Senaste nytt

Tips för resa till Maldiverna/Seychellerna

Sitter och kollar på en eventuell resa till Maldierna eller Seyshellerna i vinter. Då jag aldrig har varit på något av ställerna skulle jag uppskatta lite tips från er som har det.

De största funderingar jag har är följande:

1. Maldiverna
- Tips på vilken ö/atoll man bör bo på. Tar gärna emot tips och åsikter från era erfarenheter likväl som länkar till andra sidor som behandlar ämnet. Jag skulle helst vilja bo där det finns tillgång till utflykter (dykning/snorkel/till närliggande atoller) samt att man kan nå destinationen med båt och slippa propellerplan. (flygrädd familjemedlem)
- Erfarenhet av att besöka destinationen udner Mars månad?

2. Seyshellerna
- Erfarenheter av att besöka öarna under mars månad? Jag tänker mest på klimat och eventuell monsun.
- Tips på boende/locations?

Tack på förhand!

map-maldives-vs-seychelles.jpg

Bild lånad (stulen!) från traveltriangle.com
 
Last edited:
Sitter och kollar på en eventuell resa till Maldierna eller Seyshellerna i vinter. Då jag aldrig har varit på något av ställerna skulle jag uppskatta lite tips från er som har det.

De största funderingar jag har är följande:

1. Maldiverna
- Tips på vilken ö/atoll man bör bo på. Tar gärna emot tips och åsikter från era erfarenheter likväl som länkar till andra sidor som behandlar ämnet. Jag skulle helst vilja bo där det finns tillgång till utflykter (dykning/snorkel/till närliggande atoller) samt att man kan nå destinationen med båt och slippa propellerplan. (flygrädd familjemedlem)
- Erfarenhet av att besöka destinationen udner Mars månad?

2. Seyshellerna
- Erfarenheter av att besöka öarna under mars månad? Jag tänker mest på klimat och eventuell monsun.
- Tips på boende/locations?

Tack på förhand!

Visa bifogad bild 78196
Bild lånad (stulen!) från traveltriangle.com
De flesta hotell på Maldiverna har sin egen/egna öar. De hotell som man kan nå med sjöflygplan kan man normalt sett också nå med ett inrikesflyg och därefter båttransfer om det inte finns båttransfer direkt från Male. Om bara båttransfer är aktuellt så blir sökområdet betydligt mindre.

Maldiverna är generellt betydligt dyrare än Seychellerna (men det finns säkerligen undantag åt båda håll) Hur ser din budget ut?
 
De flesta hotell på Maldiverna har sin egen/egna öar. De hotell som man kan nå med sjöflygplan kan man normalt sett också nå med ett inrikesflyg och därefter båttransfer om det inte finns båttransfer direkt från Male. Om bara båttransfer är aktuellt så blir sökområdet betydligt mindre.

Maldiverna är generellt betydligt dyrare än Seychellerna (men det finns säkerligen undantag åt båda håll) Hur ser din budget ut?
Tack för infon. Vi skulle kunna tänka oss att bo på nån av de större orterna för att spara in på boendekostnad. Har inte satt någon budget ännu, men som vanligt bokar jag gärna lite sämre boende för att ha mer kvar i kassan till utflykter och aktiviteter. Vi är 4 vuxna.

Kanske är det så att Maldiverna är en destination som man bör lägga pengarna på en resort och vara nöjd med att inte röra på sig? Medans Seyshellerna har mer att upptäcka/uppleva?
 
Kanske är det så att Maldiverna är en destination som man bör lägga pengarna på en resort och vara nöjd med att inte röra på sig? Medans Seyshellerna har mer att upptäcka/uppleva?
Ja, det skulle jag säga. Går att bo och leva betydligt billigare på Seychellerna.

Vi hyrde ett hus på Seychellerna. Lite enklare boende men helt ok och med egen liten strand. Städerska ingick som var där varannan dag ungefär. Kompletterat med hyrbil så att vi kunde ta oss runt på diverse aktiviteter (inkl dykning). Det blev rejält mycket billigare än alla Resorts som ligger uppe i nordvästra hörnet av ön, och betydligt trevligare eftersom jag har svårt för all-inclusive-ställen med mycket folk, svenskt kaffe på hotellet, gemensamma grisfester osv.

De som äger det här huset har inte förstått att de kan ta mer betalt för smultronstället. Tre sovrum, stort sällskapsrum och egen strand för 96 USD per natt. (Tillkommer dricks till städerskan, som också tacksamt tar hand om alla matvaror som blir över när man åker)
https://www.iha.com/house-for-rent-baie-lazar_68950&r=ito
 
Ja, det skulle jag säga. Går att bo och leva betydligt billigare på Seychellerna.

Vi hyrde ett hus på Seychellerna. Lite enklare boende men helt ok och med egen liten strand. Städerska ingick som var där varannan dag ungefär. Kompletterat med hyrbil så att vi kunde ta oss runt på diverse aktiviteter (inkl dykning). Det blev rejält mycket billigare än alla Resorts som ligger uppe i nordvästra hörnet av ön, och betydligt trevligare eftersom jag har svårt för all-inclusive-ställen med mycket folk, svenskt kaffe på hotellet, gemensamma grisfester osv.

De som äger det här huset har inte förstått att de kan ta mer betalt för smultronstället. Tre sovrum, stort sällskapsrum och egen strand för 96 USD per natt. (Tillkommer dricks till städerskan, som också tacksamt tar hand om alla matvaror som blir över när man åker)
https://www.iha.com/house-for-rent-baie-lazar_68950&r=ito
Tack! Bodde ni på samma ställe hela tiden eller förflyttade ni er något mellan de 3 huvudöarna?

Angående boendet så står det som du säger från 96usd men längre ner så startar det på 185usd?
 
Last edited:
Tack! Bodde ni på samma ställe hela tiden eller förflyttade ni er något mellan de 3 huvudöarna?

Angående boendet så står det som du säger från 96usd men längre ner så startar det på 185usd?
Vi var i och för sig runt på alla de tre stora öarna, men huvudön var den som vi tyckte bäst om. Där fanns det mest att göra och gott om ständer där vi var helt ensamma. Och en hel del lokala matställen/restauranger runtomkring på ön.

Vi hade bara bokat första natten på hotell när vi kom dit, så vi hittade detta stället genom att vi pratade runt med lokalbefolkningen, så vi fick kontakt direkt med ägaren. Har dessvärre inte kvar numret, men säkert fick vi bättre pris när vi dealade direkt med ägaren. Jag tror inte ens att vi betalade så mycket som 96 USD per natt då för några år sedan...
 

Johans00

Medlem
När det kommer till Maldiverna så är det nog bra om du specificerar budget, det finns allt från billiga vandrarhem till lyxresorts för 15000/natt.

Jag har erfarenhet av att bo på Kurumba och Four Seasons Landaa Giraavaru. Vill du ha extrem lyx och extra allt kan jag rekommendera sistnämnda, dock kände jag att det inte var värt priset - rummen och maten var svindyr samt så får jag dålig smak i munnen av lyxresorts som tar betalt för flaskvatten... Annars var allt helt fantastiskt.
Kurumba kändes mycket mer prisvärt och är ett ställe jag skulle rekommendera, fina stränder, god mat och bra utflykter utan att man kände sig rånad. Minus för att det inte fanns bungalows över vatten och för att restaurangerna var hiskeligt dyra. Höga priser på mat & dryck är dock ett genomgående tema på Maldiverna och inget man kan gömma sig ifrån. Till Kurumba behöver ni heller inte flyga till från Male, utan man åker båt från flygplatsen till hotellet som om jag inte minns fel kostade ca 35 USD, låter kanske som mycket för en båtresa men är bra mycket billigare än att flyga regionalt.

Mars är en bra månad att besöka Maldiverna, dock en av de största turistmånaderna - mycket folk och högre priser än under andra månader. Skulle om jag var du åka i mitten-slutet av April då det är billigare och Monsunsäsongen inte börjat.

Ett annat tips jag kan bidra med är att ni köper så mycket vatten ni kan på flygplatsen ni mellanlandar i (oftast Doha eller Dubai) då en flaska vatten i Maldiverna lätt kan kosta över 40kr.
 

Lipstick

Medlem
Både Maldiverna och Seychellerna är romantiska sol/bad/dyk destinationer. Har besökt dessa ställen bara en gång så många BC:are har mer erfarenhet av dessa resmål än jag men båda ingår i kategorin mina dyraste resmål. Väljer ni Maldiverna, se till att ni bokar helpension/all inklusive redan hemma. Som andra påpekat är det mesta dyrt och ute på atollerna finns inga snabbköp.


Flygresan från Malé till atollen med ett sjöflygplan är absolut den vackraste flygresan jag gjort i hela mitt liv! Atollerna ser ut som små smaragder utslängda i havet. Jag rekommenderar det varmaste att du gör denna resa någon gång och skippar resmålet om någon i sällskapet vill åka båt i stället. Dessutom finns det inte så mycket annat än sol/bad/dykning och massa sand :) på atollerna. Vissa atoller kan man åka till som turist, vissa inte.


Hotell/resorts på Seychellerna är också relativt dyra. Vi valde (för 6 år sedan) en billigare resort (dubbelrum ca 3000 kr/natt med frukost) och det stället var inget vi kan rekommendera. Stranden var fantastisk men rummet och maten så där. Kan bara rekommendera det som upprepats, tänk efter vilken budget ni har och planera därefter. Trevlig resa!
 

squeezen

Medlem
Inte varit på seychellerna, bara maldiverna.

Constance Moofushi, kan rekomenderas på alla sätt och vis. Grymt bra mat (all inclusive), kanonutbud av dryck (ingår i deras Crystal package). Trevlig personal, fina rum osv.
Absolut bästa resan i mitt liv.

De hade utflykter att simma med valhajar, delfinsafari etc. det mesta handlar onekligen om vatten...

All inclusive ett måste. Att tänka på är att time in flyg från male, sjö-flygen gick bara när det var ljust ute så om du har nattflight kan det bli många h på flygplatsen i Male. Incheckning för de flesta öppnar nog bara 2-3h innan.

Budget är ju väldigt och att läsa på vad som ingår i all inclusive. T.ex kan snorkelutrustning va dyrt att hyra.

Vi åkte i maj, hade mulet 2 dagar av 10, resten sol och varmt.

Lycka till.
 
Inte varit på seychellerna, bara maldiverna.

Constance Moofushi, kan rekomenderas på alla sätt och vis. Grymt bra mat (all inclusive), kanonutbud av dryck (ingår i deras Crystal package). Trevlig personal, fina rum osv.
Absolut bästa resan i mitt liv.

De hade utflykter att simma med valhajar, delfinsafari etc. det mesta handlar onekligen om vatten...

All inclusive ett måste. Att tänka på är att time in flyg från male, sjö-flygen gick bara när det var ljust ute så om du har nattflight kan det bli många h på flygplatsen i Male. Incheckning för de flesta öppnar nog bara 2-3h innan.

Budget är ju väldigt och att läsa på vad som ingår i all inclusive. T.ex kan snorkelutrustning va dyrt att hyra.

Vi åkte i maj, hade mulet 2 dagar av 10, resten sol och varmt.

Lycka till.

Tack! Vad betalade ni för dessa 10 dagar?
 
Toppen