Senaste nytt

Reseskildring Vancouver, British Airways First A380

Peed

Ny medlem
Reste Stockholm - Vancouver t o r i British Airways första klass under Augusti 2018 och här är min lilla rapport för er som är intresserad av flygresor. Bokningen gjorde jag i väldigt god tid, kollade upp det och det visade sig vara 24:e Oktober året innan! Syftet var framförallt för att gå på grafikkonferensen Siggraph.

Avresedagen. Mitt försök att anpassa mig till Vancouver tid i förväg misslyckas och därför tog jag Arlanda Express ut redan vid niotiden och går mot Terminal 2 där British Airways flyger från på Arlanda. Terminal 2 är ju inte varje dag man besöker, men köerna till Forex gör att jag bestämmer mig för att skippa att skaffa några Kanadensiska dollar innan resan.

Fast track in genom säkerhetskontrollen går fint och jag tittar in på ”Menzies Aurora Lounge” för att få äta lite frukost. Loungen är stor och nästan folktom. En enklare hotellsfrukostbuffé finns tillgänglig. Toaletterna är inte så fräscha, så totalbetyget blir en trea.

IMG_7339.jpg


IMG_7340.jpg


IMG_7341.jpg


Vid 10:45 var det dags för boarding på flighten till London. Vår grupp bordar först och jag sitter på rad 2. Mittensätet har ersatts med en extra bricka att ställa saker på.

IMG_7343.jpg


Relativt omgående får vi en varm handduk och meny.

meny.png


Efter start så serveras måltiden och det är en blandad upplevelse, rödbetor med fetost till förrätt. Ingen fantastisk smakupplevelse, men helt okej.

IMG_7349.jpg


Jag väljer fiskpaj till huvudrätt, det måste ju vara engelsmännens paradnummer. Det visar sig vara jättegott, kryddigt och varmt, precis som jag gillar det.

IMG_7352.jpg


Jag dricker champagne till förrätten, men väljer sedan äppeljuice. Det kommer ju bli en lång dag.

Kaffe och efterrätt. Osten och rödlökschutneyn är spännande smaker, det övriga är förutsägbart och tråkigt. Kaffet är blaskigt på det där typisk anglosaxiska sättet.

Ungefär 90 minuter efter vi lyft gör jag ett nytt försök att sova. Lyckas och sover hela väg till landning.

Resans stora plågan är Heathrow. Långa avstånd, är tvungen att ta en trång buss till T3, därefter en Fast Track som tar minst 20 minuter.

IMG_7354.jpg


Men till slut tar jag mig fram till T3 Loungerna som jag vill prova.

Cathay First

Lugn, fint utbud av dryck och magasin. En á la carte restaurang som jag inte hann testa. Efter att ha besökt alla, så står det klart att det är den bästa om man vill ha lugn och ro samt är hungrig på något att äta.

IMG_7355.jpg


IMG_7356.jpg


Qantas

Qantas stoltserar med sin stora gin-bar, med mycket trevlig och tillmötesgående personal. Gott om plats och nästan mer personal än besökare. Begränsad buffemeny, men den såg väldigt fin ut. Beställde en Gin Fizz som var otroligt good, en av deras signatur cocktails, men jag minns inte exact namnet på ginmärket.

gin.png


Här är i alla fall toaletterna i fint skick

IMG_7359.jpg


BA Galleries First

En champagnebar men i övrigt inte något speciellt. Ett barnrum som såg intressant ut ifall man reser i första klass med små barn !?.

IMG_7362.jpg


Travel SPA

Hade också bokat in mig på en 15 minuters traveling spa behandling. En massage av rygg, axlar och nacke, utförd på Emirits SPA intill BA Galleries. Lite märkligt, kort och ytligt, men i alla fall. Complimentary!

IMG_7360.jpg


IMG_7361.jpg


London - Vanouver

Boarding på den A380 som skulle ta oss till Vancouver blev strulig. Första klass fick vänta till sist pga att de arbetade med cateringen för oss. Planet är i alla fall ett rejält monster.

64D82CEC-4F45-4E4A-94D1-D837518656E7.jpg


Väl ombord var jag väldigt imponerad, bra service och väldigt trevlig personal. Kabinchefen kom runt och hälsade och bad om ursäkt för strulet vid boardingen. Champagne och den lilla väska, avböjde pyjamas eftersom jag inte tänkte sova så mycket på denna flight.

IMG_7368.jpg


Bilder på middagen (kan söka rätt på menyn ifall någon är intresserad):

IMG_7372.jpg


IMG_7373.jpg


IMG_7374.jpg


Ser två filmer under flygningen eftersom jag inte tänker sova. "Pulp Fiction" för hundrade gången av någon anledning. Med otroligt låga förväntningar så såg jag också ”Ready Player One” som överraskade och var helt klart sevärd.

Innan landning var det ju dags för afternoon tea. Det var otroligt! Flygningens upplevelse. Flygvärdinnorna var lite äldre och de berättade om traditionerna i olika delar av Storbritannien. Om sylten skulle på före grädden eller inte

The Cornish way eller tvärtom.... drottningen verkar hålla med flygvärdinnorna.

Och "clotted cream" ska det vara!

IMG_7375.jpg


IMG_7376.jpg


Väl på marken i Vancouver, så märktes det hur stort plan det verkligen var. Väntan på väskan var oväntat lång. Det är ju inte mycket värt att få gå av först, när man tvingas vänta längre än alla andra vid bagagebandet.

IMG_7379.jpg


Nästa flygning på resan var efter ett besök i Whistler. Idén var att spendera första dagen utomhus, då jag ville jobba bort lite av jetlaggen. Efter en heldag i Whistler så tog jag ett sjöflygplan tillbaka till Vancouver. Det visade sig vara resans stora upplevelse.

IMG_7425.jpg


Första startförsöket tvingas avbrytas då vi möter det här ekipaget.

IMG_7433.jpg


Väl i luften är det hissnande vackert.

IMG_7440.jpg


Landade intill Downtown

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1291.jpg


Och fickparkerade fint

IMG_7453.jpg


Rekommenderar varmt den flighten!

En vecka senare...
... så reste jag hemåt. Testade igen lite lounger på Vancouvers flygplats.

Cathays lounge såg väldigt fin ut, men där hann jag bara vara tio minuter innan de stängde. De har bara öppet när de har avgångar som väntar så jag gick då till BA First loungen. Den var väldigt lugn och fin inledningsvis, men sedan fylldes det på med folk och då märktes det att den var väldigt liten.

IMG_7524.jpg


Hemresan var samma kabin som tidigare. Maten var inge vidare denna gång. Inte alls samma trevliga personal, mer strikt och snobbig. Lite mycket ”Yes sir” för min smak. Tog ett snabbt mål mat och bad personalen bädda för natten. Pyjamas blev det denna gång. Sov väldigt bra och drygt 5 timmar!

Matbilder + bäddad säng

IMG_7527.jpg


IMG_7528.jpg


IMG_7529.jpg


Heathrow är igen otroligt långsamt...

Nu fick jag äntligen möjlighet att testa the Concorde room. Tog en dusch och tog chansen att jobba lite. Väldigt fint och mycket personal som kom för att ta beställningar, men på väg hem är man lite mindre upplagd för sådana utsvävningar. Åt dock en "BA Burger”

IMG_7533.jpg


IMG_7532.jpg


IMG_7534.jpg


Flighten till Stockholm är sent på kvällen och jag har varken bilder eller roliga minnen från den. Som tur är är Arlanda Express fortfarande öppet så jag tar mig tillbaka till stan.

Mitt första inlägg här på Businessclass!
 

Attachments

  • EF441587-7CE0-491B-884B-CA3F3E98D804.jpg
    EF441587-7CE0-491B-884B-CA3F3E98D804.jpg
    73 KB · Visningar: 278
  • IMG_7335.jpg
    IMG_7335.jpg
    63,1 KB · Visningar: 256
  • IMG_7337.jpg
    IMG_7337.jpg
    80 KB · Visningar: 284
  • IMG_7530.jpg
    IMG_7530.jpg
    89,3 KB · Visningar: 274

palmen

Moderator
Tack och välkommen till forumet.
Att flyga sjöflygplan i de områdena är riktigt trevligt, flög själv Seattle-Victoria för någon sommar sedan.
 

Alf

Medlem
Tack för en bra rapport med fina bilder. Jag har också bara åkt BA First med A380 och jag tycker att både service och komfort har varit på topp. Inte imponerad av Concorde room, tyckte First loungen var bättre. Jag har dessutom åkt ett par longhoul resor med BA i business och servicen har då varit undermålig. Komforten gillar jag inte heller, trånga säten och lustig konfiguration. Det var visserligen skapligt på övre däck på B747 men i B777 var det riktigt dåligt.

Det finns i några kommentarer de som säger att det inte är värt att uppgradera eller betala för First med BA jämfört med business. Jag håller inte med om detta. First är åtminstone betydligt bekvämare och jag har alltid fått bra service och maten är definitivt bättre.

Den bästa servicen har det faktiskt varit på sträckan ARN-LHR-ARN i business alla gånger jag har åkt sedan nya och bättre måltidskonceptet infördes. Dessutom har maten varit bättre än i business på långlinjerna jag har åkt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen