Senaste nytt

Parkering på Arlanda flygplats

agehall

Medlem
Jag har precis fått parkeringsbot där man släpper av passagerare vid terminal 5. Jag är helt övertygad att rätten är på parkeringsvaktens och Sigtuna kommuns sida så jag har nog inget att klaga på, men... Jag hjälpte min fru med bagaget fram till dörren. Jag gjorde det så att hon ska slippa kämpa både med barnvagnen där dottern sov och med bagagevagnen. Det tog cirka 20 sekunder. När jag vände mig kom parkeringsvaktens bil, parkerade och ut sprang en ivrig vakt. Jag han ikapp honom direkt och hälsade glatt att jag var här, men tydligen var det för sent eftersom han redan hade börjat skriva boten. Han ville inte ens diskutera om att jag var borta i 20 sekunder, att jag gjorde det på grund av min fru och sovande treåriga dötter. Till sist frågade jag om han inte bara kunde vara snäll, men det kunde han inte. Jag tror att jag aldrig betalade något så dyrt i mitt liv, 900 kr för 20 sekunder är lika med 162 000 kr i timmen :-D. Vad tycker panelen om det hela?

Jag vill härmed varna er för att lämna bilen obevakad där så att ni slipper råka ut för samma sak. Common sense regler verkar inte tillämpas här, utan det är bot på en gång som gäller.
Varför gick du inte till parkeringsautomaten och började lösa en biljett istället för att springa till bilen och avslöja att du gjort fel?
 

Juraj

Medlem
Där kan man inte lösa någon biljett, om jag inte är ute och cyklar, det är uteslutande för att släppa av passagerare.
 

Agö

Medlem
Ah, ja, där uppe får man inte lämna bilen alls. Jag tänkte på den där utomhusparkeringen nedanför där man kan hämta upp folk. My bad.

Då är det tyvärr helt korrekt att det blev böter direkt.
Japp. Jag misstänker att vakterna hör detta många, många gånger per dag. ”Jag skulle bara...”. Jag tycker att det är rätt, systemet skulle inte fungera annars.
 

Juraj

Medlem
Der är nog så... Men det svider iallafall, jag har varken missbrukat eller äventyrat systemet. Jag får helt enkelt ta det som en dyr läxa.
 

STO-ARN

Medlem
Tyvärr är Arlanda ej Parkeringsvänligt vid terminalerna. I princip lika riskabelt att få böter på samtliga terminaler.
Dock tycks Terminal 5 vara mer hårdbevakad, troligen pga mest trafik/rörelse.
Och just avgående på T-5 utmärker sig med "Stoppförbudsskyltar vilket innebär endast snabb ur- och ev ilasting av bagage och passagerare".
Fram tills "nyligen" har gällt att så länge bilföraren varit kvar vid bilen ( och således ej gått med fram till terminalingångarna) så har man kunnat stanna, med bilen dryga 5 minuter. Men under denna tid ska aktivitet pågå, som ur- och ev ilastning. Har ej varit tillåtet att t.ex. inväntat någon ankommande (på avgångsslingan) som ej befinner sig vid bilens precisa närhet - då har hittills böter utskrivits, pga otillåten väntan.
Under senare tid har det antytts via flera insändare etc att en parkering på avgångsslingan vid t.ex. T-5 ej får vara mer än 30 sekunder - då skrivs böter ut. (Har dock ej sett detta i officiell klartext än, annat än via sociala medier.) Innebär lite hårddraget att i praktiken ska passagerar nästan kasta sig ur bilen med bagage, för att undvika böter. Vilket ju inte funkar, för oftast behöver ju bilföraren hjälpa till att lasta ur bagaget.
Det har redan för ett tiotals år sedan föreslagit från Flygplatsmyndigheten att så kallade "Kiss & ride-platser" skulle finnas terminalnära, där man snabbt kunde lämna av alt hämta upp passagerare, utan att behöva riskera böter, för en snabbt stopp. Detta har dock aldrig införts.
Alternativet idag vid terminalerna, för att undvika böter, är att betala 95 kr, för en maxtimme (där minst en halvtimme ska betalas. Dock tar det ju en stund att leta/uppsöka P-automat, så även risken där finns ju att någon flink P-vakt skriver ut böter under P-inbetalningsproceduren...
Och vid just avgångsslingan T-5, finns hittills inga P-automater, bara stoppförbudsskyltar.
 

Berglund

Medlem
Jag vill härmed varna er för att lämna bilen obevakad där så att ni slipper råka ut för samma sak. Common sense regler verkar inte tillämpas här, utan det är bot på en gång som gäller.
Jag är lite nyfiken på vilka "common sense regler" du tycker bör gälla istället? Där sitter väldigt tydliga skyltar, där finns begränsat med platser, Arlanda T5 är en stor terminal med mycket folk i rörelse. Platserna används konstant och behovet är tämligen stort.

Är det okej att följa sin sjuka mamma in i terminalen, hon kanske har svårt att läsa skyltarna och hitta till rätt incheckningsdisk, så man kanske bara följde med in och hjälpte henne med det? Hon kanske också reser med åtta bagage men orkar tyvärr inte lyfta ett enda själv och har lite svårt att stå i kö, så föraren kanske följde med och stod i incheckningskön och lyfte upp väskorna på bagagebandet åt henne också? Vid det laget har bilen kanske stått där en timme...

Helt oavsett, det är onekligen smidigt att det finns möjlighet att stanna såpass nära terminalen. Att kunna stanna, släppa av och lasta av tillhörande väskor och kramas, känns väldigt okej, rimligt och normalt. Alla typer av att lämna bilen, det är då vi kommer in på den berömda "slippery slope", för någon ska bara det ena och någon annan ska bara det andra. Jag tycker att "common sense" är att föraren måste befinna sig i bilens direkta närhet, i alla andra fall får bilen anses "parkerad".
 
Toppen