Senaste nytt

Incheckning på Rhodos sönder

RB7

Medlem
Hela det resonemanget är fel i hänseende till EU 261/2004, som baserar sig på att ett flygbolag måste vidta alla rimliga åtgärder för att undvika och förkorta en försening. Extraordinära omständigheter är friande samt sådant som bedöms som utanför flygbolagets kontroll, exempelvis kraftigt väder och begränsningar från Air Traffic Control.

Jag har inte möjlighet de närmaste dagarna att läsa inläggen igen, men läs 50-100 inlägg bakåt i den här tråden så borde du hitta det:
http://www.businessclass.se/forum/t...ler-om-passagerares-rättigheter.6200/page-381

Hej!

Tack för svar.
Som jag skrev i min ursprungsfråga var det inte nödvändigtvis EU 261/2004 som jag var intresserad av i detta sammanhang. Däremot generella rättigheter och skyldigheter gentemot kunder från flygbolag eller researrangör. Är som sagt inte själv drabbat av detta men ville dels gärna hjälpa andra på plats med information och var dels nyfiken på vad som egentligen gäller och om eventuella reseförsäkringar kan ersätta utlägg och merkostnader.

Jag kollar tråden mer i detalj och ser om jag hittar något som går att jämföra med.

/RB
 

Xpressen

Medlem
Hej!

Tack för svar.
Som jag skrev i min ursprungsfråga var det inte nödvändigtvis EU 261/2004 som jag var intresserad av i detta sammanhang. Däremot generella rättigheter och skyldigheter gentemot kunder från flygbolag eller researrangör.

/RB

Rätta mig om jag har fel, men det är väl just "generella rättigheter och skyldigheter gentemot kunder från flygbolag eller researrangör" EU 261/204 handlar om?
 

RB7

Medlem
Rätta mig om jag har fel, men det är väl just "generella rättigheter och skyldigheter gentemot kunder från flygbolag eller researrangör" EU 261/204 handlar om?

Japp. Men om det nu anses vara ’extraordinära omständigheter’ faller ju delar av EU-reglementet. Frågan är vilka rättigheter man då har? Någon refererade tidigare till ’duty of care’ vilket verkar vara ett svårdefinierad begrepp.
Men jag kikar vidare i andra tråden.
 

agehall

Medlem
Japp. Men om det nu anses vara ’extraordinära omständigheter’ faller ju delar av EU-reglementet. Frågan är vilka rättigheter man då har? Någon refererade tidigare till ’duty of care’ vilket verkar vara ett svårdefinierad begrepp.
Men jag kikar vidare i andra tråden.
Har du ens försökt läsa på om regelverket!? Det är visserligen ädelt att vilja hjälpa andra, men det är ju ganska bra om du har koll på vad du pratar om innan du gör det. Börja med att läsa lagen och den andra tråden. Därefter är Condition of Carriage för alla bolag vars passagerare du tänker prata med viktigt att studera.
 

RB7

Medlem
Tack. Gör så.

Mina enda erfarenheter med regelverket har varit vid ordinarie förseningar och inte vid extraordinära händelser. Därav ursprungsfrågan. Nu är ju frågan iofs över för denna gång (men då vet jag vid nästa).
 
Toppen