Senaste nytt

Distansoptimering i förhållande till poängkostnad

emailsson

Medlem
Knåpade ihop en liten snurra med tillhörande hemsida för att kolla förhållandet mellan distans (centroiderna av avreseland-->destinationsland) och i detta fallet eurobonuspoängkostnad. Detta går att göra för alla bonussystem om man så vill. Målet är att få fram längst resa för minst poäng. Hade gärna gjort sidan publik men saknar nödvändig kunskap för webbsäkerhet.

Exempellbilderna nedan är med avreseland Danmark och i businessklass. Det är *A-tabellen som används. Den nyliga eurobonuszonharmonisering petade bort större delen av Afrika från topp tio. Visualiserar resultatet med en karta och den visar entydigt att poäng ska spenderas utanför Europa. Supermakterna USA och Ryssland bröt jag upp med Sibirien och Alaska var för sig.
award table.png
awardmap-denmark-business.jpg


Topp tio länder att åka mellan om man reser på eurobonuspoäng:

Seychelles <-> Cape Verde
Uruguay <-> United States, Alaska
United States, Alaska <-> Argentina
Argentina <-> United States, Alaska
Oman <-> Cape Verde
Cape Verde <-> Papua New Guinea
Paraguay <-> United States, Alaska
United States, Alaska <-> Panama
Seychelles <-> Western Sahara
Cape Verde <-> United Arab Emirates


Saknar eurobonuszoner för nedan länder/stater/områden för att göra snurran komplett:
American Samoa
Solomon Islands
Bhutan
Comoros
Falkland Islands (Malvinas)
Korea, Democratic People's Republic of
Kiribati
Palestine
Mayotte
Cocos (Keeling) Islands
Bouvet Island
French Southern and Antarctic Lands
Heard Island and McDonald Islands
British Indian Ocean Territory
Christmas Island
United States Minor Outlying Islands
Vanuatu
Nauru
Reunion
Tokelau
Tuvalu
Wallis and Futuna Islands
Timor-Leste
Pitcairn Islands
Saint Pierre and Miquelon
Saint Helena
South Georgia South Sandwich Islands
 

agehall

Medlem
Kul hack men tyvärr är den praktiska betydelsen ganska liten. Att bara optimera på flyglängd utan hänsyn till produkt är ganska meningslöst. Jag har tex väldigt svårt att se att det skulle vara attraktivt att åka mellan Alaska och Panama bara för att det är ett bra pris - produkten man utsätts för är inte bra nog att det ska väga upp för att man får flyga många miles/poäng.
 

Tonton

Medlem
Roligt!

Som @agehall skriver så fyller det inte jättemycket praktiskt funktion - Men nörderiet är på topp och jag själv har suttit och räknat på liknande manuellt tidigare av rent egenintresse. Speciellt när jag försökt räkna ut hur många länder man kan få in till en så billig peng som möjligt. Skönt att vissa har bättre kunskaper än jag och kan koda ihop något likt detta hyfsat snabbt och enkelt :)
 

FFlash

Medlem
Hej, ni missar det absolut största läget att hitta fynd här! Tips1: Läs noga första inlägget och tänk om ni har intresse att åka till nedannämnda flygplatser. Tips2: "Lifemiles deja vu". Tips3: jag vet inte om det funkar men insåg genast att det kan finnas hopp ;) ;)
 
Toppen