Senaste nytt

Parkering på Arlanda flygplats

Juraj

Medlem
Ja, det öppnar nog för tolkningskonflikter om man inte är hård, det stämmer. Men samtidigt får jag nog vara lite besviken på att jag fick böter för någonting som totalt tog 20 sekunder och där man var snäll mot en kvinna med barn. Som sagt, gick jag inte in i terminalen och jag såg parkeringsbilen komma och parkeringsvakten springa ut och då sa jag direkt att jag var där. Och det var gott med lediga platser för andra bilar. Det var det jag menade med "common sense" - att man har en ok anledning, att det inte tar längre än en minut och att man inte därmed förhindrar andra från att nyttja samma av- och påstigningsyta.
 

STO-ARN

Medlem
Ja, det öppnar nog för tolkningskonflikter om man inte är hård, det stämmer. Men samtidigt får jag nog vara lite besviken på att jag fick böter för någonting som totalt tog 20 sekunder och där man var snäll mot en kvinna med barn. Som sagt, gick jag inte in i terminalen och jag såg parkeringsbilen komma och parkeringsvakten springa ut och då sa jag direkt att jag var där. Och det var gott med lediga platser för andra bilar. Det var det jag menade med "common sense" - att man har en ok anledning, att det inte tar längre än en minut och att man inte därmed förhindrar andra från att nyttja samma av- och påstigningsyta.
Problem 1 är att "alla har bara varit borta nån minut, trots kanske 10-15 minuter"...Problem 2 allvarligare - Tycks ej finnas någon ödmjukhet hos vissa ARN-P-vakter. Det är böter på direkten - och receptet är att "aldrig som förare lämna bilens närhet"...Dock finns nyligen ett färskt rättsfall i Tingsrätten ang Terminal 5, på ARN: "Förare som ledsagade en rörelsehindrad till Handikappservice som väntade i anslutning till terminaldörren, fick böter efter P-vaktsklockad tid på 30 sekunder. P-vakten angav att 29 sekunder ha varit OK, att vara borta från bilen, men 30 sekunder renderade i P-bot.(Och föraren var tillbaka efter c:a 30 sekunder...) Dock har fallet nyligen avgjorts i Tingrätten till förarens fördel och då det finns ett undantag i Trafikförordningen (som trumfar P-förbudet) som medger rätt att ledsaga rörelsehindrad. Dock framgår ej hur man ska bevisa att man de facto ledsagat någon in till terminalen och i så fall hur länge kan man vara borta...Således fortfarande en osäker P-situation - Det bästa vore ifall beställd Ledsagning/Handikappservie mötte upp vid bilen, hur det nu ska koordineras...Och vi övriga, "Hoppa ur och i bil rekordfort, med föraren helst kvar vid ratten"...
 
1CE9CD92-E49C-4908-9912-EC6EED7C22A9.jpeg
På parkeringen i Split har dom en annan lösning. :D
 

STO-ARN

Medlem
Visa bifogad bild 78471 På parkeringen i Split har dom en annan lösning. :D
Precis "Kiss & Fly" var det som Flygplatshållaren Swedavia hade planer på ARN, med "Kiss & Ride" = snabbt stopp för ur- och ilastning, där föraren är kvar i/vid bilen, några minuter. Blev aldrig infört och krasst tror jag det är ganska mycket pengar att tjäna på P-automaterna med en timtaxa på c:a 95 kr, samt kraftiga böter på 900 kr. (Troligen lär Sigtuna Kommun och Swedavia dela på dessa pengar...)
 

ekf

Medlem
På Landvetter har de infört en hämta/lämna-parkering med de första 15 minuterna gratis. Tyvärr är det för många stolpskott som inte förstår detta och parkerar utmed ringleden och vid bussutfarten (som då blockeras) mm. En gång när jag stod och väntade på bussen såg jag en bil som blev tillsagd av p-vakterna och åkte iväg men kom lika snabbt tillbaka igen och blev således tillsagd igen. Detta upprepades några ggr...
 

STO-ARN

Medlem
På Landvetter har de infört en hämta/lämna-parkering med de första 15 minuterna gratis. Tyvärr är det för många stolpskott som inte förstår detta och parkerar utmed ringleden och vid bussutfarten (som då blockeras) mm. En gång när jag stod och väntade på bussen såg jag en bil som blev tillsagd av p-vakterna och åkte iväg men kom lika snabbt tillbaka igen och blev således tillsagd igen. Detta upprepades några ggr...
Just dessa "15 minuter på Landvetter" - Är dessa platser oftast tillgängliga...?
 

Hachans

Medlem
Precis "Kiss & Fly" var det som Flygplatshållaren Swedavia hade planer på ARN, med "Kiss & Ride" = snabbt stopp för ur- och ilastning, där föraren är kvar i/vid bilen, några minuter. Blev aldrig infört och krasst tror jag det är ganska mycket pengar att tjäna på P-automaterna med en timtaxa på c:a 95 kr, samt kraftiga böter på 900 kr. (Troligen lär Sigtuna Kommun och Swedavia dela på dessa pengar...)

Räkna ut istället hur stor antalet bilar blir istället om alla skulle tillåtas att stanna i fem minuter. Det blir supermånga.

Nej, håll ytan fri och bilarna i rörelse. Ser hellre att man tar efter modellen med cell phone lot där man kan stå och vänta, köpa kaffe och gå på toa medan man väntar på att sällskapet hör av sig och säger de är ute när man hämtar. Och när man lämnar får man vackert parkera om man vill följa med in, finns ingen anledning till att det ska vara gratis för de som ”ska bara”.
 

STO-ARN

Medlem
Räkna ut istället hur stor antalet bilar blir istället om alla skulle tillåtas att stanna i fem minuter. Det blir supermånga.

Nej, håll ytan fri och bilarna i rörelse. Ser hellre att man tar efter modellen med cell phone lot där man kan stå och vänta, köpa kaffe och gå på toa medan man väntar på att sällskapet hör av sig och säger de är ute när man hämtar. Och när man lämnar får man vackert parkera om man vill följa med in, finns ingen anledning till att det ska vara gratis för de som ”ska bara”.
Tja, 5 minuter är nog en ganska normal tid , för en normalfamilj, för att stanna och någon ska hämta närbelägna bagagevagnar. Diverse tunga väskor och handbagage ska lastas ur, samt stuvas. Är det make/maka som kör och lämnar av respektive, med bara handbagage så kan ju en "Kiss & Ride" gå på under 60 sekunder...Trots allt så har ju dagens passagerare med resväskor, handbagage, kanske barnvagn och skidor etc, så vi kan ju inte jämföra med en militär precision, där allt går sekundsnabbt...Men visst - för att komma ifrån stressen, så parkera en bit ifrån & slanta upp P-avgift. Men för snabb ur- & ilastning borde det finnas "Expressplatser a la Kiss & Ride/Fly"...
 
Toppen