Senaste nytt

Vilka udda transportmedel har ni åkt med?

Dr. Miles

Expert
Jag börjar med citat av Jacobs inlägg:
Som nämnts är alla förslag välkomna, ekonomiklass inkluderat. Variation förnöjer som det heter. :).
Ja, vi vill ha lite variation och komma bort från Jacobs första klass rapporter liten stund.

Här börjar vi.

1, Fjärrtåg i Kina
Pris: fastpris
Rökigt som attan trots att det stod "Rökning förbjuden" på vagnar.
Relativt bra komfort annars. Det var bra mobiltäckning nästan hela vägen till Lhasa.
Kinesiskt fjärrtåg.jpg

2, Songthaew i Laos
Pris: prutning
När man pratar om att åka kommunalt i Laos, betyder det ofta denna modifierad pickup.
Komforten varierar beroende på var du sitter/står och hur många som åker.
Ibland får man bära andras väskor åt dem som står och hänger utanför.
Songthaew.jpg

3, Kago i Japan
Pris: fastpris (dock billigare när man åker neråt)
Många tempel i Japan befinner sig i bergområdet och det kan vara jobbigt att gå upp tusen trappor till templet.
Då är denna fyrahundraår gammal transportmedel enda sättet att slippa gå upp själv.
Komforten är sisådär. Den gungar och man får hålla en snöre som hänger från taket.
Kago.jpg

4, Åsnetaxi i Tibet (jag tror att de var åsnor)
Pris: prutning
Vi lämnade vår sightseeingbuss då de försökte klämma in fjärde besök av souvenirbutiken.
Det fanns ingen annan transportmedel än denna från souvenirbutiken.
Jag tror att ena åsnan var brunstig för den lät konstig och mycket hela vägen till stan...
Komforten var nog sämst av alla fyra. Skakig var det också.
Tibetansk åsnataxi.jpg


Vilka udda transportmedel har ni åkt med?
 
Last edited:

miles

Medlem
Jag har inga bilder men jag minns att jag red på en slags åsnetaxi på väg upp på Wartburg i Thüringen en gång på en skolutflykt. Men jag tror det bara var för barn, de vuxna fick nog knalla hela vägen upp på berget (minns inte exakt men tror det var 4-500 möh) fast det var över 30 grader varmt.
 

Jacob

Medlem
Ja, vi vill ha lite variation och komma bort från Jacobs första klass rapporter liten stund.
Haha! Helt rätt.

Att åka "Le Truck" på Tahiti/Franska Polynesien var rätt skoj. I princip en ombyggd lastbil, ganska coola inredningar. Man viftade till chauffören i backspegeln när man ville gå av.

Inte så mycket tidtabell på bussarna heller, de gick väl ungefär när bussen var full eller när chauffören kände för det.

Billigt var det i alla fall, troligtvis det enda som är billigt på Tahiti.

IMG_2168.jpg

IMG_2191.jpg
 

Johannes

Medlem
När jag var 11 år fick jag en spik i knät och var helt oförmögen att gå på kryckor under en lång tid, så jag fick faktist låna en permobil, den gick fort som tusan minns jag...
 

Ubbe

Medlem
börjar lite lätt med en vattencyckel vattencykel.jpg
för att sen fortsätta med flodbåt mot Siem Reap flodbåt.jpg
En longtail givetvis longtail.jpg
men även en Djonk djonk.jpg
till sist en välpackad minibuss där jag hade cheförens mamma?? nästan i knät i 15 mil.. minibuss.jpg
Efter det en tuctuc tuctuc.jpg
på väg till baren forgotten name.jpg
sen en speedboat därifrån speedboat.jpg

PS ordningen stämmer inte men... DS
 

MarcusC

Medlem
Jag åkte bilfärja i Kroatien i somras fick backa på ;). Hade dock hellre besökt MSCs senaste kryssningsfartyg på väg
in till Dubrovnik.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    115,7 KB · Visningar: 743
  • image.jpg
    image.jpg
    104,4 KB · Visningar: 745

nilsson

Medlem
Jag kan rekommendera Kenmore Air sjöplan från Seattle till Victoria. Sötaste airport security jag varit med om.

Annars får jag vara tråkig och lista maglev i Japan, bergbana i Hong Kong och tunnelbana i Moskva.
 
Toppen