Senaste nytt

Eurostar - Tips och tricks?

Agö

Medlem
Med tanke på den enorma kostnad som blev för att bygga tunneln har jag full respekt för att de vill få igen pengarna, högst rimligt, men nu 20 år senare skulle alla må bra av lite mer konkurrens. Det finns dessutom fler städer man skulle kunna trafikera som Amsterdam, Köln och Frankfurt.
Så är det naturligtvis. Detta var ju det första stora PPP (public private partnership) på europeisk mark och givetvis ska koncessionären ha ensamrätt under den upphandlade perioden.
 

Jacob

Medlem
Eurostar vill börja köra till Amsterdam när de nya tågen sätts i trafik, men jag är lite skeptisk. Det kommer gissningsvis ta ungefär fyra timmar mellan Amsterdam och London, det blir nog svårt att konkurrera med flyget med tanke på hur lättillgängligt Schiphol är. Kanske om de jobbar fram en budgetbiljett som siktar in sig på ett mer priskänsligt segment - men att konkurrera med dagens priser blir nog svårt.
Det är just därför det skulle vara kul med lite konkurrens, någon som vågar sig på något nytt. Tåget har ändå den fördelen att man kan jobba oavbrutet ombord, t.ex. med trådlöst internet, utan att bli avbruten av diverse formaliteter. Visst måste det gå att bli lite kreativ.

Man ska väl också komma ihåg att politikerna i London ännu heller inte enats över hur man ska lösa Londons flygplatsproblem vilket öppnar upp ännu mer för tågvärlden att bli kreativ.
 

jsn

Medlem
Nu dryga ett år senare så undrar jag
dels om nya tåg har börjat sättas in på tunneltrafiken, eller är det fortfarande originaltågen som kör?
dels hur det gick med DBs försök att slå sig in på linjen, någon som vet?
 

peng

Medlem
(Svarar här istf i Posta din utsikt Hotel)

Vilken biljett har du löst? Saknar en riktig recension av Eurostar Business Premier, inklusive lounge.

Jag åkte Standard Premier, så kan tyvärr inte ge recension av Business Premier. Det ska vara samma stol, och den är helt OK för de dryga två timmarna resan tog. Jag hade ett enkelsäte, vilket jag tycker är skönt. Den kalla måltiden var snäppet under en SAS plus-låda skulle jag säga.

Jag hade hoppats på att komma in i loungen med Amex Platinum, den infon hittar man på ganska många ställen på nätet. Men det gick inte med ett svenskt sådant kort, skulle vara utgivet i UK, Frankrike eller Belgien. Så det blev att spendera 40min i vänthallen som blev väldigt full (när tåget till Lille gick så vart det bättre, men innan var det riktigt trångt), och det var ändå inte i rusningstrafik när det tågen går mycket tätare.
 

kl_r

Medlem
Jag hade hoppats på att komma in i loungen med Amex Platinum, den infon hittar man på ganska många ställen på nätet. Men det gick inte med ett svenskt sådant kort, skulle vara utgivet i UK, Frankrike eller Belgien.

Jag lyckades komma in på den i Bryssel för ett par veckor sedan, sa helt enkelt att det var utgivet i Belgien när de frågade vilket de inte kontrollerade.
 

igelkotten

Medlem
Gillar Standard Premier - föredrar maten over sas Plus faktiskt. Dessutom trevlig personal och trevkigt med fri servering av vin.

Ska försöka testa Business i höst.
 

igelkotten

Medlem
Ledsen för kass bild, fick ta en screenshot av en video! Serverades lax med bulgur, vitt vin och rabarberpaj.
 

Attachments

  • 9AE82C58-C2F4-4EAA-9DE1-2A67A155183A.jpeg
    9AE82C58-C2F4-4EAA-9DE1-2A67A155183A.jpeg
    41,5 KB · Visningar: 301
Toppen