Senaste nytt

Dina flygningar och miljöpåverkan, hur resonerar du ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gweilo_2

Medlem
När jag tittar tillbaks på min flygstatistik för Eurobonus inser jag att det sedan 1995 (då jag blev medlem) har flugits en absurd massa över klotet, oräknat frekvent resande till Mexiko och USA med KLM & BA på nittiotalet.

Har det oftast varit kul ? jajamensan !
Har alla flygningar, handen på hjärtat, varit helt nödvändiga ? njaeee....
Har en del varit nödvändiga, vinstgivande och utvecklande ? Absolut !
Har det gått åt en del JET A1 bränsle ? så in i bänken !
Har mitt flygande varit miljöbelastande ? yup

Även om glamouren har avtagit med åren så gillar jag fortfarande flygandet, även om det bara är en överdagen resa någonstans. Dock gnager det naturligtvis ovanstående miljöpåverkan, det går inte att komma ifrån. Jag kan möjligen hävda att flygets andel är liten jämfört med totala utsläpp, att Indien, Kina och USA är de stora volympåverkarna, ocean plastic är ett större problem, en 350a konsumerar mindre än en DC10a etc etc, men någonstans blir det personligt.

Hur tänker ni ?
 

Syversen

Medlem
Jag är en i allmänhet oerhört miljömedveten person men älskar att resa men gör det liksom du med ett visst mått av dåligt samvete. Försöker dock att ta så direkt routing som möjligt när jag flyger och blandar flyg och tåg inrikes. Det är nog lite en generationsfråga också, en bekant berättade om när han glatt berättat för sina anställda att de hade en lyckad och lönsam period bakom sig och att hela bolaget skulle göra en gemensam resa till södra Europa så svarade en av hans yngsta medarbetare att han tyvärr inte kunde åka med. När han sedan fick frågan hur det kom sig att han inte kunde följa med var svaret att han inte hade utrymme för det i den utsläppsbudget han lagt för året.

Frågan är dock svår och personligen pendlar jag mellan någon form av många-bäckar-små till att jag ur ett större perspektiv som sagt är väldigt miljömedveten och att det faktum att jag äter vegetariskt/veganskt under min livstid har en större positiv inverkan än vad flygandet kan ha negativ.
 
Tack för detta inlägg jag har tänkt på exakt samma sak och var på G att lägga in en liknande inlägg för några dagar sedan. Precis som du har jag flugit en hel del och har flera resor inom Europa, Skandinavien Sydamerika och USA inplanerade under hösten 18 och våren 19. Jag gillar precis som du känslan med lounger och premium kabiner och åkt business till Tokyo, Vietnam, Australien och nu i vinter till Sydamerika och NY så jag belastar definitivt miljön med mina resor.

Jag försöker verkligen åka tåg när jag reser inom Sverige och undviker och har blivit bättre på att undvika onödiga flygresor när man kan sköta möten via Skype eller liknande. Mina internationella resor har ffa varit semesterresor och visst har jag kunnat leva utan dem men samtidigt verkligen magiska resor där jag fått uppleva väldigt mycket positivt.

Det som slagit mig här på business class och som gör att jag får en liten fadd smak i munnen är att det verkar göras ganska stora mängder med okynnesresor som tex milages run bara för att uppnå en viss status på Eurobonus etc eller resor för att utnyttja en voucher utan att ens ha besökt landet i fråga och tagit del av kulturen maten, miljön vyerna människorna i det aktuella landet. Dessa fenomen känns lite märkligt om ni frågar mig men vi lever i en fri värld som tur är men samtidigt tycker iaf jag att alla har ett visst ansvar att försöka flyga så lite som möjligt. brukar läsa att businessclass.se är för den medvetna resenären och borde också inkludera miljön i detta. Det var mina tankar iaf. Tack för ett bra och viktigt inlägg.
 

Canadien

Medlem
Jag behöver inga råd, och inte menat som politisk inlägg alls, men tycker det är en intressant fråga. Skulle tro att medlemmarna är kapabla att hålla flera tankar igång samtidigt.
Det blir politiskt eftersom lösningarna på problemen med nödvändighet behöver vara globala och inte individuella. Att leta efter en individuell lösning på ett globalt problem är bara att sätta skygglappar och invagga sig i falsk trygghet. Klimatet kommer att gå åt helvete innan det blir bättre och det är bättre att inse det än att försöka blunda. Som att bry sig om plastpåsar eller sugrör på hemmaplan i Sverige där alla sopor bränns i miljöanpassade kraftverk och kanske något tusental påsar hamnar i havet samtidigt som stora delar av fattiga världen dumpar miljoner ton plast rakt i havet varje år.

Givetvis kan man tänka lite själv och inte i onödan konsumera av klotets resurser och okynnesflyga men bara det kommer inte hjälpa i det stora hela. Teknisk utveckling och mindre befolkning är två nycklar. Den senare kommer sköta sig själv om inte den förra lyckas.
 

Agö

Medlem
Det som slagit mig här på business class och som gör att jag får en liten fadd smak i munnen är att det verkar göras ganska stora mängder med okynnesresor som tex milages run bara för att uppnå en viss status på Eurobonus etc eller resor för att utnyttja en voucher utan att ens ha besökt landet i fråga och tagit del av kulturen maten, miljön vyerna människorna i det aktuella landet.
Du menar flyga för flygandets skull? Finns ingen bättre känsla än att flyga. Allt från suget i magen i starten, till den lilla luftgropen och den mjuka (förhoppningsvis) landningen. Det är underbart.
 

SK989

Medlem
Jag flyger mycket och kan erkänna att jag faktiskt inte tänker det minsta på vilken miljöpåverkan mitt resande har. Ibland finns det bra miljövänliga alternativ som kan funka (t.ex. en resa mellan Stockholm och Malmö över dagen), ibland saknas miljövänligare alternativ som funkar (t.ex. en resa mellan Stockholm och Helsingfors över dagen). Oavsett om det finns bra miljövänliga alternativ eller inte väljer jag flyget om det passar mig bäst, vilket kan bero på allt från att jag behöver mer bonuspoäng på SAS för att kunna göra en 2-4-1 i First med LH till att jag rent allmänt tycker det är roligt att flyga.

Det gör mig säkert till en egoistisk miljöbov i vissas ögon men så länge det är lagligt att flyga och jag tycker biljettpriset är något jag har råd med så tänker jag fortsätta.
 

MrDollar

Medlem
Jag laddar upp redan nu
popcorn1.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen