Senaste nytt

Final Call 10 min innan boardingen börjat...

Hachans

Medlem
Jag har börjat använda FlightRadar24 som ett motmedel enligt följande kriterier:

1. Är planet vid gaten? (Detta är första saken att undersöka, d.v.s om vändande flight är på plats eller ej.)
2. Om planet har anlänt, när skedde det? (Man kan räkna 10-15 minuter för att lossa paxen, sedan skall catering ordnas och kabinen snyggas till). Om maskinen dockade klockan 12:20 kan man räkna med att paxen är av 12:35 eller så, boarding lär knappast påbörjas tidigare än t.ex 12:50 eller något.

Den primära parametern är tiden och har man en biljett i handen som t.ex säger "departure 12:50, boarding at 12:20" kan man ha det som referens förutom FR24 och liknande tjänster. D.v.s om planet är i tid kan man räkna med att gaten öppnar 12:20 ungefär så man behöver inte panikrusa om någon skulle ha ofoget att börja ropa "Final Call!" 12:15.

Det skulle vara extrem nöd om ett bolag försöker skära i turn-around (alltså kasta av paxen, därefter i princip boarda nya pax omedelbart därefter då det i princip skulle innebära ostädad kabin och cateringproblem, framförallt i främre pentryt då personalen knappast vill rulla in serveringsvagnar från cateringtrucken samtidigt som folk för fullt kliver ombord).

Utrop som rör en maskin som inte finns vid gaten (alltså Final Call när planet just passerar 2000 fots höjd på finalen) och liknande kan man motverka med FR24.

Slutligen kan det konstateras att missbruk av Final Call kan ha en motverkande effekt, d.v.s att allvaret i detta utrop utarmas och paxen "kommer när de kommer" till gaten med förseningar som följd, d.v.s att man i praktiken väntar tills det blir personliga utrop om att Mr X skall vänligen infinna sig vid gate Y omgående.

FR24 har hjälpt mig ett antal gånger, sålänge man vet var planet befinner sig behöver man inte stressa. Man kan inte missa flighten ens med Final Call om kärran inte ens är vid gaten...;)

Det är modigt. Ostädade kabiner för att snabba på vändning, framförallt på outstations där det inte alltid fylls på med catering heller är inte ovanligt. För att inte prata om när det är bussgate och boarding till bussen kan påbörjas långt innan paxen ens kommit av. Och det finns ju inte alltid något säkert sätt att veta ifall man kommer få ta gångbron till planet eller trapporna ner till väntande buss.
 
Det är modigt. Ostädade kabiner för att snabba på vändning, framförallt på outstations där det inte alltid fylls på med catering heller är inte ovanligt. För att inte prata om när det är bussgate och boarding till bussen kan påbörjas långt innan paxen ens kommit av. Och det finns ju inte alltid något säkert sätt att veta ifall man kommer få ta gångbron till planet eller trapporna ner till väntande buss.

Ser man att det är bussgate och liknande lägger man på extra marginal. Jag brukar för egen del bege mig mot gaten när den annonseras men alltid i relation till FR24, d.v.s tidig gate med en icke-existerande maskin eftersom den inte anlänt ännu undanmanövreras.

Generellt brukar jag basera mina exakta tidsbeslut i en given situation på planets position, d.v.s steg 1 är alltid att fastställa den och sedan agera. Hittills har jag kommit i rätt tid till gaten.

Jag flyger främst BA och måste säga att deras gate-hantering känns vettig utan att skapa för mycket onödig dödtid - på LHR och T3 som jag främst flyger från (long haul) skyltas gaten upp sent och där är det ofta lika bra att vandra iväg mot densamma när infon kommer upp eftersom det är en lååååång promenad.

Generellt betraktar jag "30-40 minuter före tidtabellsenlig avgångstid" funkar bra när det gäller gate-tid till en flight som är i tid och som dockar med jetway.

BA brukar sköta bussgate bra förövrigt, de gånger jag åkt buss på LHR har de kört ut paxen för direkt boarding, d.v.s inget pågående avstigande utan det har varit av bussen och direkt in i kabinen.
 

agehall

Medlem
Jag flyger främst British Airways och måste säga att deras gate-hantering känns vettig utan att skapa för mycket onödig dödtid - på LHR och T3 som jag främst flyger från (long haul) skyltas gaten upp sent och där är det ofta lika bra att vandra iväg mot densamma när infon kommer upp eftersom det är en lååååång promenad.
Ursäkta, men för att vara någon som normalt sett har väldigt väl underbyggda åsikter så undrar jag vad du har rökt på här, för det måste ha varit riktigt bra knark.

LHR har den absolut sämsta gatehanteringen i EU. Möjligt att det är bättre på T3 och T2, men på T5 är det ju en total katastrof att de inte kan meddela gater mer än 1h (och ibland inte ens då) till allmänheten. Det finns INGA bra anledningar till att de inte kan styra upp det. För min del är det fruktansvärt störande att jag måste stå och lurpassa på skärmen och vänta på att få veta om jag ska till T5C eller om jag ska till gaten precis bredvid loungen.
 
T5 är illa, håller helt med om det. Därav att jag syftade på T3 specifikt då det i just den terminalen brukar... fungera. Alltså att gaten kommer upp vid en tid som är "lagom" i förhållande till boardingen utan att man efter att ha vandrat några km (känns det som) står med lång näsa och tittar efter en icke-existerande maskin... Men som sagt, då är det just DEN terminalen jag syftar på och inte T5 där det snarare känns som ett lotteri.

I just T3-fallet är den relativt "sena" gate assignmenten bra eftersom man har mer tid i loungen/shoppingområdet utan att man rusar i panik p.g.a Final Call till icke-existerande maskiner och liknande. Man får också reda på att "Gate Shown: XX:YY" så man också vet att man INTE behöver ha panik innan den tiden i vilket fall som helst och när gaten väl annonseras finns i princip två alternativ - lång eller mellanlång promenad och i båda fallen kommer man fram i lagom tid.

För mig gäller detta när jag byter till min standardflight BA85.

T5 däremot kör det jag kallar "Gateleken". Just att man i den terminalen inte vet var man hamnar och därmed har svårare att lägga upp en strategi är störande. BA85 i T3 brukar vara tämligen pålitlig, man vet att gaten kommer upp ungefär 45 minuter innan avgång och man vet att det blir lång promenad och man vet åt vilket håll man skall. I princip skulle jag kunna gå hela den sträckan och ombord med ögonbindel för man är minst sagt van.;)
 

HCas

Medlem
Håller med om att det ofta blir lätt parodiskt med de olika gatestatusarna, och tycker att det egentligen vore lätt att standardisera. Typ:

"Go to gate" - betyder att gaten är bemannad. Man kan gå dit om man behöver prata med personalen om något och mindre vana resenärer förstår att det är dags att dra sig ditåt.

"Boarding" - betyder att ombordstigning har påbörjats.

"Final call" - betyder att gaten stänger inom en viss tid, t.ex. 5 minuter.
 

AABack2ARN

Medlem
Hade vi inte en tråd runt detta som personen på Landvetter initierade? Det var en hel del olika tankar/åsikter i frågan om jag inte missminner mig...
 

JonW

Medlem
Det som var lite nytt dessa gånger var att mani båda fallen gav illusionen att boarding faktiskt påbörjats genom att släppa alla igenom gaten.
Bara för att sedan tjyvhålla dom i airbridgen resp bussen...
 
Toppen