Senaste nytt

Erfarenhet av uppgradering från Amex Premium till Elite?

Spend mellan nu och nyårsskiftet är en engångseffekt, endast något som man behöver bry sig om det året då man skaffar kortet. För Amex Elite gäller betydligt viktigare punkten när man får de 20 000 statusgrundande poängen, eftersom dessa är återkommande varje år. Vilket som är bäst beror på hur ditt Eurobonusår ser ut, man bör undvika att skaffa Amex Elite två månader innan dit Eurobonusår tar slut likadant vänta två månader efter det att du påbörjat ett nytt Eurobonusår innan du skaffar det. Detta för att statuspoängen med stor sannolikhet kommer på rätt sida i år men nästa år kan de förflyttas någon/några veckor fram eller tillbaka, helt utan att du, Amex eller SAS Eurobonus kan påverka detta! Då vill man inte stå där med ett Eurobonusår där man fått 2 x 20 000 statuspoäng och 0 statuspoäng i nästa.

Därför borde de som är intresserade av att byta upp sig, främst kolla upp var i deras Eurobonusår de befinner sig. @Syversen @OttoFerdinand

Tack! Min nya period börjar 1 september, så skaffar nog MC och Amex Elite då!
 

Berglund

Medlem
Tack! Min nya period börjar 1 september, så skaffar nog MC och Amex Elite då!
Om din period börjar i september så VILL du skaffa SAS Eurobonus Mastercard Premium nu! Detta för att du skall hinna få det innan augusti månad är slut och ha hunnit använda det minst en gång nu i augusti. Man får nämligen statuspoängen i månaden efter, vilket innebär att vill du börja att få 1000 statuspoäng nu i september, då måste du ha skaffat och använt kortet nu i augusti. Poängen för september månad kommer du få i oktober och så vidare, alltid månaden efter. Därför blir det väldigt viktigt att du skaffar Mastercard kortet nu, om de 1000 statuspoängen är viktiga för dig.
 

Xpressen

Medlem
Tack! Min nya period börjar 1 september, så skaffar nog MC och Amex Elite då!

Om din nya period börjar 1 september ska du som @Berglund vänta minst 2 månader med att skaffa Amex Elite för att undvika risken att få dubbla statuspoäng ett år och inga statuspoäng nästa år. Du ska alltså inte skaffa Amex Elite innan 1 November om du vill vara på den säkra sidan.
 
Toppen