Senaste nytt

Frågor om Miles & More

Nu hoppas jag på att det finns någon som är väl bevandrad i hur Miles & More fungerar - jag har haft svårt att få tydliga och säkra svar t o m från deras eget servicecenter..... Här kommer det:

1. Både jag, min fru och vår dotter har Senator-status det här året ut men bara jag ser ut att lyckas förnya statusen i två år till. Det står expiry February 2013 på våra Senator-kort. Betyder det att man kan fortsätta använda Senator-förmånerna även under januari och februari? Kan man t ex boka award-biljetter med companion discount i februari?

2. Styrs rätten till companion discount av när bokningen görs eller av när resan äger rum? Kan man med andra ord strax innan man tappar Senator-statusen boka en resa några månader senare, med companion discount?

3. Släpper de numera aldrig mer än två award-säten i F på Lufthansa och Swiss? Jag bokade i februari 2011 tre F-platser till familjen, men numera hittar jag alltid bara en eller två platser när jag söker.....

Någon som klarar detta? :)
 

agehall

Medlem
1) Borde funka tycker jag. Din status gäller ju tills feb 2013.
2) Pass - det här får någon annan svara på.
3) Osäker, men om du ringer dem borde du kunna ordna det. Då kan de ju fixa och trixa rätt mycket mer än vad du kan göra online.
 

Senator

Moderator
Hej, hoppas som medlem sedan 2000 och Senator sedan 2001 att jag kan hjälpa till :cool:

Nu hoppas jag på att det finns någon som är väl bevandrad i hur Miles & More fungerar - jag har haft svårt att få tydliga och säkra svar t o m från deras eget servicecenter..... Här kommer det:

1. Både jag, min fru och vår dotter har Senator-status det här året ut men bara jag ser ut att lyckas förnya statusen i två år till. Det står expiry February 2013 på våra Senator-kort. Betyder det att man kan fortsätta använda Senator-förmånerna även under januari och februari? Kan man t ex boka award-biljetter med companion discount i februari?

Ja, troligen. Jag har svårt att se att man måste vara Senator under resan då man kan boka resa 330 dagar innan avresa

2. Styrs rätten till companion discount av när bokningen görs eller av när resan äger rum? Kan man med andra ord strax innan man tappar Senator-statusen boka en resa några månader senare, med companion discount?
Det viktiga med companion är att den som har status åker med. Jag gissar som ovan i fråga 1 att det är bokningsögonblicken som gäller. Dock för att vara 100% hade jag ringt Miles & More. Mitt tips är att ringa "Out of Hours" till det tyska numret då jag (åter igen) fick några konstiga svar i Kapstaden idag. Fråga även om detta är dokumenterat någon stans.

3. Släpper de numera aldrig mer än två award-säten i F på Lufthansa och Swiss? Jag bokade i februari 2011 tre F-platser till familjen, men numera hittar jag alltid bara en eller två platser när jag söker.....
En bra fråga som diskuteras mycket här. Jag hade ringt Lufthansa och frågat. Kom ihåg att Lufthansa har ändrat från 16 till 8 stolar på B747-400 så sent som i april 2011, några månader efter din resa. Med Swiss A330-200 i pension, har Swiss bara 8 stolar ner från 12 på alla flygplan. Så du frågor nu efter 37.5% av kapaciteten skall frigöras till bonusresa. Dock har jag sätt flighter med I9 (det vill säga 9 platser i affärsklass på Swiss för poäng). Jag ser rätt ofta O2 på Swiss (2 platser i F på poäng). Så mitt förslag för att ha kvar ditt SEN är att ta en flight med O2 (två bonus i F) sen köpa en Z på Swiss och uppgradera med dina vouchers. Jag tror det kommer vara svårt med bara 8 platser att hitta 3 platser om man inte har is i magen och väntar till samma vecka, dock kanske i lågsäsong.

Hoppas det hjälper
 

A380*G

Medlem
Ett alternativ till F på Swiss är att boka uppgraderingsbar C-klass och sedan uppgradera. LX uppgraderar till A men släpper awardresor i O.
 
Stort tack för alla svaren, mycket användbart! Riktigt kul att det finns ett svensk/skandinaviskspråkigt forum om dessa ämnen nu som alternativ till FlyerTalk, BusinessTraveller osv!!
 
Toppen