Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

palmen

Moderator
Funderar på att skaffa Mastercard Premium.
Har idag Amex Premium.

Inne på SAS hemsida, klickar på kreditkort, alla deras olika kort kommer upp. På mastercard så står det så här:

BERÄKNA DIN FLY-PREMIUM NIVÅ:
58499 intjänade poäng, 41501 poäng kvar till nästa nivå.
Detta får du:

  • 1 Bonusresa i SAS Plus för priset av SAS Go i Skandinavien
  • Obegränsat antal bonusresor i SAS Plus till priset av SAS Go i Europa

    Det jag inte får:
  • Obegränsat antal bonusresor i SAS Plus till priset av SAS Go i Världen
  • Obegränsat antal bonusresor i SAS Business till priset av SAS Go i Världen


    Min fråga blir då, om jag nu skaffar Mastercard Premium, varför får jag tillgång till 2 av 4 olika Fly premium varianter trots att jag precis blivit medlem? Andra frågan, är det intjäning kalenderår så att jag har dessa förmåner över hela 2019 också eller när upphör dom? Jag får 10 000 poäng direkt och sedan 12 000 poäng som är statusgrundande om jag använder kortet regelbundet? Inga värvningar på mastercard?
Summerat så räknar den din totala poänginkomst från alla typer av poängintjäning senaste 12 månaderna och din nivå bestäms utifrån det varje månad. Du får det med andra ord direkt baserat på vad du fått in senaste 12 månaderna.
 

Buffon

Medlem
Så om min månad som står närmast på tur att bli månad 13 innehöll väldigt många poäng så blir det ett hårt slag mot bonusen?
Om jag skulle vilja boka en resa med avresa om 8 månader så får jag använda min bonus/status vid bokningstillfället, det spelar ingen roll att statusen är borta vid avresan?
 

palmen

Moderator
Så om min månad som står närmast på tur att bli månad 13 innehöll väldigt många poäng så blir det ett hårt slag mot bonusen?
Om jag skulle vilja boka en resa med avresa om 8 månader så får jag använda min bonus/status vid bokningstillfället, det spelar ingen roll att statusen är borta vid avresan?
Exakt så, den 13e månadens intjäning försvinner.
Du kan boka så länge du har rabatten och då i teorin boka en resa 11 månader fram i tiden.
 

fcx

Medlem
Så om min månad som står närmast på tur att bli månad 13 innehöll väldigt många poäng så blir det ett hårt slag mot bonusen?
Om jag skulle vilja boka en resa med avresa om 8 månader så får jag använda min bonus/status vid bokningstillfället, det spelar ingen roll att statusen är borta vid avresan?

Det är alltid status vid bokningen som gäller.

När du har nått en viss nivå så behåller du den i 12 månader innan du flyttas ner. Varje gång dina 12 senaste månader innebär att du uppfyller kraven för en viss nivå så "nollställs" räkneverket för status, och börjar om på 12 månader igen.
 

Hafermann

Medlem
Funderar på att skaffa Mastercard Premium.
Har idag Amex Premium.

Inne på SAS hemsida, klickar på kreditkort, alla deras olika kort kommer upp. På mastercard så står det så här:

BERÄKNA DIN FLY-PREMIUM NIVÅ:
58499 intjänade poäng, 41501 poäng kvar till nästa nivå.
Detta får du:

  • 1 Bonusresa i SAS Plus för priset av SAS Go i Skandinavien
  • Obegränsat antal bonusresor i SAS Plus till priset av SAS Go i Europa

    Det jag inte får:
  • Obegränsat antal bonusresor i SAS Plus till priset av SAS Go i Världen
  • Obegränsat antal bonusresor i SAS Business till priset av SAS Go i Världen


    Min fråga blir då, om jag nu skaffar Mastercard Premium, varför får jag tillgång till 2 av 4 olika Fly premium varianter trots att jag precis blivit medlem? Andra frågan, är det intjäning kalenderår så att jag har dessa förmåner över hela 2019 också eller när upphör dom? Jag får 10 000 poäng direkt och sedan 12 000 poäng som är statusgrundande om jag använder kortet regelbundet? Inga värvningar på mastercard?
Din nivå beräknas på din totala EBintjäning de senaste 12 månaderna. Dvs i aug räknas 17/08 - 18/08 och i okt 17/10 - 18/10. Det innebär att nivån kan förändras månad för månad. Det är inte bara de poäng du tjänar via MC Premium som ligger till grund, utan alla EBpoäng.

MC har ingen värvningsmöjlighet.
 
Tycker bokningsflödet är rätt meckigt/buggigt för Fly Premium.

Jag har ~400k poäng och nått Fly Premium Business-nivån +200k som jag vill bränna på en C open-jaw ARN-LAX med hemresa från SFO. Hittar inga biljetter dock i princip oavsett datum. Jag vill dra i sep eller okt men kollade även mars/april 2019 och samma avsaknad av tix.

Hjälper SAS kundtjänst till med att boka en sån resa över telefon, ev mot lämplig betalning? Hur ser man vilka säten som faktiskt finns tillgängliga vilka datum, kanske ExpertFlyer?
 
Tycker bokningsflödet är rätt meckigt/buggigt för Fly Premium.

Jag har ~400k poäng och nått Fly Premium Business-nivån +200k som jag vill bränna på en C open-jaw ARN-LAX med hemresa från SFO. Hittar inga biljetter dock i princip oavsett datum. Jag vill dra i sep eller okt men kollade även mars/april 2019 och samma avsaknad av tix.

Hjälper SAS kundtjänst till med att boka en sån resa över telefon, ev mot lämplig betalning? Hur ser man vilka säten som faktiskt finns tillgängliga vilka datum, kanske ExpertFlyer?
Det är samma biljetter för alla inom EB.
Det finns inte andra eller fler biljetter för fly premium. Så du slåss om populära biljetter med alla inom EB, amex 2-4-1, vanliga EB bokningar utan rabatt, fly premium och alla andra bolag som också kan boka platserna.
 

Buffy

Medlem
Ringde SAS idag och ändrade om en bokning (SFO-CPH) på min fru och ena barnet till Business (som släpptes i går kväll) från plus , var inga problem. Kunde också flytta vår infant från min bokning (revenue) till deras bokning så jag kan buda på uppgradering. Hoppas den går igenom annars får familjen flyga bussiness och jag plus.
 
Toppen