Senaste nytt

Amex poäng till Eurobonus, nivå?

agehall

Medlem
Hej!
En nära vän till mig insåg igår att han hade extremt mycket Amex poäng. Han ringde därefter Amex och bad de överföra poängen till Eurobonus. Allt som allt så blev det ca 180 000 Eurobonus poäng så min fråga är nu om han automatisk får Diamant nivå på Eurobonus?
Varför??? Att ha poängen hos AmEx är mycket smartare än att ha dem hos SAS, iallafall tills dess att de ska användas.
 

agehall

Medlem
Normalt sett ja, men om man vill växla till Eurobonus bör man skynda sig nu då växelkursen försämras i september (från 11:1 till 12:1).
Jo, men det kan finnas mycket bättre program att växla till beroende på vad man vill göra och just därför anser jag att det är ganska dumt att växla bara för att. Det är lite sämsta av båda världar.

Om det är enbart EB-poäng man är ute efter ska man ha ett AmEx där man får EB-poäng direkt, utan att gå via MR.
 
Jo, men det kan finnas mycket bättre program att växla till beroende på vad man vill göra och just därför anser jag att det är ganska dumt att växla bara för att. Det är lite sämsta av båda världar.

Om det är enbart EB-poäng man är ute efter ska man ha ett AmEx där man får EB-poäng direkt, utan att gå via MR.

Absolut, är man osäker vart man vill ha poängen är det bäst att ha kvar dem hos Amex. Speciellt som poäng inte går ut så länge de ligger kvar där.

Dock kan även den som jagar EB ha en del MR-poäng, för intjäningen i utländsk valuta är bäst hos de nya kreditkorts-Platinum (och kanske Guld också, jag kommer inte ihåg hur intjäningen ser ut där). Idag blir det ~27 poäng/100 kr, i september 25.
 

EWR01

Ny medlem
Lånar tråden och frågar om ingen ev.hört om 25 % extra eller vad det brukar vara, kampanj från Amex till SAS? Tycker dom borde kunna bjuda på en sådan innan poängen minskar i värde.
 
12-to-1 from Amex to SAS (pukes a bit in mouth) wow this sucks. Someone mentioned there have been promotions with a better ratio each year. What time of year has this happened?
 

Smofi

Ny medlem
Hej tänkte försöka förstå jag har försökt söka men kan inte riktigt hänga med :) tjejen har platinum amex där vi har handlat genom åren vi har tydligen nu 7miljoner poäng, som jag förstår det kallas dessa för MR, vi gillar att resa jag skaffade nyligen ett amex elite men inser att jag kanske var lite snabb där kanske skulle jag gjort invite mm har dock inte fått kortet än.

Till sak, hur ska vi göra för att bäst få valuta för poängen ? Amex säger en sak men är i te helt säker på att det är det bästa vi har båda vanliga EuroBonus kort oxå

Tack
 

Hafermann

Medlem
Hej tänkte försöka förstå jag har försökt söka men kan inte riktigt hänga med :) tjejen har platinum amex där vi har handlat genom åren vi har tydligen nu 7miljoner poäng, som jag förstår det kallas dessa för MR, vi gillar att resa jag skaffade nyligen ett amex elite men inser att jag kanske var lite snabb där kanske skulle jag gjort invite mm har dock inte fått kortet än.

Till sak, hur ska vi göra för att bäst få valuta för poängen ? Amex säger en sak men är i te helt säker på att det är det bästa vi har båda vanliga EuroBonus kort oxå

Tack
Det bästa är att börja med att Kolla på Platinumsidan vad ni kan växla in poängen till och jämföra värde för er. När ni sen ska boka något ni fastnar för växlar ni över poängen till ert valda flyg eller hotellprogram (tex).
Det beror helt och hållet på vad ni sätter störst värde på i ert resande.
 
Toppen