Hela det resonemanget är fel i hänseende till EU 261/2004, som baserar sig på att ett flygbolag måste vidta alla rimliga åtgärder för att undvika och förkorta en försening. Extraordinära omständigheter är friande samt sådant som bedöms som utanför flygbolagets kontroll, exempelvis kraftigt väder och begränsningar från Air Traffic Control.
Jag har inte möjlighet de närmaste dagarna att läsa inläggen igen, men läs 50-100 inlägg bakåt i den här tråden så borde du hitta det:
http://www.businessclass.se/forum/t...ler-om-passagerares-rättigheter.6200/page-381
Hej!
Tack för svar.
Som jag skrev i min ursprungsfråga var det inte nödvändigtvis EU 261/2004 som jag var intresserad av i detta sammanhang. Däremot generella rättigheter och skyldigheter gentemot kunder från flygbolag eller researrangör. Är som sagt inte själv drabbat av detta men ville dels gärna hjälpa andra på plats med information och var dels nyfiken på vad som egentligen gäller och om eventuella reseförsäkringar kan ersätta utlägg och merkostnader.
Jag kollar tråden mer i detalj och ser om jag hittar något som går att jämföra med.
/RB