Senaste nytt

Iberia debiterar i Euro trots pris i SEK?

Samosaguas

Medlem
Bokade en resa med Iberia från ARN till MAD på Iberia.com för några dagar sedan. Prissättningen var i SEK och på mitt kvitto står det totala priset i SEK. Se nedan:
DBCA335E-A855-4099-9B9E-94B633F2980F.jpeg

När jag sedan tittar på mitt konto på American Express så ser det istället ut så här:
332A323B-A41B-402E-81B3-0CA342A62BF0.jpeg


Iberia tycks alltså ha tagit betalt i Euro trots att prissättningen på hemsidan är i SEK. Någon som kan förklara detta för mig och om det är korrekt av Iberia att göra så här?

Hade ju känts schysstare av Iberia att visa det slutliga priset i Euro istället för SEK. Nu blev det ju nästan 100kr dyrare eftersom debiteringen skett i Euro.
 
Det där råkade jag ut för en gång, klagade hos Amex och de justerade priset till det som angavs i bokningsbekräftelsen.

Jag har också sett detta några gånger, irriterat mig på det men aldrig orkat klaga.

Det förvånar mig dock att Amex ställer upp och justerar mellanskillnaden. Det känns inte som att felet ligger hos dem. Men det kanske är en billig goodwill-handling för att hålla en bra kund nöjd.
 

AABack2ARN

Medlem
Oavsett om du tänker bråka om pengarna tycker jag du skall anmäla det till American Express. Det är ett otyg (jag tror till och med olagligt) när sajterna marknadsför i en valuta och debiterar i en annan utan att det tydligt framgår. Kortbolagen brukar inte tycka om detta - även om de tjänar på valutaomvandlingen.

I princip borde det vara Iberia som korrigerar men det är nog enklare att få en stenvägg att flytta sig än att få ett vettigt svar av Iberias kundservice verkar det som :(
 

Samosaguas

Medlem
Uppdatering:

Ringde Amex i morse och de menade att det är Iberia som har debiterat mig i Euro och att jag måste prata med Iberia. Sagt och gjort, ringde Iberia och lyckades efter lite mindre strul till slut få prata med en person på kundtjänst som bedyrade att debitering ABSOLUT hade skett i svenska kronor och att Iberia inte hade någon anledning att debitera i annat än svenska kronor för ett köp av en flygbiljett från Sverige. Iberia sa att detta måste vara ett problem med mitt kreditkort och att de inte kunde göra någonting. Ringde Amex igen och hamnade till slut hos reklamationsavdelningen som igen menade att det är Iberia som visst debiterat mig i Euro (låter rimligt..) och att detta egentligen är något som borde redas ut med Iberia men hon trodde att det skulle bli en långdragen process och lovade därför att kreditera mig mellanskillnaden.
 
Undrar om det kan finnas något samband med hur det blev för mig när jag betalade med mitt AMEX på Silja Line sist jag åkte med dem. Då blev jag debiterad i Taxfreen i Euro trots att kassörskan hävdade att det skulle vara i SEK. Jag gjorde flera försök och alltid med AMEX så blev det Euro. Bytte jag till mitt Mastercard istället så blev det dock SEK.
 
Toppen