Senaste nytt

Färöarna, destinationen på min första awardresa

Har lärt mig en hel del värdefulla saker här på forumet men iom att jag inte är så erfaren resenär och allt med EU261 och kreditkort med poäng är nytt för mig så blir det svårt att bidra. Men efter att nu kommit hem från Färöarna som blev min första award resa ( Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2018 | Sida 40 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ) , mycket tack vare det jag lärt mig här så stort tack för det , så tänkte jag att jag kunde dela med mig lite av mina upplevelser där. Jag hoppas rapporten kan vara till hjälp :)

Jag har i ett tag varit intresserad av att åka till Färöarna efter att ha sett många bilder på instagram och något youtube klipp. Så när suget blev för starkt och jag bara var tvungen att åka någonstans så blev Färöarna det självklara valet.

Jag visste inte så mycket om vart man borde åka och göra så jag började med att googla och youtuba lite, jag hittade snabbt väldigt mycket saker . Jag hittade även en fin rapport här på BC (En septemberexkursion till Färöarna [Bilder finnes rikligt] | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor av @chazzie , och med bra info i kommentarerna från andra medlemmar som varit där också, och valet var gjort.

Av den lilla research jag hunnit göra så visste jag att jag ville bo på några olika platser under min vistelse. Närmare bestämt någonstans på Suðuroy, Streymoy och Bordoy. Tanken med det var att jag då skulle enkelt med bilen nå alla sevärdheter och slippa åka på tull vägarna som kostade 100 DKK / t&r och som jag förstått det krävde att man stannade på en bensinmack för att betala för varje gång.

Jag var inte ute i så god tid med den här resan. Bestämde mig på söndagen att jag skulle åka på Onsdagen. Så att hitta boende var lite begränsat. Jag hittade ändå ett par okej stället på AirBnb samt en vanlig b&b när jag sökte hotels i Suðuroy på Google Maps.
Jag ville ha bil hela tiden, för att kunna maximera tiden där och inte bli sittandes och vänta på lokaltrafik i Färöarnas växlande väderlek. Sen så älskar jag att köra bil på nya ställen… så det fanns egentligen inte en tanke på att inte ha bil :p
Jag har haft bra upplevelser med Sixt så där hamnar jag nästan alltid och så var det i det här fallet också.
Avis hade inge bilar lediga.
Hertz fick jag bara prisuppgift på små bilar och för större varianter var man tvungen att ringa. Eftersom det var söndag och dom har stängt då så var Hertz inte ett alternativ.
Av Sixt bokade jag en Nissan Qashqai eller liknande (IDMR) så jag hoppades på en lite mindre SUV/Cross-Over.

Onsdag (Avresedag) :
03:00 lyser min väckarklocka upp rummet. Ska ta NettBuss upp till Arlanda så avresa sker lite tidigare än nödvändigt. 1Kl på dessa bussar har 1+2 stolskonfiguration så att kunna sitta själv gör det till en väldigt bekväm resa.

Trött staplar jag in på Arlanda, skriver ut bagagetaggar och för en kort stund glömmer jag bort att jag åker plus och ställer mig i kön där det står Bag-Drop, lång kö men inget som jag tänkte på då jag hade mycket tid på mig. Personalen som står vid ingången till dom fållorna ser när jag gått förbi att det står "Prio" på min tag och ropar på mig och påpekar att jag kan ju gå till Plus/Business desken, visade sig att jag var väldigt trött… Fem minuter senare satt jag i SAS lounchen med en kaffe, tack till den observanta personen som kollade på min baggagetag! (Det här har ni gjort bra SAS )

Till FAE var det samma plan, LN-RGM, hela vägen via CPH. Själva resan var ohändelserik (något jag gillar) tills vi nådde Färöarna. Molnen täckte en hel del men det lilla som syntes räckte för att jag skulle vakna till! :)
IMG_0774.jpg


Mitt bagage var inte direkt först ut så när jag skulle hämta ut hyrbilen hade kön börjat byggas på lite. Sixt (och Avis) använde sig av 62 degress north och eftersom det bara var en person som jobba där så tog det ca 30 minuter innan jag hade nyckeln. Man kunde även betala 300DKK för att få åka hur mycket som helst genom tunnlarna. Jag resonerade så att jag minst kommer passera dom två gånger och att slippa stanna och betala kan vara skönt, så jag tog det (Visade sig vara värt det).

Väl ute på parkeringen så blev jag väldigt besviken när jag såg vilken bil som blinkade när jag knappade på nyckeln… En Nissan Pulsar med "reported damaged" klisterlappar runt nästan hela nedre delen av bilen. Efter att ha tagit många bilder och hittat lite skador som inte var rapporterade så började jag leta efter någon som kunde kontrollera detta, men det fanns ingen. Kön inne vid hyrbilsdesken var väldigt lång så istället för att lägga tid på det så ringde jag 62 North och berättade om detta och dom bad mig maila bilderna. Jag hade köpt till självriskreducering så jag hade 1000DKK i självrisk och då värderade jag att chansa lite på det här sättet så jag kunde komma iväg och se lite saker innan färjan till Suðuroy gick på eftermiddagen.
DSC_0437 (2).jpg


Ut från flygplatsen svängde jag vänster direkt för att åka ut till vattenfallet Múlafossur. Det var bara en mil dit men det räckte för att jag skulle stanna ett flertal gånger för att försöka ta in allting.
IMG_0798.jpg
DSC_0345.jpg


Tiden drog iväg och jag var nu tvungen att skynda vidare till nästa transport. M/F Smyril skulle på två timmar ta mig och bilen söderut till Suðuroy.
Här hade jag en natt inbokad i Tvøroyri, jag var trött när jag kom dit på kvällen så det blev en dusch och en promenad genom samhället. Hittade en bar, Pubbin, nere vid hamnen som var öppen. Trevligt ställe, lite som en dive bar, där jag tog ett par öl innan jag gick tillbaka till B&B:en och tog kväll.

Torsdag spenderades på Suðuroy. Som var, som förväntat, väldigt likt resten av öarna. Så om man är på Färöarna för första gången och har man lite mer begränsat med tid så skulle jag hoppa över den här ön. Men eftersom det här var min första dag där jag åkte runt mycket så var det väldigt coolt. Allt från dom små samhällena till dom enkelfiliga mörka tunnlarna.
Ett ställe jag kan rekommendera om man åker hit är att åka till den södra delen av ön och precis innan tunneln som tar dig till Sunnbøur svänga höger. Då hamnar du på en liten väg som tar dig över berget Beinisvørð och slutar nere i Sunnbøur, sen kan man bara ta tunneln tillbaka.
DSC_0365 (1).jpg
DSC_0378 (2).jpg

Färjan tillbaka till Torshavn skulle jag ta på seneftermiddagen där jag sen skulle åka till en AirBnb på Streymoy.
Jag hade tidigare på morgonen fått ett meddelande från min host att värmen i huset hade gått sönder.
Jag tänkte att nu har dagen gått så bäst jag frågar om en uppdatering. Får svaret att han ska ge sig på det efter jobbet vid fem på kvällen. Han sa att han googlat på det och på internet beskrev dom det som ett rätt enkelt fel att fixa.
Det svaret var långt ifrån övertygande. Jag tog kontakt med hosten jag skulle bo hos i Klaksvik och frågade om jag kunde bo där alla nätter istället. Tyvärr så hade dom en som bodde där redan men från Fredag kunde jag komma.
In på AirBnb och leta men att hitta något för samma kväll var inte svårt, ännu svårare med skitsegt internet (Jag hade strul med telenor).
Efter en stund återkom hosten från Klaksvik som sa att ingen bodde i huset ovanför deras lägenhet och jag kunde sova där en natt, dörren är upplåst så det är bara du går in (Jag brukar låsa dörren om jag ska ut i garaget så det här kändes väldigt udda måste jag säga :p ). Kvällen var räddad.

Färjan la till i Torshavn vid halv åtta på kvällen och jag satte kurs mot Klaksvik. Det hade inte riktigt blivit mörkt ännu så den körningen var riktigt trevlig och vid kl nio var jag i Klaksvik. Att köra här tyckte jag gick bra, nästan alla höll väldigt bra avstånd. Men något som jag blir lika arg på varenda gång är folk som ska gena i kurvor utan fri sikt...

Fredagen hade jag planerat att bara köra runt till så många ställen som möjligt så att jag bodde i Klaksvik gjorde inte så mycket, att jag betalat för att åka fritt på tullvägarna skulle visa sig bli väldigt värt 300DKK.
Det blev många timmar i bilen på fredagen.
Jag började med att åka till Fossá vattenfall, hade regnkläder med mig så fanns ingen anledning att inte traska upp och in bakom det :)
IMG_0844.jpg

Vägen till Fossá var så långt söder jag åkte på fredagen och efter det så bar det norrut. Det blev att jag svängde in på alla vägar som jag såg hade en blomma på skylten, eftersom jag inte hade så jättemånga bestämda ställen som jag visste jag ville till så var det här perfekta vägar att välja.
DSC_0467.jpg

DSC_0447.jpg
DSC_0474.jpg


Jag blev lite carried away med det här sättet att utforska och svängde in på vägen som ledde ut till Múli, undvik den om det inte är något speciellt som ni ska se där ut (Jag kunde inte riktigt se något "speciellt" med det). Vägen är dålig, krypfartsdålig, och tog säkert 45-60 min t&r. Bättre här är att istället åka över bron och ta vägen till Vidareidi och strunta i tunneln som leder ut dit, utan sväng vänster precis innan tunneln.

lördagen tog jag färjan till Kalsoy. Som jag förstod är mest känd för fyrtornet, Kallur, som man når efter en rätt så enkel hajk. Blöt och hal (ibland lite lerig) hajk som för mig i okej form tog ca 30 minuter att ta sig upp till. Helt klart värt det tyckte jag!
DSC_0506.jpg
DSC_0521.jpg

I byn, Trøllanes, där man startar hajken till fyrtornet så finns det nere vid kafe/kiosken en trapp ner mot havet. Ett, för mig, av de bästa ställena på hela resan. Där klättrade jag ner för klipporna och satt och tog det lugnt. Byn här ligger oskyddad ut mot havet så jag kan bara tänka mig hur hårt det kan bli där ute en dålig dag. När jag var där så blåste det en del och vågorna var inte allt för stora men att sitta där och lyssna på hur dom dundrar in i klipporna med dom höga bergen på sidan om var ren avslappning för mig.

Söndagen hade jag sett fram emot mest. Jag hade en helikoptertur inbokad från Kirkja på ön Fugloy tillbaka till Klaksvik.
För att ta mig till Fugloy så tog jag buss till Hvannasund där en anslutande färja till Hattarvik, by på Fugloy, gick. Vi var bara fyra st som skulle till Hattarvik så färjan stannade bara i Kirkja där vi sen blev skjutsade till Hattarvik dit vi kom vid kl 10 på morgonen.
Planen var här att gå upp till fyrtornet på östra sidan av ön för att sen gå ner igen och gå på vägen tillbaka till Kirkja innan helikoptern gick tillbaka vid 14:50.
IMG_0898.jpg
IMG_0907.jpg

DSC_0534.jpg

Den här hajken var mer krävande än den på Kalsoy, mycket brantare och för att se lite trevligare miljö än en gräsig uppförsbacke fick man gå baklänges så vissa stunder vart det långtråkigt. Det tog säker 50-60 minuter att ta sig upp, och då var jag bra trött. Väl uppe så försvann molnen lite och solen titta fram för en kort stund så det var väldigt fint.
Ska man gå nära kanten här uppe så är det bra att veta att fåglarna kan komma väldigt nära väldigt snabbt. Det gäller ju generellt här att man ska såklart vara försiktig vid kanterna, marken är också mjuk och kan ge vika på många ställen väldigt fort så gå försiktigt.

Heli-time:
Jag har bara åkt helikopter en gång tidigare så det här såg jag fram emot, även om det var en jättekort sträcka.
För er som är intresserade så var det en Leonardo AW 139 som jag flög på sträckan Kirkja - Hattarvik och kostade 150DKK. Helikopter på öarna ska vara begränsat för turister så man endast kan åka till en destination per dag.
Något som jag inte visste var att från Kirkja kunde man även boka hela vägen till Vagar (Flygplatsen), jag kollade inte tidtabellen tillräckligt noga, och då åka över väldigt mycket av färöarna. Helikoptern cruisade fint brevid klipporna så att ha fått åkt en liten bit till hade jag gärna gjort.
IMG_0933.jpg

Tillbaka i Klaksvik gick jag till mitt boende och bytte om för att sen åka till Sørvágsvatn sjön. Coolt ställe tyckte jag. En enkel stig från parkeringen på ca 3km ledde ut till vattenfallet.
DSC_0562.jpg

Måndag (Hemresedagen) var första dagen solen tittade fram ordentligt. Det var så jag nästan såg fram emot att flyga härifrån för att få några sista bra vyer ovanifrån. Innan dess på vägen från Klaksvik så tog jag bilen och åkte runt lite i Torshavn. Klart ett ställe jag ska bo 1-2 nätter nästa gång jag åker hit,, såg väldigt trevligt ut.
IMG_0975.jpg


På CPH blev jag rätt förvånad när såg vilket plan som parkerade vid min gate.
Flight SK1408 skulle flygas av en McDonnel Doucglas MD-82, OY-RUT.
IMG_0978.jpg
IMG_0984.jpg

Under boarding säger personen bakom mig glatt till personalen, oj en MD82 det var längesen - va roligt.
Personalen ser glad ut och kaptenen ropar ut att det är ett gammalt, historiskt plan , vilket han verkade gilla. Nu vill jag inte vara bitter och tråkig och så men vill jag se något gammalt och hur det var förr i tiden då åker jag gärna till ett museum eller om dom parkerar ett visnings exemplar man kan gå in i på flygplatsen och kolla i än att dom flyger med det, även om inte denna var någon urgammal flygmaskin direkt.

Benutrymmet på 3A var ingen höjdare direkt (jag är 180cm), gick från att ha hela rad 3 på flyget innan till detta var verkligen natt och dag :p Nu var det bara upp till stockholm vi skulle så inga problem. Kollade på historiken och den här ser ut att flyga till London, och stackarna som får åka den sträckan tycker jag synd om.
IMG_0985.jpg

Det märktes att planet var gammalt, saknades en skruv här och där och listerna hängde lite.
IMG_0987.jpg


I köpenhamn hade jag kollat på Hertz Freerider (kollar ofta denna när jag ska någonstans) och för första gången under dom åren jag varit medlem fanns det en bil från den orten jag skulle åka från till den orten jag skulle till så jag såg fram emot att prova på det för första gången.
Tog BETA bussen ut till hertz kontoret. Där sa jag att jag skulle köra en freerider och fick lämna uppgifter som vid en vanlig hyra, allt var klart på några minuter. Tog som alltid försäkring för att slippa självrisk, kostade 140 kr. Utöver det kosta det inget, behövde inte ens tanka bilen. Så samma tid som min buss skulle gått från ARN åkte jag från Hertz i en Renault Clio. Tack vare detta var jag hemma en timma tidigare än jag hade varit med bussen. Sjysst tjänst!

Det var den resan. Nu ett par dagar senare är jag på gott humör och laddad inför att börja jobba igen :)

Några saker som jag ska komma ihåg till nästa gång jag åker till Färöarna (För en till resa dit kommer det absolut bli inom några år) är:
  • Visit Faroe Islands - The ultimate guide to the Faroe Islands Jättebra sida med all info man kan behöva
  • Jag hade ett par frågor angående bussen och färjan till Fugloy och mailade till kontaktadressen jag hitta här Home på söndagen när jag höll på att boka och fick svar redan en timma efter. Så bra respons!
  • Förutom att första nattens B&B ville ha kontant betalning och bussen mellan Klaksvik/Hvannasund tog kontanter. Annars tog alla kort, jag använde mitt Mastercard, färjorna till Fugloy och Kalsoy också. Men just bussarna körde endast kontanter om jag förstod rätt.
  • Kolla upp lite mer noga vart man kan hajka och gör fler sånna utflykter, man får en väldigt go känsla när man tagit sig upp för en kulle och belönas med en fin utsikt.
  • Planera bättre för en längre helikopter tur.
  • Slutet på augusti verkar vara lugnt med turister och sommarschemat för lokaltrafik verkade ha sommarschema till 31/8
  • Köpa lokalt simkort. Vid bagagebandet gjorde dom reklam för ett pre-paid sim med 2GB surf för 99DKK som såldes i turistaffärer och många bensinmackar. Istället för att köra mitt telenor Surfpass 2GB/299 SEK som jag redan köpt.
  • Åka till Mykenes, hann inte med det denna gång
 
Last edited:

Alf

Medlem
Trevlig rapport från lite udda ställe, men ändå ganska nära samt fina naturbilder. Jag minns inte att SAS MD80 var så trånga, jag brukade sitta riktigt bra trots 1,86. Sitter betydligt sämre i en B737.
 
Toppen