Senaste nytt

BA Business (Club World): Ska jag välja specialmat?

Morgan

Medlem
Ska flyga Club World för första gången om ett tag. Funderar på om jag ska välja specialmat eller inte. Är "vegetarian", men äter fisk och mjölk och ägg. Min erfarenhet av specialmat på flyg är att man oftast får betydligt tråkigare mat och att de 15 möjliga specialmålen kokas ner till minsta gemensamma nämnare för att passa vegetarianer, veganer, hinduer, muslimer och de med högt blodtryck.

Slutar också ofta med att man får fruktsallad till efterätt istället för en chokladtårta med grädde. Ofta kan man visserligen be snällt om det andra, men jobbigt när i princip allt icke-special ser godare ut :)

Så: Ni med erfarenhet, brukar CW ofta erbjuda ett alternativ som passar mig, utan val av specialmat vid bokning?
 

Senator

Moderator
BA Business (CW): Ska jag välja specialmat?

Det borde finnas fisk, men kan inte garantera detta. Det finns väl nästan alltid ett vegetariskt val på menyn.
 

JacobGBG

Medlem
Ett av nackdelarna med att beställa specialmål är att man i princip omöjliggör för sig själv att bli uppgraderad i händelse av full klass.
 

Concorde

Founding Member
Som Senator skriver brukar det finnas fisk eller vegetariskt alternativ i Club World. Du får alltid en starter sallad samt gott om bröd från korgen som besättningen delar ut. Skulle det inte finnas något som passar har du alltid Club Kitchen i köket. Där finns frukter, soppor, mackor, sallader och snacks. Du kan ju också fråga snällt om inget passar;

"I have made a mistake and forgot to order my special meal, I am a vegetarian. I am curious if there might be any vegetarian meals or perhaps fish left from the other cabins?

Börjar man med att vara ödmjuk och erkänna sitt misstag, samt inte säga specifik kabin tror jag chansen ökar att besättningen tar en extra titt.
 

Morgan

Medlem
Tack för svaren, det låter nästan som att ni säger "kör utan specialmat, så löser det sig till 99%"?

Någon som har erfarenhet av deras specialmat, är den sämre än den vanliga?
 

Bamsefar

Medlem
Kanske skulle skriva lite, jag som är sådär överdrivet jobbig och känslig då:

Låt bli specialmat.

Och det kommer från något som verkligen behöver specialmat (tål inte: mjölk/smör/ost/yoghurt/grädde, skaldjur, avokado, rå äggvita och soja).

Jag flyger enbart Business pga detta - och jag flyger bussines för att jag då kan välja och som någon skrev, ber man snällt så gör dom allt och lite till. Å så har man som sagt club kicthen på långflygen.

Maten, om man gör misstaget att beställa specialmat, är om möjligt ännu sämre än sämst. Jag har provat, jag har ALDRIG varit nöjd.... Mycket bättre att "chansa" och låta bli special mat. 95% bättre (ja det har varit ett fåtal flighter som jag inte fått mat, men sett till antalet flighter jag flyger per år så är det ingen större andel).
 

Bamsefar

Medlem
Just det, kan ju vara bra att veta för den som undrar: Då jag har flera olika allergier, så kan jag alltså bara välja en och då kan man ge sig attan på att tar jag mjölken som allergi så får jag skaldjur eller en röra som jag inte heller uppskattar... Tar jag skaldjur (seafood) så - japp, då är det som gjort för lite risotto på mjölk... Väldigt förutsägbart dessvärre, och för mig farligt... Moment 22...
 
Toppen