Senaste nytt

Söker: Stockholm/Köpenhamn - Sydney, business class, dec 2018

Stort tack alla för hjälpen så långt!

Jag skulle kallt räkna med att göra detta med två olika R/T - en för utresa+hemresa för semester samt en för retur efter semester i Sverige och hemresa.

Ok, så t.ex. boka en T/R nu STO-SYD-STO (Dec '18 - Aug '19) och sedan en separat T/R STO-SYD-STO (Aug '19 - Jan '20)? Jag tycker det låter vettigt, men eftersom tanken på hemfärden är att förmodligen spendera minst en månad i sydostasien blir det nog svårt. Då tror jag Palmens förslag med att försöka få in t.ex. poäng STO-SYD och sen SYD-SIN eller liknande kan vara en bra idé, för slutgiltig hemfärd Hong Kong - Stockholm efter semestrandet.

Om du ska boka nu eller senare är sårt att säga, priser kan gå upp och ner. Väntar du till senare kommer du definitivt att kunna välja hemresa i augusti. Risken är ju dock att priserna du hittar nu inte finns kvar, det kan vara rejält dyrt att åka till Sydney över jul/nyår.

Huruvida det är möjligt att boka om en resa beror på vilken biljett du köper, även om den är helt ombokningsbar kan det vara en kostnad förknippat med detta på kanske 300€ eller liknande.

Hur ni vill flyga hem finns det många aspekter på, men ni skulle tex kunna boka en one way award från Australien till Sydostasien och sedan boka hemresa på en betald biljett. Till och från finns det riktigt bra priser på att starta en resa från Hong Kong och liknande. Fördelen med poängresor är att ni kan boka dessa långt i förväg och de är helt avbokningsbara så du får tillbaka alla skatter och poäng (förutsatt att poängen inte gått ut).

@ACervin brukar ha bra koll på marknaden från Australien och hur man ska tänka med biljetter, han kanske har lite input.
I övrigt skulle jag rekommendera att du läser Dr. Miles deals forum där det finns massa info om kampanjer på flygbiljetter och flera av dessa rör resor till/från Australien. Det kan vara så att de inte är aktiva just nu men kan ge en överblick om vad som funnits tillgängligt tidigare åtminstone.

Tack för bra tips! Gällande ombokningen på biljetten är anledningen till att jag frågar att jag har lite svårt att tolka vad reglerna egentligen säger... Detta är fare rules vid bokning.

Note:

A new fare may apply if you decide to change any details of your original booking.

For any changes/refunds made within 96 hours of departure, an additional 10% will apply to applicable change/refund fee.

View ATPCO fare rules
Fare Basis: DRTSE
PENALTIES
CHANGES

ANY TIME
CHANGES PERMITTED FOR REISSUE/REVALIDATION.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
CHANGE FEES MUST BE CODED AS XP IN THE TAX
FIELD.
-----------------------------------------------
OFFICIAL DOCUMENTATION REQUIRED IN THE CASE OF
DEATH OF PASSENGER/FAMILY MEMBER
--------------------------------------------------
ONE DATE CHANGE PERMITTED FOC WHEN RETURN DATE
OUT OF RANGE .RETURN DATE MUST BE SPECIFIED AT
TIME OF ORIGINAL BOOKING. IF ORIGINAL RBD IS NOT
AVAILABLE THEN ANY FARE DIFFERENCE SHALL APPLY.

CANCELLATIONS

BEFORE DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED FOR CANCEL/REFUND.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
OFFICIAL DOCUMENTATION REQUIRED IN THE CASE OF
DEATH OF PASSENGER/FAMILY MEMBER

AFTER DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED FOR CANCEL/REFUND.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
DEDUCT APPLICABLE ONE-WAY FARE FOR THE JOURNEY
TRAVELLED PLUS THE ABOVE CHARGE AND REFUND
BALANCE.
----------------------------------------
OFFICIAL DOCUMENTATION REQUIRED IN THE CASE OF
DEATH OF PASSENGER/FAMILY MEMBER

CHANGES

CHARGE EUR 100.00 FOR NO-SHOW.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
NO SHOW CHARGE IS NOT APPLICABLE FOR INFANT
WITHOUT A SEAT.
--------------------------------------------------
OFFICIAL DOCUMENTATION REQUIRED IN THE CASE OF
DEATH OF PASSENGER/FAMILY MEMBER
--------------------------------------------
ONE DATE CHANGE PERMITTED FOC WHEN RETURN DATE
OUT OF RANGE .RETURN DATE MUST BE SPECIFIED AT
TIME OF ORIGINAL BOOKING. IF ORIGINAL RBD IS NOT
AVAILABLE THEN ANY FARE DIFFERENCE SHALL APPLY.
----------------------------------------------
IF A NO SHOW TICKET IS PROCESSED FOR ANY
CHANGES/REFUND THEN THE PENALTIES OF
CHANGE /REFUND WITHIN 96 HOURS BEFORE
DEPARTURE OF A FLIGHT WILL BE APPLICABLE
IN ADDITION TO THE NO SHOW CHARGE.

CANCELLATIONS

CHARGE EUR 100.00 FOR NO-SHOW.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
NO SHOW CHARGE IS NOT APPLICABLE FOR INFANT
WITHOUT A SEAT.
--------------------------------------------------
OFFICIAL DOCUMENTATION REQUIRED IN THE CASE OF
DEATH OF PASSENGER/FAMILY MEMBER
----------------------------------------------
IF A NO SHOW TICKET IS PROCESSED FOR ANY
CHANGES/REFUND THEN THE PENALTIES OF
CHANGE /REFUND WITHIN 96 HOURS BEFORE
DEPARTURE OF A FLIGHT WILL BE APPLICABLE
IN ADDITION TO THE NO SHOW CHARGE.

TRAVEL RESTRICTIONS
NO TRAVEL DATE RESTRICTIONS APPLY.

ELIGIBILITY
NO ELIGIBILITY REQUIREMENTS APPLY.

DAY/TIME
NO DAY/TIME TRAVEL RESTRICTIONS APPLY.

SEASONALITY
NO SEASONAL TRAVEL RESTRICTIONS APPLY.

MINIMUM STAY
NO MINIMUM STAY REQUIREMENTS APPLY.

MAXIMUM STAY
TRAVEL FROM LAST STOPOVER MUST COMMENCE NO LATER THAN
12 MONTHS AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN.

I tillägg står följande:

Business Flex
Change date eligibility/ Fee per guest EUR 0
Refund eligibility/ Fee per guest EUR 0
Changes after no show for departure EUR 100
Refunds after no show for departure EUR 100

Vad jag kan se borde det vara ok? Den enda delen som gör mig lite orolig är
ONE DATE CHANGE PERMITTED FOC WHEN RETURN DATE
OUT OF RANGE .RETURN DATE MUST BE SPECIFIED AT
TIME OF ORIGINAL BOOKING. IF ORIGINAL RBD IS NOT
AVAILABLE THEN ANY FARE DIFFERENCE SHALL APPLY.
Skulle någon kunna förklara vad det innebär?

Slutligen... När jag läste igenom de långa fare rules stod där bl.a. "TRAVEL FROM LAST STOPOVER MUST COMMENCE NO LATER THAN 12 MONTHS AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN.". Hur funkar det här med stopover egentligen, som jag tolkar det skulle jag t.ex. på samma T/R-biljett kunna stanna 1 månad på en mellanlandning så länge hemresan sker inom 12 månader från resan från STO? Så t.ex. skulle jag kunna ha en T/R STO-SYD aug '19 SYD-SIN jan '20 SIN-STO feb '20? Eller drar jag iväg lite nu? :)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ok, så t.ex. boka en T/R nu STO-SYD-STO (Dec '18 - Aug '19) och sedan en separat T/R STO-SYD-STO (Aug '19 - Jan '20)? Jag tycker det låter vettigt, men eftersom tanken på hemfärden är att förmodligen spendera minst en månad i sydostasien blir det nog svårt. Då tror jag Palmens förslag med att försöka få in t.ex. poäng STO-SYD och sen SYD-SIN eller liknande kan vara en bra idé, för slutgiltig hemfärd Hong Kong - Stockholm efter semestrandet.

Jag skulle inte blanda in enkelresor i det hela eftersom det komplicerar din rutt rätt rejält. Om du vet att du ska flyga ARN-SYD-ARN så har du gjort saker och ting väldigt mycket enklare för dig än om du ska ha enkelbiljetter åt ena eller andra hållet. En enkelbiljett blir snabbt väldigt mycket dyrare än en R/T.

Skulle någon kunna förklara vad det innebär?
Som jag tolkar det så får du göra en ändring som gör att du flyttar fram hemresean ifall det datum du vill ha inte är bokningsbart när du bokar resan.

När jag läste igenom de långa fare rules stod där bl.a. "TRAVEL FROM LAST STOPOVER MUST COMMENCE NO LATER THAN 12 MONTHS AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN.". Hur funkar det här med stopover egentligen, som jag tolkar det skulle jag t.ex. på samma T/R-biljett kunna stanna 1 månad på en mellanlandning så länge hemresan sker inom 12 månader från resan från STO? Så t.ex. skulle jag kunna ha en T/R STO-SYD aug '19 SYD-SIN jan '20 SIN-STO feb '20? Eller drar jag iväg lite nu? :)
Nja, det regeln säger är att din hemresa efter din sista stopover/destination måste vara inom 12 månader från det att du påbörjar din resa. Den säger inget om ifall du faktiskt får ha stopovers eller inte.
 

Canadien

Medlem
För resa två kan du t ex boka Stockholm-Sydney / open jaw / Singapore-Stockholm

Så kan du lösa din rundtur i Sydostasien på separata biljetter. Singapore airlines har dock t o r-biljetter som tillåter stopover i Singapore, vet dock inte om stoppet kan vara så långt som en månad. Man måste ringa in för att boka dessa men isåfall skulle du kunna boka
ARN-SIN-SYD, SYD-SIN/stopover/-ARN. Bör gå att hitta för under 30k SEK i business.
 

palmen

Moderator
Som jag tolkar det så får du göra en ändring som gör att du flyttar fram hemresean ifall det datum du vill ha inte är bokningsbart när du bokar resan.
Detta är väl precis vad han vill göra i dagsläget, boka utresa nu i december och hemresa typ i juni, när det sedan blir möjligt att boka biljetter för resa i augusti så ändrar man till en hemresa då istället.

Jag är dock på tok för dåligt insatt i allt detta och vet inte hur man ska gå till väga för att fixa sådant och om det är möjligt. Generellt kan man ju säga att du inte vill blanda in en resebyrå i en sådan bokning utan att göra den direkt med flygbolaget.
 
Jag pratade precis med Etihad över telefon och det lät inte som att det skulle vara några problem alls att göra ombokningen. Jag lade tydligt upp exemplet "bokar nu, flyger i december, vill boka om i april till augusti" och det var ett tydligt ja från deras håll. Så Jag tror nog det ska vara ok! Oavsett kan jag avboka hela bokningen gratis, så så snart hembiljett i augusti finns tillgängligt kommer jag boka om hemresa. Om det av någon anledning strular kan jag avboka hela kalaset.
 
Jag skulle inte blanda in enkelresor i det hela eftersom det komplicerar din rutt rätt rejält. Om du vet att du ska flyga ARN-SYD-ARN så har du gjort saker och ting väldigt mycket enklare för dig än om du ska ha enkelbiljetter åt ena eller andra hållet. En enkelbiljett blir snabbt väldigt mycket dyrare än en R/T.


Som jag tolkar det så får du göra en ändring som gör att du flyttar fram hemresean ifall det datum du vill ha inte är bokningsbart när du bokar resan.


Nja, det regeln säger är att din hemresa efter din sista stopover/destination måste vara inom 12 månader från det att du påbörjar din resa. Den säger inget om ifall du faktiskt får ha stopovers eller inte.

Gällande hemresan förstår jag att det är enklare och billigare att flyga ARN-SYD-ARN, men i detta fall kommer jag ju spendera minst 1 månad i sydostasien och det blir troligtvis svårt att kombinera med en sådan biljett. Om jag inte i så fall flyger SYD-[sydostasien]-SYD; SYD-ARN eller något, kanske det kan bli billigare men känns lite osmidigt.

Gällande stop over: Det förstår jag, men i kombination med t.ex.
STOPOVERS
2 FREE STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT - 1 IN
EACH DIRECTION.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
STOPOVER PERMITTED AT GUESTS OWN EXPENSE.
STPC NOT PERMITTED.
borde det väl vara ok? Stod också en del om att det kunde vara del av open jaw hur man ville etc. Generellt, hur går man bäst tillväga för att boka sådana lite mer komplicerade flygningar?

För resa två kan du t ex boka Stockholm-Sydney / open jaw / Singapore-Stockholm

Så kan du lösa din rundtur i Sydostasien på separata biljetter. Singapore airlines har dock t o r-biljetter som tillåter stopover i Singapore, vet dock inte om stoppet kan vara så långt som en månad. Man måste ringa in för att boka dessa men isåfall skulle du kunna boka
ARN-SIN-SYD, SYD-SIN/stopover/-ARN. Bör gå att hitta för under 30k SEK i business.

Mycket bra tips, tack! Dessutom star alliance så där kanske man kan få till något bra med poäng.

Flighten är i alla fall bokad nu! Landade på 49k för två personer. Känns ok eftersom det var runt det jag tittade på för ENKEL tidigare.Återstår att boka om hemresedatum när det är möjligt, samt att fundera på bästa poängintjäning. Etihad och SAS har ju ett samarbete så det går att få EB-poäng på en del av resan, men Abu Dhabi - Sydney får jag lägga på något annat program. Virgin känns ju som ett vettigt val givet att jag ska spendera ett år i Australien, men uppskattar tips från de som vet bättre!
 
Liten uppdatering för den intresserade: pratade vidare med Etihad och även om ombokningen är gratis måste man betala ev. prisskillnad. Det visade sig att denna kan vara ganska signifikant. T.ex. jag har nu bokat en temporär hemfärd den 25e juni. Skulle jag ändra den till någon av 20-24e juni skulle det kosta ytterligare 6000kr per person (trots att priset var detsamma oavsett vilket av dessa datum jag valde när jag gjorde originalbokningen bara ett par timmar tidigare). Man kan ju anta att ungefär samma prisskillnad kommer gälla när augustiplatserna släpps. 12000kr extra är fortfarande ett "ok" pris eftersom det blir billigare än att hålla på med enkel fram och tillbaka.

Min plan blir därmed att behålla denna biljett tills vidare. Sen i september när biljetter släpps för augusti kollar jag på vad det skulle kosta att boka om och jämför det mot att avboka biljetten helt (vilket är gratis) och i stället boka en helt ny T/R då med korrekta datum. Fingers crossed!
 
Last edited:

Uncrate

Medlem
Kan även vara värt att kolla flyg till andra städer i Australien och sen boka inrikesflyg separat. Ibland finns t.ex. bättre deals / availability till Melbourne, Brisbane, Adelaide eller Perth. Samma gäller flyg till Christchurch eller Aukland (NZ) som trots att det är längre kan vara billigare än direktflyg till SYD, speciellt under högsäsong. Även lättare att hitta *A flyg till NZ än OZ (har jag fått för mig) om du vill nyttja Eurobonuspoängen.

Tänk också på att resor SYD-ARN i regel är mycket dyrare (i business, eco kan vara likvärdigt) än omvända sträckan. Förslaget ovan om två separata t/o/r från ARN är därför inte dumt alls. Då kommer man även runt problemet med resor längre bort än ett år / max stay etc.

Etihad longhaul i business är dock mkt trevligt och loungerna likaså!
 

Voyageur

Medlem
Ett varningens finger för Virgin Australia som har rätt bisarra award regler, tex att inte tillåta dig boka longhaul awards som något lägre än guld medlem. American airlines kan vara ett bättre alternativ för Etihad poängen
 
Toppen