Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

Palazzi

Medlem
Tänkte att vi kunde starta en tråd med allmänna rykten inom flygbranschen som vi på något sätt fått nyss om.

Rykten skulle kunna vara t.ex: Nya linjer, Nya lounger, Uppköp, Omstruktureringar, försäljning av flygbolag, konkurser, nya plan mm.
 

henrik l

Medlem
Ok, jag börja med att fråga om någon har hört något rykte om att US kommer att köra någon grand slam i år? Har försökt kolla lite på FT, men inte sett så mycket.
 

Palazzi

Medlem
Då börjar jag med den eviga SAS diskussionen.

Jag har hört rykten om att SAS kommer presentera en rejäl förändring i höst. SGH (SAS Handling Group) kommer säljas, tillslut. Sedan kommer SAS omstrukturera huvudbolaget till att bara ta hand om långlinjer & medellånga flygningar från OSL, CPH & ARN. Alla matarlinjer inrikes i Norden och till Europa kommer föras över på Blue 1, och i viss mån Wideroe. Likt i fallet Austrian så betyder denna omstruktureringar bättre villkor för bolaget/bolagen.
 

cmj

Medlem
Då börjar jag med den eviga SAS diskussionen.

Jag har hört rykten om att SAS kommer presentera en rejäl förändring i höst. SGH (SAS Handling Group) kommer säljas, tillslut. Sedan kommer SAS omstrukturera huvudbolaget till att bara ta hand om långlinjer & medellånga flygningar från OSL, CPH & ARN. Alla matarlinjer inrikes i Norden och till Europa kommer föras över på Blue 1, och i viss mån Wideroe. Likt i fallet Austrian så betyder denna omstruktureringar bättre villkor för bolaget/bolagen.

Äntligen!! Det är väl ett steg i rätt riktning om SAS ska överleva.
 

Tjaeng

Medlem
Jag har hört rykten om att stora omvälvningar är på gång i Oneworld. BA/IAG ska vara klara med en uppgörelse med Qatar och på väg mot codeshare med China Southern (drag som gör Qantas resp. Cathay Pacific arga), Qatar ska även vara på väg mot att komma in i Oneworld, trots att Air Berlin ju har sina band med Ethiad och Qantas sneglar mot Emirates för framtida samarbete på kangaroo route.
 
. Alla matarlinjer inrikes i Norden och till Europa kommer föras över på Blue 1, och i viss mån Wideroe. Likt i fallet Austrian så betyder denna omstruktureringar bättre villkor för bolaget/bolagen.

Känns som man redan börjat i och med att man i alla fall lagt över ARN-HEL på Blue1 från i våras.
 

Dr. Miles

Expert
Det ryktas om oneworld vill ha Hainan Airlines(HU) till oneworld.
Men Cathay Pacific(CX) kommer nog att lämna oneworld ifall Hainan Airlines blir medlem av oneworld och Cathay kanske flyttar till Star Alliance där deras delägare Air China(CA) är redan medelm hos.
 

Tjaeng

Medlem
Det ryktas om oneworld vill ha Hainan Airlines(HU) till oneworld.
Men Cathay Pacific(CX) kommer nog att lämna oneworld ifall Hainan Airlines blir medlem av oneworld och Cathay kanske flyttar till Star Alliance där deras delägare Air China(CA) är redan medelm hos.

Jag har alltid trott att CX var helägt av Swire, men visst tusan, Air China äger 29,99%. Däremot kan man ju undra om Singapore Airlines kanske skulle bli kinkiga över ytterligare en all-widebody premium carrier i samma allians.
 

Senator

Moderator
Det ryktas om två saker idag:

En allians mellan Emirates och Qantas, detta har spekulerats runt en tid men verkar nu vara lite mer konkret. BA och Qantas JV gäller till 2015 om jag minns rätt, och kommer nog inte ändras:
Qantas, Emirates alliance tipped for next week - Flights | hotels | frequent flyer | business class - Australian Business Traveller

Ett annat rykte gäller medlem SENATOR, som funderar på att klippa banden med "Miles & A Lot Less" nu med alla ändringar. I en intervju med sig själv säger SENATOR: "det måste vara Schwaberna (läs: Tysklands smålänningar) som numera driver koncernen med alla dessa kundovänliga beslut. Visst finns det några fördelar med Star Alliance Joint Venture, men priserna har jo gått upp rejält. Jag förstår att om jag köpte en rea biljett till New York till 11.000kr i affärsklass skulle jag få lite mindre poäng. Men när jag plötsligen skall få 150% på en standard biljett som kostar 24.000kr medan jag får fullt på BA på standard pris till 18.000kr är det något fel. Jag tror att efter 12 år som SEN, är det dags att se mig omkring. Lojalitet betalar inte", avslutar SENATOR och skakar lätt på huvudet.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har alltid trott att CX var helägt av Swire, men visst tusan, Air China äger 29,99%.

Ja, det som komplicerar ännu mer är att Cathay Pacific äger en del av Air China aktier(ca 19%).

Däremot kan man ju undra om Singapore Airlines kanske skulle bli kinkiga över ytterligare en all-widebody premium carrier i samma allians.
I så fall blir Bangkok-Hong Kong-Singapore-Bangkok riktig Star Alliance Golden Triangle. ;)
 
Toppen