från 1965 hemma
 

Dr. Miles

Expert
När man pratar om internationellt körkort så är det inte det vanliga EU körkortet utan en "översättning" som bland annat Motormännen utfärdar. Ska visas upp tillsammans med det vanliga. Finns två olika standarder för det. Vet inte vilken standard som gäller i Japan. Men när man ansöker får man ange vilka länder som man tänker resa till.
Den som gäller endast ett år, alltså "1949 Geneva Convention on Road Traffic".
Motormännen skrev:
Villkor och bestämmelser
Internationellt körkort:

av 1949 års vägtrafikkonvention är giltigt 1 år från utfärdandedatum.
av 1968 års vägtrafikkonvention är giltigt 3 år från utfärdandedatum, dock inte längre än ditt nationella körkort.
Beställ ditt Internationella körkort här av Motormännen


Jag vill bara påminna er att denna Maricar (eller andra liknande tjänster) är säkert uppskattad av utländska turister men inte av boende och de som arbetar i området.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Jag valde Motorförarnas Helnykterhetsförbund
emoji23.png

Ja, helnykter vet vi alla att du inte är. #LexAustin ;)

Edit: min smiley försvann
 
Toppen