Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Xpressen

Medlem
Hej!
Ska boka min första awardresa och behöver lite hjälp. Tanken är att jag och sambon ska åka till Tokyo nu i oktober, vet att det är sent påkommet men har en 2-4-1 som måste utnyttjas. Har just nu bara hittat business med AirChina dit och hem men det hade varit roligt att testa något annat i alla fall en väg. Förutsättningar för resa:
Ut 15/10 från SDL och hem 21/10. Resan bör inte överstiga 24 timmar om vi ska ha någon tid att spendera i Tokyo.
Minst C klass dit och hem
Jag har EB guld status och en 2-4-1 Amex att utnyttja.
Har testat att söka både på SAS nya Star Alliance sida och United men måste erkänna att jag förmodligen är för dålig för att hitta alternativa rutter för att få ett bra urval.
Hoppas någon har lite dötid på någon flygplats och kan hjälpa mig. :)

Måste du vara hemma den 21/10 eller räcker det att hemresan påbörjas då?

Finns platser i C på Lufthansa NRT-PVG-FRA då landar ni i Frankfurt 05:35 den 22/10 har inte kollat några anslutningar till Sverige då jag inte vet vart i Sverige ni ska men det borde inte vara några problem att hitta.
 
Hej!

Jag har sökt men inte hittat något svar.

Är det ett fast bränsetilläg om man bokar bonusresa med ett annat star alliance bolag och använder eurobonus poäng? I så fall, hur mycket?

Hälsningar
 

imartin

Medlem
Hej!

Jag har sökt men inte hittat något svar.

Är det ett fast bränsetilläg om man bokar bonusresa med ett annat star alliance bolag och använder eurobonus poäng? I så fall, hur mycket?

Hälsningar

Det beror på vilka bolag du flyger med, och sträckan. Tyvärr finns det (enligt vad jag vet) ingen tydlig dokumentation kring detta. Du får först veta vilken kostnad det är när du bokar via telefon. I min erfarenhet kan det vara rätt stora belopp. Ofta flera tusen kronor. Så det lönar sig oftast inte att boka en Star Alliance bonusresa med EB om man bara vill resa i ekonomi (förrutom om man vill boka one way eller gillar möjligheten att kunna avboka tills en dag före avgång).
 
Ja det stämmer generellt, sen finns det vissa marknader där de inte får ta ut bränsletillägg, tex inrikes USA och då blir det ju billigare och bara lite skatter att betala

Blir till att spara mer poäng. Känns ovärt att spendera poäng när man ändå behöver betala en relativt höga skatter och avgifter på kortare flygningar med partnerbolag.
 

palmen

Moderator
Blir till att spara mer poäng. Känns ovärt att spendera poäng när man ändå behöver betala en relativt höga skatter och avgifter på kortare flygningar med partnerbolag.
Nu framgår det inte vad du tänkt boka, men economy award är 99/100 en riktigt dålig affär. Bokar man Business och uppåt blir det dock väl värt att betala 3-4000 i skatter och avgifter för en resa plus poängen.
 

Ano

Medlem
Nu framgår det inte vad du tänkt boka, men economy award är 99/100 en riktigt dålig affär. Bokar man Business och uppåt blir det dock väl värt att betala 3-4000 i skatter och avgifter för en resa plus poängen.
Den 1/100 skulle isåfall kunna vara inrikes USA, då vissa linjer kan få hutlösa priser även i Economy, men har ett relativt lågt poängpris, samt låga avgifter.

Anser det dock inte helt stämma. Om man bor i norra delarna av Sverige och det faktiskt krävs en längre resa för att positionera sig på någon av hubbarna, så kan economy-awards helt klart ha ett värde. Iaf inte vara en 'riktigt dålig affär'.
I synnerhet gällande resor inom Europa, och det faktum att man får en genomgående bokning.
 

palmen

Moderator
Den 1/100 skulle isåfall kunna vara inrikes USA, då vissa linjer kan få hutlösa priser även i Economy, men har ett relativt lågt poängpris, samt låga avgifter.

Anser det dock inte helt stämma. Om man bor i norra delarna av Sverige och det faktiskt krävs en längre resa för att positionera sig på någon av hubbarna, så kan economy-awards helt klart ha ett värde. Iaf inte vara en 'riktigt dålig affär'.
I synnerhet gällande resor inom Europa, och det faktum att man får en genomgående bokning.
Som sagt finns det undantag. Eurobonus inom USA är generellt dyrt fast man kan ju åka långt också.
När det är dyrt med inrikes i Sverige kan poäng vara nyttigt, men tror inte det riktigt var vad personen var ute efter.
 
Toppen